Boomvalk?

Gestart door Chris Rosmalen, juni 19, 2008, 13:15:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Chris Rosmalen

Vanochtend heb ik deze vogel gezien in polder Achttienhoven. Het leek mij een boomvalk, maar ik kan duidelijke aanwezigheid van de vingers niet helemaal plaatsen....

Is dit een boomvalk?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,
Chris
Groetjes,
Chris

Chris Rosmalen

Plaatje 2
Groetjes,
Chris

redmar_woudstra

Waarom denk je aan een boomvalk?
groet,
Redmar

Chris Rosmalen

Ik dacht aan een boomvalk vanwege het zwart op de kop in combinatie met de grootte van de vogel.

Bij nader inzien lijken me de vleugels ook te breed voor een valk en heb waarschijnlijk de grootte verkeerd ingeschat. Duidelijke vingers zie ik eigenlijk alleen bij plaatjes van grotere vogels -> Havik?

Groetjes,
Chris

Groetjes,
Chris

BramtK

Ik weet niet hoe je ineens op Havik uitkomt, maar dat lijkt me goed. Misschien kan je zelf nog even je gedachtegang toelichten!?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

redmar_woudstra

CiteerIk dacht aan een boomvalk vanwege het zwart op de kop in combinatie met de grootte van de vogel.

Bij nader inzien lijken me de vleugels ook te breed voor een valk en heb waarschijnlijk de grootte verkeerd ingeschat. Duidelijke vingers zie ik eigenlijk alleen bij plaatjes van grotere vogels -> Havik?

Groetjes,
Chris
En hoe sluit je Sperwer dan uit?
groet,
Redmar

Chris Rosmalen

Kenmerkende van deze vogel vind ik eigenlijk wel het donkere deel op de bovenkant van de kop.

Op basis hiervan hou ik over: Boomvalk, Smelleken, Sperwer, Slechtvalk, Torenvalk, Havik en Visarend.

Torenvalk is het niet omdat deze vogel anders aan het jagen was. Boomvalk, Smelleken en Slechtvalk hebben denk ik toch smallere vleugels.

Visarend is het niet omdat deze duidelijke polsvlekken heeft.

Van de overgebleven twee Sperwer en Havik, vind ik deze vogel het meest op een Havik lijken bij de fotos die er van zijn in de database.

Groetjes,
Chris
Groetjes,
Chris

BramtK

Ha Chris,

En als je nou door tegenlicht geen polsvlekken had gezien, was Visarend dan wel een overweging geweest?

Je vindt de vogel het meest op Havik lijken, maar op basis waarvan vind je dat dan? Met dat donkere masker zit je in ieder geval op de goede weg, kan je meer van dat soort zaken benoemen die leiden tot je determinatie tot Havik i.p.v. Sperwer?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Chris Rosmalen

Hoi Bram,

Zoals je opmerkt, is het inderdaad gevaarlijk om van kleuren en patronen op slechte fotos uit te gaan.

De vorm van een vliegende visarend vind ik niet overeenkomen met deze foto en het aantal vingers/volgorde van de vingers ook niet.

Pro havik vind ik:
- Slankere vleugels, niet zo kort, stomp en afgerond als bij een sperwer (maar dat krijg je ook als je er scheef tegenaan kijkt)
- Iets langerektere staart dan sperwer
- Iets langere nek (niet zo'n ingetrokken kopje)

Meer kan ik zo niet bedenken.....

Groetjes,
Chris

Groetjes,
Chris

BramtK

Ha Chris,

Aha, het is dus inderdaad een Havik, maar ik was benieuwd naar je argumenten en die zijn dik in orde. Ik zou nog willen aanvullen dat Havik een zwaardere borst heeft dan Sperwer en de staart bij Havik meer afgerond is.

Ver uitstekende kop van Havik is ook een goed kenmerk. Lengte van vleugels is inderdaad soms opvallend bij Havik (hier versterkt doordat uit de binnenhand een pen mist en de hand smaller lijkt), maar Havik en Sperwer kunnen in dat opzicht soms ook verwarrend veel op elkaar lijken.

Ik ben het met Frank N. zijn adagium eens dat kleuren op foto's verraderlijk kunnen zijn, maar bovendien kan je op deze foto contrast waarnemen en dat is onderhevig aan iets minder subjectiviteit.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Chris Rosmalen

Hoi Bram,

Dank je wel voor je hulp!

Dit helpt me zeker weer een stukje verder. Ik hoop dit straks gewoon allemaal meteen te kunnen zien als ik de vogel zie vliegen, maar dat zal wel even duren ben ik bang......

Tot die tijd zal ik jullie helaas nog even moeten lastigvallen met vage fotos van de voor mij nog niet zo bekende soorten.

Ook Redmar bedankt!

Groetjes,
Chris
Groetjes,
Chris

redmar_woudstra

CiteerHoi Bram,

Dank je wel voor je hulp!

Dit helpt me zeker weer een stukje verder. Ik hoop dit straks gewoon allemaal meteen te kunnen zien als ik de vogel zie vliegen, maar dat zal wel even duren ben ik bang......

Tot die tijd zal ik jullie helaas nog even moeten lastigvallen met vage fotos van de voor mij nog niet zo bekende soorten.

Ook Redmar bedankt!

Groetjes,
Chris
Ik geloof dat Bram toch wat constructiever was ;)

Wel grappig dat je nu misschien kan zien hoe grootte kan vertekenen zonder direct vergelijkingsmateriaal. Je dacht aan een Boomvalk en het blijkt een Havik te zijn. Daar zit nogal wat verschil in! (20 cm in lengte en 30 cm in spanwijdte ongeveer). Over het algemeen (als ik voor mijzelf spreek) heb je snel de neiging een vogel te groot te zien. Denk maar aan de vele buizerds die te groot worden ingeschat.

Trouwens, denk bij een Boomvalk aan een grote Gierzwaluw. Qua silhouet komen die aardig overeen: lange, spitse vleugels, redelijk lange staart en pijlsnelle vlucht.
groet,
Redmar