Hoofdmenu

riethanen

Gestart door JohnvR, mei 29, 2007, 15:33:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Zijn deze riethanen te determineren vanaf (deze) foto's, wellicht aan het golvende dekschild? Ik trof deze op 23 mei aan op een begroeid strookje land, tussen twee stukken water in, in de duinen bij Castricum.








lo.troisfontaine

ik wil wel een gok wagen om je misschien op een spoor te zetten.

Maar zekerheid geven mag ik dus niet.  :whistle:

op de eerste foto  een vrouwelijk exemplaar van D. bicolora Zschach.

De andere foto's ook D. bicolora Zschach. (Door de variatie in kleuren)
Maar op de laatste foto vermoed ik het onderste toekijkende beestje een mannelijke Donacia semicuprea  Panzer 1796.

De mannetjes zijn normaliter kleiner dan de vrouwelijke exemplaren, maar dat was neem ik aan bekend?

groet,

Lo

lo.troisfontaine

Sorry,

D. bicolora Zschach zou Donacia aquatica dienen te zijn, door de kleurvariatia.

wordt tijd om te gaan rusten.

groet,

Lo

JohnvR

Lo, hartelijk dank. Ik zie dat de meeste waarnemingen van riethanen op 'spec.' staan. Ik maak er graag D. aquatica, respectievelijk D. semicuprea van als dat mogelijk is. Ik was er bij het waarnemen / fotograferen van uit gegaan dat ze allemaal van dezelfde soort zouden zijn, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet inderdaad. Het verschil in grootte tussen mannetjes en vrouwtjes was wel enigszins bekend, maar dat zie je lang niet bij alle soorten zo duidelijk terug.

lo.troisfontaine

John,

sorry, maar de eerste foto zou wel de D. bicolora vrouwelijk kunnen zijn.
Dit ter voorkoming van nog meer misverstanden.
dus je praat hier wellicht van drie verschillende spec.

http://www.biol.uni.wroc.pl/cassidae/Europ...dae/donacia.htm

bekijk deze link maar eens op je gemak als je tijd hebt.

groet,

Lo

jan cuppen

Riethanen zijn bijna niet van foto te determineren. De onderste op de foto van drie is zeker geen Donacia semicuprea. Bij het fotograferen is het verstandig te noteren op welke plant het dier zit, natuurlijk nog beter als er vraatsporen zijn. Op een water- of oeverplantensoort kunnen meerdere soorten Donacia voorkomen.  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

beetlestitch



op de laatste foto staan donacia marginata. heb deze dit jaar zelf lopen vezamelen in de buurt van vlijmen waarbij ook de mooie rode var. voorkwam. de mannetjes zijn meestal feller rood dan de vrouwtjes. de andere met de blauwige zij rand is de kleur die het meest voorkomt. groeten toon.
Toon Keukelaar