Berghemse vindt allereerste Nederlandse exemplaar boktor
door Mari van Rossem. donderdag 19 juni 2008 | 03:35 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 19 juni 2008 | 07:56
Tekstgrootte
De Aziatische boktor
BERGHEM - In de Berghemse nieuwbouwwijk Piekenhoef is de Aziatische boktor aangetroffen. Inspecteurs van de Plantenziektekundige Dienst (PD) onderzoeken nu of het vrouwtjesexemplaar 'in haar eentje is' of dat er sprake is van een grootschalige besmetting.
De boktor, die mogelijk via verpakkingshout in Nederland terechtgekomen is, levert geen gevaar op voor de volksgezondheid. Wél is het insect bijzonder schadelijk voor gezonde bomen en struiken en moet het beest volgens EU-richtlijnen direct bestreden worden. "Door de boktor raken de bomen windgevoelig, waaien ze om en gaan ze kapot. Binnen de EU zijn er momenteel grotere besmettingshaarden in Oostenrijk en Italië waardoor complete bossen tegen de vlakte moeten", zegt PD-inspecteur Peter Mocking.
Het was Piekenhoef-bewoonster Stephanie van Mourik die vorige week dinsdag het volwassen exemplaar naast haar voordeur aantrof. Waar ze in eerste instantie dacht aan een lieflijk beestje, bleek ze later ontdekster te zijn van de eerste Aziatische boktor in Nederland.
'Ik dacht: wow, wat een lief torretje tot ik hoorde wat voor kreng het is'
door Mari van Rossem. donderdag 19 juni 2008 | 03:32 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 19 juni 2008 | 09:06
Tekstgrootte
Peter Mocking (rechts) en Ruud van Donk van de Plantenziektenkundige Dienst (PD) bij sporenonderzoek in Chinees verpakkingshout. foto Maikel Samuels
BERGHEM - Nee, ze kan nog steeds niet bevroeden dat ze vorige week dinsdag 'n meer dan unieke biologische vondst deed. Thuiskomend van haar werk in Oss trof Stephanie van Mourik (33) uit Berghem op de muur naast de voordeur van haar woning in de wijk Piekenhoef een 'joekel van een insect' aan.
"Ik dacht nog: wow, wat een lief torretje, zo mooi zwart-wit gestipt. Liet 't beestje zelfs nog over mijn arm kruipen. Wist ik veel tot welke soort het behoorde."
Stephanie maakte 's avonds voor de zekerheid en het eigen nageslacht snel een paar foto's en ontdekte de ochtend daarna dat de tor wel heel erg honkvast was. Na wat speurwerk op internet kwam een goede vriend erachter dat het hier niet zomaar 'een lief torretje' betrof, maar dat de Berghemse was gestuit op de Anoplophora glabripennis, de Aziatische boktor. Na raadpleging van de website van de PD, de vaderlandse Plantenziektenkundige Dienst, werd pas duidelijk dat de vondst niet alleen uiterst uniek was, maar dat snel handelen vooral ook geboden was. "En dan te bedenken dat ik het insect, eigenlijk een kreng dus, al weer in de vrije natuur had uitgezet", stelt Stephanie van Mourik. "Gelukkig vond ik het diertje onder bladeren in de groenwal terug en kon ik de boktor in een jampot stoppen. Natuurlijk met gaatjes in het deksel."
Het was Peter Mocking, medewerker bij de PD, die linea recta vanuit Wageningen naar Berghem toog om het levende exemplaar hoogstpersoonlijk op te halen. "Bij ons gingen weliswaar niet meteen alle toeters en bellen af, maar afgaande op de digitale foto die de mevrouw ons had opgestuurd leek 't er sterk op dat we hier te maken hadden met de Aziatische boktor. Een insect met de zogeheten Q-status, de Quarantaine-status. Een insect ook dat in de EU niet voorkomt en vooral ook niet mág voorkomen. Anders gezegd: het desbetreffende land waar-ie wordt aangetroffen dient deze boktor direct te elimineren."
"De Anoplophora glabripennis, van oorsprong Oost-Aziatisch, levert weliswaar geen gevaar op voor de volksgezondheid, maar kan wel behoorlijk schade aanrichten aan bomen en struiken. Zo zijn er momenteel grootschalige besmettingen in Oostenrijk en Italië, in Lombardije om precies te zijn, waar hele bossen tegen de vlakte moeten. Deze boktor leeft van levend hout, boort er pinkdikke gangen in waardoor de bomen én windgevoelig raken en allerhande wondjes van parasieten kunnen oplopen. 't Einde van dit liedje is telkens dat de boom kapot gaat. Nee, voor de woningen hier in deze nieuwbouwwijk met al dat hout is de boktor ongevaarlijk. Gelukkig maar."
Of de 'Berghemse' boktor in zijn eentje de hele, spreekwoordelijke ijsberg vertegenwoordigt, kan deskundige Peter Mocking (nog) niet zeggen. Samen met PD-collega's Ruud van Donk, Gerard Prinsen en Jan Schamp is-ie deze woensdagmiddag op onderzoek. "Onze aandacht gaat speciaal uit naar uitvlieggaten en snoepvraat in levende aanplant. We hebben net wel in deze wijk Chinees verpakkingshout, kratten om natuursteen, aangetroffen. Mogelijk is deze vrouwtjestor via die weg hier gekomen."
Ik hoop dat ze ze snel kunnen uitroeien !!