Vleugel

Gestart door Debby Doodeman, juni 23, 2008, 18:23:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

Jazeker. Misschien is dit wel iets wat je echt de collectie mee in moet. Wat ik wel lastig vind aan balgen is dat vaak de vleugels opgevouwen zitten.

Jord

Spannend Debby! Ik ben benieuwd wat er uitkomt!
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

rob_jansson

Hi,

De geur geeft in dit geval ook uitsluitsel.

Alle Stormvogel achtigen hebben een sterke traan lucht.
Ook de veren blijven zeer lang deze specifieke lucht vasthouden.

Wanneer deze geur ontbreekt sluit dit direct de Sternen uit.

Los van bovenstaande denk ik toch aan Noorde Pijl, zeker gezien de "stoffig grijze pennen" wat veel Stormvogels hebben.

Succes bij Natuur op Spreekuur.
Met vriendelijke groet,

Rob
[/font]

Jeroen Nagtegaal

CiteerAlle Stormvogel achtigen hebben een sterke traan lucht.
Ook de veren blijven zeer lang deze specifieke lucht vasthouden.

Wanneer deze geur ontbreekt sluit dit direct de Sternen uit.
Wat moet het nou zijn? Het spreekt elkaar toch wel tegen.

Als ie niet ruikt zijn het geen stromvogelachtigen maar ook geen sternen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

keesschreven

De tedere witte ondervleugeldekveren die hier verfrommeld zijn, zijn volgens mij wel lang genoeg (geweest) voor een bonte stern. Vergelijk de 4e foto van 2e serie met digitalcollections.

Ik ben niet meer overtuigd van een bonte stern: Mottled petrel (regenstormvogel) is ook een goede optie, vooral dankzij foto 3 van serie 2. Daar zie je dat de handpennen een wit gebied op hun binnenvlaggen hebben. Dit zie ik niet terug bij de bonte stern, wel bij de stormvogeltjes. Stormvogeltjes stroken ook beter qua afmetingen: bonte stern is nog vrij groot.
Maar waarom is er dan die opvallend witte schacht bij buitenste handpen? Die heeft alleen de bonte stern. Is er nog een soort die we over het hoofd zien omdat deze niet op digitalcollections staat?

Ik zou bij naturalis letten op:
- afmetingen en verhoudingen
- witte schacht
- lengte vleugeldekveren
- tekening op veren
Deze punten vergelijken bij:
- (bonte) sterns, (pijl)stormvogels
- juveniele kleden
(- een vergeten soort?)
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Debby Doodeman

Sorry voor de late reactie (zat de afgelopen dagen op de kreupel(!) met mijn buurmeisje, ook weer een leuk vleugeltje gevonden, maar zal eerst nog even zelf proberen te achterhalen wat het is).
Maar ik heb aan de vleugel geroken, en weet niet helemaal wat ik zou moeten ruiken, maar het ruikt vooral muf en nog een beetje naar dood..

Ik zie dat naturalis nu niet meer elke week natuur op spreekuur heeft maar pas weer de 16de.. Dat is jammer, wilde eigenlijk morgen heen.

Groetjes, Debby

rob_jansson

CiteerWanneer deze geur ontbreekt sluit dit direct de Sternen uit.
Wat moet het nou zijn? Het spreekt elkaar toch wel tegen.

Als ie niet ruikt zijn het geen stromvogelachtigen maar ook geen sternen... [/quote]
Ha Jeroen,

In mijn enthousiasme zet ik het net verkeerd neer.

Ik bedoel dus dat alle Stormvogelachtigen een traan lucht over zich hebben en Sterns dus niet.

Excuus voor de verwarring.

En voor Debby,

Tja hoe omschrijf je zo'n traan lucht?
Dat is lastig. Het is een zware reuk niet echt lekkere muskus achtige geur die lang in je neus achterblijft.
Je zou jou exemplaar kunnen vergelijken met een exemplaar die Naturalis heeft, dan zul je het wel herkennen denk ik.
Met vriendelijke groet,

Rob
[/font]

Debby Doodeman

Goed idee, als ik de kans krijg ga ik het zeker even proberen.

Groetjes, Debby

keesschreven

Doordat Manx Shearwater (noordse pijlstormvogel) niet op digitalcollections staat, keek ik daar overheen. Maar dat is zeker een goede optie, ook qua maten.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

BramtK

Alleen die puntig gedraaide armpennen passen daar niet zo op. :)

Tjee, wat spannend!

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Die verdraaide armpennen ook!

marijn

Helaas dit razend interessante topic te laat ontdekt om er nog iets aan toe te kunnen voegen, maar... inmiddels weet ik dat Debby vandaag naar Naturalis is gegaan met de vleugel (en de Vale Gier), en ook dat de uitkomst een soort is die niet is genoemd!... De eer is aan Debby zelf om de oplossing te geven :)
Marijn Prins

Kasper S

Ja, laat ons lekker in spanning...  :D
Tipje van de sluijer...?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

marijn

Ok..

Bedenk dat bijna alle foto's behoorlijk onderbelicht zijn. (Dat was al te zien aan het feit dat de witte ondergrond helemaal niet wit was op de foto's). De lichtere eerste foto van de tweede serie geeft de kleur/grijstoon van de bovenvleugel van de soort het best weer.
Marijn Prins

BramtK

#74
Ja, nu ik die tweede serie, eerste foto nog eens zie en van Marijn begrijp dat dat natuurgetrouwer is dan de andere foto's, wil ik Bonte stern inderdaad wel laten varen: wat een grijsheid! Maar wat is het dan... Vast een Pterodroma!

Bram

ps. het is natuurlijk wel heel zielig dat de vogel dood is he!?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

CiteerHelaas dit razend interessante topic te laat ontdekt om er nog iets aan toe te kunnen voegen, maar... inmiddels weet ik dat Debby vandaag naar Naturalis is gegaan met de vleugel (en de Vale Gier), en ook dat de uitkomst een soort is die niet is genoemd!... De eer is aan Debby zelf om de oplossing te geven :)
waar is ze?! B)  


laatvlieger

#77
Debby debby debby!

EDIT: [size=8]Debby? [/size]
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

wimtegels

Ze weet het wel spannend te maken :duim:

In de grote zaal, genaamd internet, op het speciale podium waaneming.nl, zat het publiek al weken vol spanning te wachten.
Veel was er gespeculeerd over wat de uitvoering uiteindelijk voor een inhoud zouden hebben. De grote diva Debby weet de spanning nog steeds verder op te voeren. Volg onze zender voor de life ontknoping die nu niet meer lang op zich zal laten wachten. Althans........?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Debby Doodeman

haha! Sorry voor het lange wachten!
Zie hier de verlossende foto! Gemaakt nog wel in het wetenschappelijke gedeelte van Naturalis (zo'n gier opend alle deuren!) Leuk ook de datum die staat op het kaartje van de... Zwarte Stern!!!

Kasper S

Een tegenvaller dan toch... En wat gaat er met de Gier gebeuren?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Debby Doodeman

Ja dat wilde ik ook net even opschrijven, maar zie dat dat topic weg is, ik zet de foto's even op de computer en dan maak ik wel een nieuwe..

Groetjes, Debby

Ben Wielstra

Tof! Inderdaad zo donker dus niet die bovenvleugel!

BramtK

Verdorie! Daar zat ik gister nog naar te kijken, maar ik kon die gedraaide armpenpunten niet plaatsen. Misschien omdat digital collections alleen een vrouwtje Zwarte stern heeft!?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

steenl

Tuurlijk, Zwarte Stern  :)  :wacko:
Debby bedankt voor je enthousiasme. Echt een tof topic.

Debby Doodeman

Dank allemaal voor de vele reacties! Ik vond het ook erg leuk en interessant. Hopelijk vind ik snel weer zo'n vleugel!

Groetjes, Debby

Ben Wielstra

CiteerVerdorie! Daar zat ik gister nog naar te kijken, maar ik kon die gedraaide armpenpunten niet plaatsen. Misschien omdat digital collections alleen een vrouwtje Zwarte stern heeft!?

Ik flirte gisteren ook nog even met het idee! Dit was een plezant raadseltje!

keesschreven

Nou, dit raadsel is op een unieke manier opgelost. Leuk!

We waren inderdaad voorbijgegaan aan sterns met lichtere vleugels.
Daarom altijd bij daglicht veren fotograferen, zoals je bij de 2e serie hebt gedaan. Toen hadden we het toch kunnen weten, maar we zaten helemaal in de stormvogelhoek.
Leuk dat je het zelf zo hebt opgelost: daar leer je het meest van.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren