op Gleditsia

Gestart door bruggeman, juni 21, 2008, 13:04:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Dasineura gledtisiae lijkt, maar voor alle zekerheid zet ik hem toch maar even hier. Het leuke van deze gallen vind ik dat doordat de gezonde bladeren zwarte stippen aan de bladrand hebben, het oorspronkelijke blad in dze gal heel makkelijk te herkennen is.

Foto 1: leeg huidje (waarschijnlijk van pop),

gr Ida
groet,
Ida

bruggeman

#1
lege gal met daarachter gal waarin je het blad goed kunt herkennen met daar achter 2 gezonde bladeren ter vergelijk. Dit gat is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van predatie door onbekend diertje.
groet,
Ida

bruggeman

#2
Overzicht. De larven schijnen oranje te zijn. Dat klint heel mooi.
groet,
Ida

bruggeman

#3
Niet dus. Het kan zijn dat ze op enig moment in hun ontwikkeling oranje zijn, maar deze is wit met een oranje-bruine vlek op zijn rug. Sorry voor de slechte foto, het beestje was uiterst beweeglijk en het bakje waarin ik hem zette stoffig en tot overmaat van ramp kon mijn insectenpincet nergens vinden.... enfin de wiite kleur lijkt met overtuigend genoeg,

gr Ida
groet,
Ida

Floppy

#4
Heel fraai !
En n.m.i. inderdaad veroorzaakt door de galmug Dasineura gleditchiae (Osten Sacken 1866).
(naamgeving gebaseerd op Fauna Europaea).  B)
Tja, misschien is de kleur van de larve nog in ontwikkeling. Heeft toch wel iets oranje-achtigs. Toch geen inquiline (kraker) ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

bruggeman

Ik denk het niet, het was een gesloten gal en dit was het enige wat er in zat,

gr Ida
groet,
Ida

Floppy

Dan neem ik wel aan, dat dit toch wel de officiële bewoner zal zijn.
Als je die Gleditsia bij de hand hebt, zou je misschien in een iets later stadium nog eens een exemplaar op kleur kunnen controleren.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

bruggeman

Dat zal ik doen.De boom staat bij mij in de tuin. Ik pruts in proncipe zo min mogelijk om de dieren te sparen tenslotte is gallen iets wat ik puur voor mij plezier doe. Maar in dit geval lijkt het me zinvol.  Ik heb er overigens niet zo'n moeite mee dat het niet helemaal klopt. Er is tenslotte een oranje vlek en een zo goed als perfecte overeenkomst in de vorm van de gallen. Soorten zijn nu eenmaal variabel en beschrijvingen vaak ver van volledig. Bij paddestoelen vind ik geregeld iets wat niet klopt. Laatst had ik een zwam die maar liefs 6.5 cm meer in diameter was dan volgens de beschrijvingen. Hoe beter je kijkt hoe meer afwijkingen je vind. Ik werkals systematicus aan vedermossen en daar zitten veel moeilijke soorten (=slecht begrensde, zeer variabele) soorten bij. Eigenlijk ben elke keer weer verbaast dat je gallen zo makkelijk kunt determineren door de gastheerspecificiteit,

Ida
groet,
Ida

bruggeman

#8
Nou Floris, ik heb er naar gekeken en van de ene vraag komt de andere en ik ben ook daarmee wat verder gekomen en daar zal ik je verslag van doen.

Op mijn Gleditschia zitten 2 soorten gallen en een mengvorm.
Gal 1 wordt veroorzaakt door larven van de galmug Dasineura gleditschia. Deze bevatten 1-3 larven (aantal gebaseerd op erg kleine steekproef) In het geval dat er drie zaten verkeerde ze in verschillende stadia, actief, traag (zich verpoppend en pop). De pop zat in de distale punt. De jonge larven ze wittig met een grote bruinig-oranje vlek op de rug. De oudere stadia zou je oranje kunnen noemen of vies zalmroze. Er treedt predatie op waar bij grote gaten aan de zijkant van de gal worden gemaakt. Het enige organisme dat ik veelvuldig aantrof is een klein zwart met aan de vleugels lichtere vlekken wantsjes (nog geen foto), maar of die met zijn zuigsnuit zulke gaten kan maken... ! De gal zijn veelvormig en verschillen sterk in grote (ook in het eindstadium getuige de lege pophuidjes die er op ztten.

De andere gal (of is dit helemaal geen gal?) wordt veroorzaakt door .... en leidt tot sterk behaarde en extra rijk voorzien van zwarte puntje (zie fotoos) jonge takjes. Misschien geen gal een terugval naar een andere cv? Of gewone variatie?

De mengvorm is zijn gallen op zo'n sterk behaard jong takje. Deze gallen zijn dus ook rijk behaard.

Ik heb van alles fotoos, als je iets speciaals wilt zien laat dat even horen
deze foto is "gal 2" (maar zou mengvorm kunnen zijn)
groet,
Ida

bruggeman

#9
De mengvorm (als het dat al is). Ik realiseer me opeens dat ik wel eens had mogen kijken of er beestjes inzaten en zo ja of het dezelfde zijn. Ik bader wel het punt dat ik even geen Gleditsia meer kan zien (maar dat komt wel weer in orde)
gr Ida

En natuurlijk graag je mening met name wat betreft gal2 rn dr mengvorm,
groet,
Ida

Floppy

#10
Hoi Ida,

Zo, jij gaat er echt tegenaan, zeg.  ;)
Dank voor het verslag  van je naspeuringen.
Prachtige foto's trouwens.
Voor wat betreft de extra gallen. Daar breek ik me het hoofd nog over.
Ik moet zeggen dat de foto's mij in eerste instantie ook wel doen denken aan gallen.
Mij is bekend dat er bv. twijgzwellingen worden veroorzaakt op Gleditsia door Neolasioptera brevis, maar ik betwijfel of dat ook de veroorzaker is van de door jou geconstateerde verschijnselen.
Omdat het hier natuurlijk wel om een exoot gaat, is het misschien goed om eens te kijken wat er op bv. Amerikaanse sites over te vinden is. Daar kijk ik al wel naar, maar ik ben er nog niet uit.
In elk geval is er artikel van Gagné en Valley, Two new species of Cecidomyiidae (Diptera) from honeylocust, Gleditsia triacanthos L. (Fabaceae), in eastern United States. Proceedings of the Entomological Society of Washington 86.
De door de springende plantluis Diaphnocoris chlorionis veroorzaakte verschijnselen op Gleditsia lijken wel op een van je foto's. Maar dat kun jij toch nog beter beoordelen dan ik, denk ik.
Misschien moet je ook hier maar eens even kijken (en dan ook door de foto's bladeren).

Overigens heb ik vanmiddag even rondgekeken en in de binnenstad van Middelburg enkele Gleditsia's opgespoord. Daarop kwamen in elk geval de gallen van Dasineura gleditchiae voor. Ik heb er provisorisch wat foto's van gemaakt, maar dat haalt niet bij de foto's die jij hebt geplaatst. Het larvehuidje heb ik ook waargenomen op een van de gallen.
Ik wil sowieso daar verder naar kijken; ik hoop morgen dus iets meer tijd te hebben om die Gleditsia's nog wat beter te bekijken en de zaak 's avonds ook even onder de bino te leggen.
Ik zal tevens eens zoeken naar de overige door jou al waargenomen "extra's".
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

bruggeman

#11
Dag Floris. Nou je foto mag er zijn hoor. Je ziet zelfs de bladcellen glinsteren.

Verder neig ik toe om dat wat ik 'tussenvorm" noemde te beschouwen als jonge nog volgroeide bladgallen, waarschijnlijk dezelfde zij het wat hariger dan de andere.

Vandaag zag ik een dood insectje op een gal. Mogelijk een galmugje dat niet los kon komen van de pop. Hij brak f voor ik het zeker wist. Daarvoor maakte ik dze twee fotoos.

Misschien heb je tijd om een takje met gallen in een vassje te zetten en op te letten wanneer ze uitkomen. Ik ben dat steeds van plan, maar het komt er niet van,

Ida
groet,
Ida

bruggeman

en deze
groet,
Ida