Hoofdmenu

Machimus...

Gestart door xenion, juni 20, 2008, 00:35:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Ik begin steeds meer te twijfelen aan onderstaande exemplaren, maar ik kan er weinig anders van maken dan Machimus arthriticus. En voordat ik aan een lange post begin wil ik toch graag even een bevestiging...
De toppen van de schenen zijn in ieder geval rood, de dijen zwart met onder dij 1 witte stekels. Maar omdat ik onder andere de grootte en plaatsing van de middenknobbel nog steeds lastig vind, en deze exemplaren erg slank lijken, begin ik toch te twijfelen.

1.
Groeten,
Martin

xenion

2.
Groeten,
Martin

Mark van Veen

Martin,

Bij deze ben ik het geloof ik met je eens. Ter aanvulling: wat is de vindplaats? Heb je een 1-op-1 afbeelding van de onderkant van dij 1?

Mark
groet,

Mark van Veen

xenion

De vindplaats is (alweer) hetzelfde veldje als mijn vorige M. arthriticus. Ik was gisteravond weer op dat veldje, maar niet speciaal voor deze soort. Al wou ik ooit nog wel eens een mannetje op de foto hebben.
En dat mannetje heb ik gisteren dus gevonden...... Zag ik er een kleine 2 weken terug nog vele Pamponerus germanicus en 1 M. arthriticus rondvliegen, deze keer leek het wel andersom! Ik heb welgeteld één P. germanicus gezien en (zoals achteraf bleek op de foto's) vele M. arthriticus.
Ik heb een kleine 20 (!) exemplaren op de foto gezet (nog niet allemaal uitgebreid gecheckt, maar de meesten lijken wel te kloppen), en dan heb ik nog erg veel exemplaren niet gefotografeerd!

Wat me wel opvalt bij (bijna) alle exemplaren is dat ze naast de witte borstels onder dij 1, ook nog een paar (1-3) zwarte borstels hebben. Bovendien wordt in de sleutel bij M. arthriticus aangegeven dat deze soort voornamelijk zwarte randborstels heeft, maar de exemplaren die ik op de foto heb hebben (bijna) allemaal voornamelijk lichte randborstels (net als mijn vorige exemplaar). Dit werkt(e) ook nog mee aan mijn twijfel.

Ik zal crops toevoegen van dij 1 en het schildje van een aantal exemplaren.

3.
Groeten,
Martin

xenion

4. Schildjes:
Groeten,
Martin

xenion

5. En er vloog ook een enkel exemplaar tussen welke de top schenen tenminste wat duidelijker rood had:
Groeten,
Martin

xenion

Gistermiddag weer op het veldje geweest, en nu ruim 15 copula gezien! En op wat Dioctria soorten na heb ik geen andere soort gezien :( Ik heb ook wat extra detail opnames gemaakt die hopelijk nog wat toevoegen.

Mark, kan deze op zeker en is er nog iets te zeggen van bovengenoemde afwijkingen in de kleur van de borstels? Is er daarnaast ook nog iets te zeggen over het (lokaal) zo massaal voorkomen van deze bijzondere soort?
Ik zal hem vanavond invoeren als hij op zeker kan.

6. Genitaliën vrouwtje, zijaanzicht.
Groeten,
Martin

xenion

7. Genitaliën mannetje, zijaanzicht.
Groeten,
Martin

xenion

8. Genitaliën mannetje, bovenaanzicht.
Groeten,
Martin

xenion

Er zit nog een erg groot verschil in de kleur van de top van de schenen, soms is het rood zelfs met een loep nauwelijk te zien, en soms zijn ze voor meer dan de helft rood.
Het vrouwtje wat ik had gevangen had toevallig extreem rode schenen, en ook erg veel donkere borstels onder dij 1.

9. Onderkant dij 1, vrouwtje (van foto 6).
Groeten,
Martin

xenion

En het mannetje had juist weer uitsluitend lichte borstels onder dij 1.

10. Dij 1 mannetje.
Groeten,
Martin

Mark van Veen

Martin,

Zo uitvoerig is een roofvlieg nog niet gedocumenteerd, erg leuk. 100% arthriticus. Je ziet met je foto's de variatie binnen de soort. De scheenkleuring is vrij variabel bij deze soort, maar nooit geheel zwart (alhoewel, zeg nooit nooit: die misschien Philonicus van laatste had ook rood op de scheen en daar moet het zwart zijn).

Ik weet niet hoe het met geslachtsverschillen zit, daarvoor is de soort te zeldzaam. Jij bent de eerste die grotere aantallen ziet, volgens mij.
groet,

Mark van Veen

Arno van Stipdonk

Geweldige foto's Martin. Ik ga deze week ook nog eens zoeken...

xenion

CiteerMartin,

Zo uitvoerig is een roofvlieg nog niet gedocumenteerd, erg leuk. 100% arthriticus. Je ziet met je foto's de variatie binnen de soort. De scheenkleuring is vrij variabel bij deze soort, maar nooit geheel zwart (alhoewel, zeg nooit nooit: die misschien Philonicus van laatste had ook rood op de scheen en daar moet het zwart zijn).

Ik weet niet hoe het met geslachtsverschillen zit, daarvoor is de soort te zeldzaam. Jij bent de eerste die grotere aantallen ziet, volgens mij.
Mark, ik vind het anders ook erg leuk, dit had ik nooit verwacht, ik ben dan ook blij dat het 100% zeker is. Soms is het trouwens erg lastig om nog iets van de rode kleur op de schenen te zien hoor, dat moet dan met een loep of vanaf de foto's blijken, maar echt helemaal zwart heb ik ze nog niet gezien. De geslachtsverschillen kunnen hier trouwens wel mooi onderzocht worden ;)
Bedankt voor de bevestiging! Ik heb de waarnemingen ondertussen ingevoerd, met bijbehorende foto's.

CiteerGeweldige foto's Martin. Ik ga deze week ook nog eens zoeken...
Bedankt Arno, ik ben er dan ook erg blij mee! Jij succes bij jouw zoektocht, hopelijk wordt dat net zo'n groot succes :)

Als toegift dan nog een copula:
Groeten,
Martin