nog 2 hooiwagens

Gestart door bruggeman, juni 22, 2008, 20:40:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

om maar helemaal schoon schip te maken nog 1 uit de oude doos,

Gr Ida
groet,
Ida

bruggeman

En deze van vandaag, hij heeft vele uren daar zo gezeten,

gr Ida
groet,
Ida

bruggeman

iets meer detail
groet,
Ida

Arp

Ha Ida,

2+3 onmiskenbaar "Strekpoot" (Dicranopalpus ramosus)  B)

Nr. 1 vinnik eng. Da's een zwaktebodje, want zéér waarschijnlijk de meest gewone Gewone Hooiwagen (Phalangium opilio) - het meisje van dat ding met de kaakprotheses van vanmiddag, maar voor hetzelfde geld is het iets van Mitopus morio ... Ik durf die nog niet goed uit elkaar te houden ... sorry  -_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

Dag Ida, beste Arp,
Tja, ook wat betreft de hooiwagens begin ik langzaam maar zeker "overtollig" te worden. Alle foto's heeft Arp goed herkend, zelfs met aanduiding Jongen/meisje: niets aan toe te voegen, helemaal top!
Deze eerste is inderdaad ook een gewone (Phalangium opilio, vrouwtje). De strekpoot is een vrouwtje. Wil je de waarnemingen invoeren? Dan kan ik die in het landelijk bestand opnemen...
met een bedankje,
hay

bruggeman

Hartelijk dank Arp en Hay,

Ida
groet,
Ida

Arp

CiteerTja, ook wat betreft de hooiwagens begin ik langzaam maar zeker "overtollig" te worden.
Maak je geen zorgen Hay - dat duurt nog wel even  :gap:   :rolleyes:

Strekpoot meisje had ik expres niet gezegd want herken ik nog niet goed, en waarom die 1 nou bijvoorbeeld géén M.m. kan zijn ...  :unsure:  :mellow:

Maar ik blijf het proberen  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

#7
Dag Ida en Arp,
Een vrouwtje D. ramosus is te herkennen aan de dikke zijtakken aan de palp, bij de mannen zijn die meer toegespitst.
En, Arp, ga gewoon door, ik heb er ook tien jaar over gedaan om M. m. van P. o. te onderscheiden ( :huh: ), en nog weet ik het niet altijd zeker. Ik kan het ook moeilijk "communiceren", de verschillen -via een (niet al te scherpe) foto- zijn vrij klein (onderbuikgevoel... jizz...zie je toch gelijk....kan niet anders.... weet ik veel hoezo...). Onder het binoc zijn de verschillen groot. Mitopus morio: kleiner ocularium met kleinere en minder stekels, niet 2 tandjes op de "suprachelicere lamel" (gebiedje boven de kaken), minder en kleinere stekels voor de oogheuvel, etc.

Trouwens: ik heb de eerste strekpootjes alweer gezien van de week. Gelukkig zijn die simpel van alle andere hooiwagens (in NL) te onderscheiden.
Wees blij, enjoy,
hay