Aziatische Boktor

Gestart door Kasper S, juni 19, 2008, 11:25:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Kasper S

Berghemse vindt allereerste Nederlandse exemplaar boktor
door Mari van Rossem. donderdag 19 juni 2008 | 03:35 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 19 juni 2008 | 07:56

Tekstgrootte  

De Aziatische boktor

BERGHEM - In de Berghemse nieuwbouwwijk Piekenhoef is de Aziatische boktor aangetroffen. Inspecteurs van de Plantenziektekundige Dienst (PD) onderzoeken nu of het vrouwtjesexemplaar 'in haar eentje is' of dat er sprake is van een grootschalige besmetting.

De boktor, die mogelijk via verpakkingshout in Nederland terechtgekomen is, levert geen gevaar op voor de volksgezondheid. Wél is het insect bijzonder schadelijk voor gezonde bomen en struiken en moet het beest volgens EU-richtlijnen direct bestreden worden. "Door de boktor raken de bomen windgevoelig, waaien ze om en gaan ze kapot. Binnen de EU zijn er momenteel grotere besmettingshaarden in Oostenrijk en Italië waardoor complete bossen tegen de vlakte moeten", zegt PD-inspecteur Peter Mocking.

Het was Piekenhoef-bewoonster Stephanie van Mourik die vorige week dinsdag het volwassen exemplaar naast haar voordeur aantrof. Waar ze in eerste instantie dacht aan een lieflijk beestje, bleek ze later ontdekster te zijn van de eerste Aziatische boktor in Nederland.



'Ik dacht: wow, wat een lief torretje tot ik hoorde wat voor kreng het is'
door Mari van Rossem. donderdag 19 juni 2008 | 03:32 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 19 juni 2008 | 09:06

Tekstgrootte  

Peter Mocking (rechts) en Ruud van Donk van de Plantenziektenkundige Dienst (PD) bij sporenonderzoek in Chinees verpakkingshout. foto Maikel Samuels

BERGHEM - Nee, ze kan nog steeds niet bevroeden dat ze vorige week dinsdag 'n meer dan unieke biologische vondst deed. Thuiskomend van haar werk in Oss trof Stephanie van Mourik (33) uit Berghem op de muur naast de voordeur van haar woning in de wijk Piekenhoef een 'joekel van een insect' aan.


"Ik dacht nog: wow, wat een lief torretje, zo mooi zwart-wit gestipt. Liet 't beestje zelfs nog over mijn arm kruipen. Wist ik veel tot welke soort het behoorde."

Stephanie maakte 's avonds voor de zekerheid en het eigen nageslacht snel een paar foto's en ontdekte de ochtend daarna dat de tor wel heel erg honkvast was. Na wat speurwerk op internet kwam een goede vriend erachter dat het hier niet zomaar 'een lief torretje' betrof, maar dat de Berghemse was gestuit op de Anoplophora glabripennis, de Aziatische boktor. Na raadpleging van de website van de PD, de vaderlandse Plantenziektenkundige Dienst, werd pas duidelijk dat de vondst niet alleen uiterst uniek was, maar dat snel handelen vooral ook geboden was. "En dan te bedenken dat ik het insect, eigenlijk een kreng dus, al weer in de vrije natuur had uitgezet", stelt Stephanie van Mourik. "Gelukkig vond ik het diertje onder bladeren in de groenwal terug en kon ik de boktor in een jampot stoppen. Natuurlijk met gaatjes in het deksel."

Het was Peter Mocking, medewerker bij de PD, die linea recta vanuit Wageningen naar Berghem toog om het levende exemplaar hoogstpersoonlijk op te halen. "Bij ons gingen weliswaar niet meteen alle toeters en bellen af, maar afgaande op de digitale foto die de mevrouw ons had opgestuurd leek 't er sterk op dat we hier te maken hadden met de Aziatische boktor. Een insect met de zogeheten Q-status, de Quarantaine-status. Een insect ook dat in de EU niet voorkomt en vooral ook niet mág voorkomen. Anders gezegd: het desbetreffende land waar-ie wordt aangetroffen dient deze boktor direct te elimineren."

"De Anoplophora glabripennis, van oorsprong Oost-Aziatisch, levert weliswaar geen gevaar op voor de volksgezondheid, maar kan wel behoorlijk schade aanrichten aan bomen en struiken. Zo zijn er momenteel grootschalige besmettingen in Oostenrijk en Italië, in Lombardije om precies te zijn, waar hele bossen tegen de vlakte moeten. Deze boktor leeft van levend hout, boort er pinkdikke gangen in waardoor de bomen én windgevoelig raken en allerhande wondjes van parasieten kunnen oplopen. 't Einde van dit liedje is telkens dat de boom kapot gaat. Nee, voor de woningen hier in deze nieuwbouwwijk met al dat hout is de boktor ongevaarlijk. Gelukkig maar."

Of de 'Berghemse' boktor in zijn eentje de hele, spreekwoordelijke ijsberg vertegenwoordigt, kan deskundige Peter Mocking (nog) niet zeggen. Samen met PD-collega's Ruud van Donk, Gerard Prinsen en Jan Schamp is-ie deze woensdagmiddag op onderzoek. "Onze aandacht gaat speciaal uit naar uitvlieggaten en snoepvraat in levende aanplant. We hebben net wel in deze wijk Chinees verpakkingshout, kratten om natuursteen, aangetroffen. Mogelijk is deze vrouwtjestor via die weg hier gekomen."



Ik hoop dat ze ze snel kunnen uitroeien !!
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

wimtegels

Nederland is verplicht de Aziatische boktor te bestrijden vanwege de schadelijkheid voor bomen en struiken.

Wel en beetje vreemd dat we bij de ene soort oneindig lang wachten en bij de andere meten ingrijpen.

Via de link kom je bij het persbericht van LNV over de Aziatische boktor.

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...s_item_id=23402

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#2
CiteerDe Aziatische boktor. Een insect met de zogeheten Q-status, de Quarantaine-status. Een insect ook dat in de EU niet voorkomt en vooral ook niet mág voorkomen. Anders gezegd: het desbetreffende land waar-ie wordt aangetroffen dient deze boktor direct te elimineren." "De Anoplophora glabripennis, van oorsprong Oost-Aziatisch, ... maar kan wel behoorlijk schade aanrichten aan bomen en struiken. Deze boktor leeft van levend hout, boort er pinkdikke gangen in waardoor de bomen én windgevoelig raken en allerhande wondjes van parasieten kunnen oplopen. 't Einde van dit liedje is telkens dat de boom kapot gaat.
Bij diverse loofboomsoorten wordt vergelijkbare vraatschade door de rups van de Wilgenhoutvlinder (Cossus cossus) aangericht, maar deze oorspronkelijk inheemse soort heeft (vanzelfsprekend) niet de Q-status verkregen en wordt niet bestreden tot hij is uitgeroeid. En dan hebben we het nog maar niet over de Dennenscheerder en de Letterzetter, die niet oorspronkelijk inheemse naaldbomen opruimen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

#4
CiteerWel en beetje vreemd dat we bij de ene soort oneindig lang wachten en bij de andere meten ingrijpen.
Dat komt omdat die ene soort toevallig op een Europees lijstje staat:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/e...20060414-en.pdf

Ergo: als Nederland niet ingrijpt, kost dat een (forse) EU boete. Grijpt Nederland niet  in bij een soort die niet op dat lijstje staat: dan doet de EU niets. Uiteraard kan niet ingrijpen ook bij andere soorten op termijn een economische ramp betekenen=veel geld kosten, maar boetes tellen, en negatieve voorspellingen niet.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

In totaal zijn drie kevers gevonden. Preventief is alle verpakkingshout van aziatisch natuursteen gecontroleerd en vernietigd. De PD controleert de omgeving de komende jaren op aanwezigheid van de Zaziatische boktor.

Bron; Min LNV

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...s_item_id=23468
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

frankw

handig al die goedkope Chineze import..

Arp

CiteerNu ook in de Enschedese wijk Roombeek!
Nu?

De ambtelijke molens ... hadden zeker vakantie ofzo  :gap:  (en toen zat het beest al enkele dagen in de opvang ;) )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

wimtegels

Geen nieuwe exemplaren Aziatische boktor in Enschede.

Zie persbericht van de LNV:

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...s_item_id=23564
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.


Arp

Beter laat dan nooit (ik kom te weinig in deze sectie): Bedankt voor de updates LJ   :duim:

Vraag me wel af hoe nuttig dat ruimen is - de beesten zullen wellicht toch al bij de tuinders vandaan komen en m.i. ook prima in staat om meer dan 100m te vliegen  :huh: mja moetochwat ofzo ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)



wimtegels

12-02-2010: Minister Verburg: geen nieuwe vondsten boktor in Boskoop
http://www.minlnv.nl/pls/portal/url/page/minlnv/actueel/nieuwsitem?p_news_item_id=25075
Alle boomkwekers in Boskoop in de bufferzone van 2 kilometer zijn geïnspecteerd. Er zijn geen nieuwe vondsten van de Oost-Aziatische boktor gedaan. Dit betekent dat alle kwekers weer kunnen handelen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Nu er geen boktorren meer zijn gevonden worden de handelsbeperkingen opgeheven. Of hij echt helemaal weg is, datis de vraag. In een boomkwekerij is hij gemakkelijker te vinden dan in de vrije natuur. Ook is aankomst van nieuwe verstekelingen niet uit te sluiten.

Wel is duidelijk dat bij de Aziatische boktor meteen na constateren een omvangrijk onderzoek is begonen met als doel deze exoot uit te roeien voor hij vaste voet aan de grond kreeg.

Ik heb hierover nog geen negatieve geluiden van de partij voor de dieren gehoord........

Alle dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn meer gelijk dan andere.......

Bij veel exoten moet eerst een onderzoek volgen over hoe schadelijk ze zijn. Als ik de schade, los van de onderzoeken en het overmeesteren van het "grote aantal" boktorren vergelijk met de schade van inheemse insecten in de boomkwekerij, dan blijf ik lachen.

Bij andere exoten zoals de nijlgans en de huiskraai, moeten we eerst jaren onderzoeken of de populatie zich wel in zulke vormen ontwikkeld dat het gevolgen zal hebben voor inheemse soorten en biodiversiteit.

Meten met gelijke maat? Nog even en het aantal maatlatten is groter als het aantal soorten in onze biodiversiteit.


Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Arp

Hoi Wim,

Volgens mij bestaat er weinig twijfel over hoe schadelijk deze soorten (Anoplophora spp. & Co.) voor gezonde bomen zijn en het lijkt me goed dat ze kort gehouden worden - als ze eenmaal vaste voet aan de grond krijgen kan ze later niet meer aanpakken (zie Harmonia axyridis). Met kraaien en eenden is dat ook niet makkelijk, maar wel "haalbaarder". Geen tegenspraak over het meten met een waaier aan verschillende maten in NL overigens  :blink:

Waar ik me meer aan stoor is dat de boomkwekers natuurlijk meteen steen en been en "schade"(vergoeding) klagen, maar het probleem dus wel mooi eerst uit winstbejag zelf veroorzaken met hun dubieuze importboompjes.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

wimtegels

Voor alle duidelijkheid, ik roep niet om bescherming van de Aziatische Boktor in ons land.
Integendeel, ik vind dat we alle door de mens veroorzaakte flora- faunavervalsing zo snel mogelijk en radicaal mogelijk ongedaan moeten maken.
En dat geldt voor alle soorten.

Ik wel best nog wel een boompje opzetten over het vergelijken van boktorren en eenden.
Ik denk dat ik me komende tijd eens waag aan een stukje tekst als uitgangspunt voor deze discussie. Maar dat zal dan in een ander topic moeten in dit board.

Ik durf overigens te betwijfelen of de boomkwekers de grootste veroorzaker zijn van de problemen. Een boomkweker is niet per defenitie hetzelfde als een handelsorganisatie die onze behoefte aan exotische planten probeert te bevredigen.
Het is in in ieder geval duidelijk datr de exotenproblematiek een gevolg is van ons gesleep met goederen over de hele wereld. En daaraan zijn we bijna allemaal bewust of onbewust medeschuldig. Of maak jij alleen maar gebruik van nederlandse producten die volledig uit nederlandse grondstoffen zijn geproduceerd.

Wat zijn de kosten van globalisatie en wie moet die betalen. En zo verschuiven we langzaam naar een fundamentele discussie op het vlak van milieu filosofie en milieu ethiek.
Ik vraag me af in hoeverre dat die op een forum gevoerd kan worden. En al helemaal of dat binnen van waarneming.nl moet of kan plaatsvinden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

rapunzel

Citaat van: wimtegels op februari 13, 2010, 13:01:38 PM
Bij andere exoten zoals de nijlgans en de huiskraai, moeten we eerst jaren onderzoeken of de populatie zich wel in zulke vormen ontwikkeld dat het gevolgen zal hebben voor inheemse soorten en biodiversiteit.

Ik weet niet of je de huiskraai op een lijn kunt stellen met de Nijlgans. Naar mijn beste weten is de in Nederland voorkomende Nijlgans een ontsnapte cultuurvogel, net als b.v. de Casarca. Voor zover ik weet is de Huiskraai gewoon op eigen kracht gekomen. Er zijn nog niet veel gegevens bekend over de vermeende schadelijkheid. De ambtelijke bezorgheid voor o.a. de andere inheemse kraaiachtigen doet heel erg hypocriet aan als naar wetgeving en praktijken uit het verleden kijken. Onder aanvoering van LNV, WUR, en de boerenstand zijn de afgelopen jaren ingrepen in ons landschap gepleegd die honderden soorten op Rode Lijsten hebben gebracht. Ik denk dat veel vogelliefhebbers en natuurgenieters niet zitten te wachten op een stelletje ambtenaren die dit soort maatregelen voor de Huiskraai bepleiten.

M.vr.gr.
Koos Ballintijn

P.S. En dan praten we maar nog maar niet over de Q-koorts. Ook daarbij is gebleken dat bij LNV en CDA (Verburg, Klink) de commercie zwaarder weegt dan de belangen van mens en dier.
Let wel, de verdelging van de Aziatische boktor is misschien wel terecht, maar dan wel op kosten de tuinbouw en handel, die dit probleem zelf hebben veroorzaakt.
Koos Ballintijn

wimtegels

De huiskraai is niet op eigen kracht gekomen, hij lift mee op schepen.

En in principe ben ik wel voor: De vervuiler betaald. Je moet dan wel de echte schuldige aan kunnen wijzen.

Betaald de scheepvaart de kosten van de huiskraai? Betalen de dierenwinkels de kosten van exoten?

Het is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Gras

Beste Wim,


De vervuiler betaalt gaat gewoon niet werken. De vervuiler gaat bij serieuze kosten gewoon  failliet.
Als je de vervuiler al kunt vinden. Wie liet de eerste muskusrat los?
Preventie blijft stukken beter.

Met vriendelijke groet,

Ria Glas

wimtegels

Helemaal mee eens:

1: preventie, dus kraan sluiten
2: heeft de kraan gelekt, gelijk de kraan sluiten
3: De rest weg dweilen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

rapunzel

Ik vind een vogel die meeliftend op een of meer schepen Nederland bereikt, wel een vogel die hier op eigen kracht komt. Het is wat anders als die vogel in een kooitje zat, of opgesloten in het ruim. Ik ben geen groot vogelkenner maar heb wel begrepen dat de Huiskraai van nature een kustgebonden vogel is die langs kusten of m.b.v. schepen zijn areaal uitbreidt.
Als je jouw verhaallijn doortrekt zijn alle vogels die met zware westerstormen op de Europese kusten worden geworpen en daar blijven hangen ook exoten, die moeten worden afgemaakt. Het zelfde geldt voor al die Rouwmantels die een aantal jaren geleden met zware Noordoostelijke winden in Nederland en Engeland werden afgezet, ook exoten want onder normale omstandigheden waren zij hier niet gekomen. Wat te denken van de hier overzomerende en broedende ganzen, die vroeger normaal naar Noord Europa vertrokken. Misschien het gevolg van de overdadige eiwitgehalten van het voorjaars- en zomergras ? Ook afmaken ?
Als we nu eens beginnen met het aanpakken van de handel. Bij het invoeren van weer een nieuwe soort in het assortiment van een tuincentrum of dierenwinkel , eerst een toets !! Dan pas toestemming. Op het ogenblik zijn veel verdachte soorten nog gewoon bij het tuincentrum te koop. Waarom ?  Handel !  Dus dus daar moet LNV in actie komen. Zelfs als de Huiskraai andere Kraaiachtigen in het gedrang brengt is dat nog geen reden om hem uit te roeien. Aan die uitbreiding kunnen gewone natuurlijke processen en evenwichten ten grondslag liggen b.v. klimatologische. De hemel beware de natuur voor al die conservatieve ecologen die alles maar het zelfde willen houden. Die, in plaats van rekening te houden met de veranderingen in klimaat, landbouw en ruimtelijke ordening (denk b.v. aan weidevogels), niet zien dat 1950 een allang gepasseerd station is.
Conservatieve ecologen die veel meer naar hun eigen soorten bezig zijn dan met de uitbreiding, kwaliteit en veerkracht van de Nederlandse ecosystemen.  Je zou het boekje van de Duitse ecoloog Joseph H. Reichholf, getiteld Stabile Un gleichgewichte . Die Okologie der Zukunft eens moeten lezen.

M.vr.gr.
Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

wimtegels

Vind het grappig dat je tot de conclusie schijn te komen dat ik een conservatieve ecoloog ben. De huiskraai heeft een eigen topic met een discussie die misschien wel in dit board gevoerd moet worden.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99788.msg676897.html#msg676897
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

rapunzel

Citaat van: wimtegels op februari 15, 2010, 21:47:33 PM
Vind het grappig dat je tot de conclusie schijn te komen dat ik een conservatieve ecoloog ben. De huiskraai heeft een eigen topic met een discussie die misschien wel in dit board gevoerd moet worden.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99788.msg676897.html#msg676897

Nee hoor Wim, dat denk ik helemaal niet. Maar ik word zo moe van al die overheids- en natuurbeschermingsecologen die als maar bezig zijn de werkelijkheid te ontkennen of in sommige gevallen aan te passen aan de belangen van de economie  Ik denk b.v. aan de Kokkelvisserijproblematiek waar van LNV de waarheid niet boven tafel mocht, aan de weidevogelproblematiek waar pappend en nathoudend de boeren hun gang kunnen gaan en een serieuze aanpak uit de weg wordt gegaan.  Een ministerie van LNV dat heel karakteristieke en kwetsbare soorten een plek in de NB wet onthield. Als die ambtenaren van LNV dan in eens zo bezorgd zijn over onze biodiversiteit en over wegvangen dan wel afmaken beginnen dan word ik soms neerslachtig en soms ook heel erg boos

M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

wimtegels

Ik ben een felle tegenstander van exoten. Uit flora en fauna.
Ik zie het te vaak fout gaan.
Voor de rest ben ik weinig op soortnivo bezig. Meer met systemen die ruimte bieden voor biodiversiteit.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

rapunzel

Citaat van: wimtegels op februari 15, 2010, 22:06:34 PM
Ik ben een felle tegenstander van exoten. Uit flora en fauna.
Ik zie het te vaak fout gaan.
Voor de rest ben ik weinig op soortnivo bezig. Meer met systemen die ruimte bieden voor biodiversiteit.

Zou je eens wat voorbeelden kunnen geven. We hebben onze bevers en otters ook van elders gehaald (Geen exoten deze ?)

Koos
Koos Ballintijn

wimtegels

Ik wil deze discussie best uitgebreid aangaan, maar niet in het topic Aziatische boktor. Belangrijk verschil is in ieder geval dat otter en bever als soort inheems zijn.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De laatste stand van zaken volgens het ministerie van LNV in de bijlage
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels