Wat een kletspraat weer - welke kever bedoelen ze nou eigenlijk? Niet
A. chinensis in elk geval, want dat is de "Oost-Aziatische". Dus
Anoplophora glabripennis zou je denken, klopt ook met de info over de uitvlieggaten hoger in de boom, maar
A. glabripennis is ook al lang eerder in Nederland vastgesteld, dus niks "Eerste". Welke dan wel? En alleen op basis van de uitvlieggaten gedetermineerd?
Overigens: Maar liefst 18 stuks uitvlieggaten. Oeps. Hoe zinnig is die straal van 100 meter?? Ik heb zo m'n twijfels of ze niet veel verder zullen/kunnen vliegen ... en als deze zich hier dus in een oude, wilde boom hebben ontwikkeld is dat gebeurd nadat een kever ergens anders vandaan (tuintjes met importboompies in de buurt?) haar eitjes op die boom heeft afgezet - een jaar of twee-drie geleden. Destijds onopgemerkt. Alléén op die ene boom? Of waren er toen al meer kevers ontsnapt en zijn die in verschillende windrichtingen uitgevlogen? Het lijkt me dat er minimaal een toch wel duidelijk groter gebied afgezocht moet worden naar meer uitvlieggaten.
Edit: Ah, okay, dat doen ze ook 1km ... maar dan nog ...
Geen best vooruitzicht zou ik zomaar durven vermoeden
Op de radio werd gemeld dat de "Voedsel en Waren Autoriteit" het gebied gaat monitoren, vond ik opvallend, maar kennelijk maakt de PD daar nu deel van uit, nou ja - van de
nieuwe VWA en pas
vanaf 2012 dan, maar toch. Klonk alleen een beetje onwennig. Weer wat geleerd