Rood-paars zwammetje

Gestart door Arno van Stipdonk, maart 17, 2006, 20:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vandaag vond ik dit mooie zwammetje aan de onderzijde van een oude dode dikke tak van een loofboom. De tak was ongeveer 10 centimeter dik. Het zwammetje 0,5 cm breed en 2-3 cm lang. Iemand een idee wat het kan zijn, of in welke familie ik moet zoeken?

Arno van Stipdonk

Ik heb het zwammetje meegenomen voor onderzoek. Het intussen flink verdroogt en daardoor veel kleiner geworden. Ik heb nog enkele foto's gemaakt door de stereomicroscoop, vergroting 20x en optische zoom 3x.
Je ziet dat het zwammetje nog vrij dik is, toch wel 3-4 mm.  

Arno van Stipdonk

Nog een foto van bovenaf:

Elachista

#3
Moeilijk....
Misschien dat je eens kunt gaan kijken bij de Ceriporiopsis en Ceriporia-achtigen.
Dat zijn nog wel redelijk bekende houtzwammetjes, maar als het myxo's zijn dan zou ik het echt niet weten..
Groet,
Tymo

fungi_nl

Ik gok op 278010 Ceriporia excelsa - Roze wasporia.


Corryabbink

#5
Hallo Arno,

Er is ook nog een Paarse wasporia. C. purpurea.

Roze wasporia Gaatjes 1-3 per mm. sporen 3,5-5,5 micr. lang

Paarse wasporia Gaatjes 3-5 per mm. sporen 5-8 micr. lang.

Ik ken de soort niet maar misschien heb je hier iets aan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#6
Allemaal weer hartelijk bedankt voor jullie reacties! :)

Ik kwam op het begin zelf ook uit op paarse wasporia, de roze kan ik helemaal geen duidelijke afbeelding van vinden.
Op de site van de NMV, paddestoelkartering staat wel een heel duidelijke foto van paarse wasporia, echter zijn de buisjes nogal afwijkend. Daardoor had ik deze soort eigenlijk afgeschreven. Maar na jullie reactie ben ik verder gaan zoeken en heb op een andere site afbeeldingen gevonden die wel erg lijken.

Het zal waarschijnlijk wel een van beide soorten zijn, zover ik nu kan inschatten ga ik met John mee.
Morgen ga ik eens een preparaat maken, kijken of ik daar mee verder kom.

Arno van Stipdonk

Preparaat gemaakt, maar ik kan alleen ronde sporen vinden. Nu weet ik het niet zeker maar volgens mij moeten ze langwerpig zijn. Corry omschrijft de sporen ook als sporen 3,5-5,5 micr. lang
Zal het dan toch een andere familie zijn? Of kan ik het beste de NMV consultant van Limburg raadplegen?

fungi_nl

Neem inderdaad maar even contact op met de consul.
Ik heb helaas ook niet de literatuur in huis van deze soort die we in gedachten hebben.

Corryabbink

Hoi Arno,

Het moeten inderdaad langwerpige (boonvormige)sporen zijn. Het is dus iets anders. Ik heb me nog niet in de soort verdiept.........mocht me nog iets te binnen schieten dan hoor je het wel.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#10
Misschien is het een oude Bloedende buisjeszwam die kan helemaal verkleuren en heeft ronde sporen. De sporen van die soort zijn echter niet helemaal rond ze hebben een kleine vervorming: druppelvormig.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hallo John en Corry,

Ik weet het niet wat het is. Ik denk niet dat het een bloedende buisjeszwam is maar zeker weten doe ik het ook niet. Toch maar eens een mailtje gaan sturen naar de consul. Als ik iets meer weet horen jullie het.

Bedankt voor jullie reactie en voor het meedenken. :duim:  

Elachista

Als je de uitslag krijg laat je het wel even weten hè, ik ben wel benieuwd naar wat het zou zijn.
Al lijkt het ding wel erg vochtig zo, toch wel wat myxo-achtig, die ook wel wat slijmering kunnen zijn.
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Ik laat het weten Tymo, ik ben ook benieuwd. ^_^  

fungi_nl

Ik zou wel een specie drogen en bewaren en microscopisch en macroscopisch goed beschrijven.

Arno van Stipdonk

CiteerIk zou wel een specie drogen en bewaren en microscopisch en macroscopisch goed beschrijven.
Ik heb het zwammetje gedroogd en bewaard. Mail is intussen weg met een zo uitgebreid mogelijke beschrijving. Nu dus maar afwachten..... B)  

fungi_nl


Arno van Stipdonk

#17
Vandaag heb ik antwoord gekregen van de Limburgse consul. Het heeft allemaal wat langer geduurd doordat hij problemen gehad heeft met de computer en er een aantal mails verloren gegaan zijn.

Mail van dhr. Kelderman:

in eerste instantie mij op het verkeerde been laten zetten door die vermeende ronde sporen, die waren met zekerheid niet aanwezig. Die "ronde" sporen wat je gemeten had waren olie- of waterachtige insluitsels, de echte sporen waren echter schaars en moeilijk te vinden. Deze waren klein, gemeten 3,5-5 x 2-2,5(3) µm, subcylindrisch tot soms elliptisch, hyalin en glad. Het hyfensysteem was monomitisch met talrijke septen maar zonder gespen, in het subhymenium dunwandig en in de contex meest relatief dikwandig, 3- 12 µm dik. Basidiën, 12-16 x 4-6 µm, meer of minder clavaat 2 tot 4-sporig (bij de 2-sporige de sterigmen tot 5 µm lang).Cystiden of cystidiolen niet aanwezig. Met bovenstaande gegevens (en deze van de macro natuurlijk) kom ik zonder omwegen uit bij Ceriporia excelsa (Lund.)Parm. Een goede afbeelding met uitvoerige beschrijving is te vinden bij A. Bernicchia, Polyporaceae sl. Fungi Europaei deel 10, Italia. De soort is in Nederland zeldzaam.

John, je had helemaal goed gegokt! :duim:  

Arno van Stipdonk

#18
Ook deze soort laten determineren:

Boomziektemeniezwammetje


fungi_nl

#19
CiteerJohn, je had helemaal goed gegokt! 


(heel even online via het werk)

Mooi toch.  ;)
De boekwerken die genoemd worden van de serie Fungi Europaei zijn zeer goede boeken en aan te raden. (wel veel italiaans erin, maar dat went vanzelf)
De soort is uiterst zeldzaam. Lijkt mij aan te raden deze te bewaren in je herbarium. Een herbarium nummer kun je ook aanvragen via de NMV. Volgens mij kan dat bij Ad v.d. Berg of neem even contact op met Aldert Gutter van de paddestoelenkartering.nl. Hij weet denk ik ook wel de weg die je moet bewandelen hiervoor.

In het pinned subject "COLLECTIE BESCHRIJVEN EN AANLEGGEN VAN EEN HERBARIUM" lees je meer over hoe een herbarium aan te leggen.

Corryabbink

#20
John,
Had dat nou eerder verkondigd..........ik ben al begonnen aan de Pilze der Schweiz :(


Arno, mooie soort. Was wel verwarrend met jouw ronde sporen ik snapte er ook niets meer van. Beter kijken of je luchtbellen of sporen onder de mic hebt liggen :lol:

Tot troost: alle begin is moeilijk.........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

CiteerHad dat nou eerder verkondigd..........ik ben al begonnen aan de Pilze der Schweiz 

Geen zorgen, ook dat is een aanrader, net als de Fungi Europaei

Arno van Stipdonk

Hallo Corry en John,

Leuke vondst, ja ik ben er wel blij mee. Ga deze zeker in mijn herbarium bewaren. Een herbariumnummer heb ik inderdaad nog niet, ga ik regelen.
Ik had je onderwerp over herbarium aanleggen gelezen, staat een hoop bruikbare informatie in.

Misschien nog een kleine aanvulling hierop:
Bij zwammetjes op hout is het een optie om deze enkele weken te bewaren in een trommel met daarin een of twee mottenballen. (verkrijgbaar bij Kruidvat)
Alle larven/insecten zullen dit niet overleven en de zwammetjes dus wel.
Dit doe ik ook bij alle myxo's die ik in luciferdoosjes bewaar. Na enkele weken leg ik ze in een ladekast met ook daarin verspreid een mottenbal. Nadeel is wel dat de hele ruimte naar deze balletjes gaat ruiken. Dus zet de ladenkast niet in de woonkamer! :D