Dodelijke teek slaat toe in Turkije

Gestart door marcel123, juni 18, 2008, 15:39:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Dodelijke teek slaat toe in Turkije

CiteerISTANBUL - Turkije raakt steeds meer in de ban van een dodelijk virus dat wordt overgedragen door teken.

Dit jaar zijn al meer dan twintig mensen omgekomen als gevolg van tekenbeten, aldus het centrum voor infectieziekten in Istanbul woensdag. 

De beestjes, behorend tot het tekengeslacht hyalomma, brengen de virusziekte Krim-Congokoorts over, die gepaard gaat met inwendige bloedingen. De afloop is dodelijk als er niet snel wordt ingegrepen, aldus het centrum.

Herders

De virusziekte steekt in Turkije sinds 2002 steeds vaker de kop op. De afgelopen zes jaar zijn zeker 114 mensen overleden, vooral herders en boeren, aldus de Turkse media.

Het verspreidingsgebied van de teek breidt zich steeds verder uit. De teek komt vooral voor in Midden- en Oost-Turkije. Het diertje is vooralsnog niet in de toeristische gebieden gesignaleerd in het westen en zuiden van het land.

Sovjetsoldaten

De naam Krim-Congovirus is ontleend aan de plaatsen waar deze ziekte voor het eerst werd ontdekt. In 1944 werden Sovjetsoldaten op de Krim getroffen door deze ziekte. In de jaren vijftig werd de kwaal ontdekt in Belgisch Congo.

Bron: nu.nl;

javanerkelens

Brrrrr, moet er niet aan denken... :unsure:
Ik zit zelf elk jaar weer vast aan een kuurtje, omdat ik natuurlijk weer een teek heb die besmet blijkt te zijn.
Zit nu dan ook stevig te denken aan een manier om die krengen te kunnen ontwijken, maar altijd als ik denk tekenvrij te zijn.......zit er toch nog eentje ergens verborgen.
Zijn er misschien mensen die goede ideeën hebben, om teken te voorkomen.

Meestal hoor je dat je lange kouzen over je broekspijpen moet doen....
Misschien nog meer goede tips....?

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Tim Asbreuk

#2
Laat ik het afkloppen maar sinds ik van die legerkisten (schoeisel) aan heb met een lange broek (gewoon er overheen niet erin) heb ik beduidend minder teken als daarvoor.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

vuurvlinder

Een hoedje op en ik denk dat smeren met DEET houdende muggengel ook wel helpt.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

javanerkelens

Hoi,

Mijn broer heb vast nog wel een paar " kistjes " voor mij, alleen moet ik dan wel dubbele sokken aan (maat 42), maar is ook een idee!
En inderdaad.....aan Deet zat ik ook al te denken, want voor de muggen werkt het perfect, maar ik vraag mij af of de teken er niet gewoon overheen lopen....

Want dan zou ik inderdaad de onderbenen in kunnen smeren met deet!!!

Dus.........kistjes + deet = geen teken...... ;) (we gaan het eens proberen)

Bedankt  :duim:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

pieternella

En anders moeten we toch maar binnen achter de geraniums gaan zitten...
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

vuurvlinder

Klinkt misschien raar, maar je zou je kleding ook kunnen inspuiten met een vlooien/tekenspray (bijv. Frontline) voor honden. Heb het zelf al eens gebruikt, toen ik vlooien had van 1 van mijn honden klanten. (ben hondenkapper, dus vandaar)  :lol:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

henkjanvdkolk

En natuurlijk de niet te vergeten oude maar zeer nuttige tips:

- Blijf op de paden
- Vermijd eikenbossen
- Ga niet onnodig door ho(o)g(er) gras(sen) lopen
- Controleer meteen nadat je door hoog gras hebt gelopen goed je broek en je onderbenen op teken

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

javanerkelens

CiteerKlinkt misschien raar, maar je zou je kleding ook kunnen inspuiten met een vlooien/tekenspray (bijv. Frontline) voor honden.

Misschien inderdaad een idee, om mijn schoenen daar dan mee in te sprayen!

Ik denk dat ik maar speciale schoenen haal ......of inderdaad van die stevige kistjes en deze inspray.... of stevige stappers met een lichte kleur.
Daarboven een lichte broek (kaki-kleur) , dan zie je ze beter lopen.
En als ik dan thuis kom........meteen alles uit doen en andere kleren aantrekken.

Heb ook al gedacht om nylonkouzen onder de broek aan te trekken, mocht er dan toch nog eentje omhoog kruipen, dan zit hij niet direct op de huid......maar of hij dan nog door de nylon kous nog heen kan bijten......dat vraag ik mij af.

Nou ja.......ik probeer het allemaal maar eens, want ik ben een beetje flauw van elke keer maar weer zo'n kuur slikken.
En ik weiger om achter de geraniums te gaan zitten ........
(en ik vraag mij eigenlijk ook het nut af van teken.....ze zijn niet lekker en niet vet....alleen maar lastig :grin: )

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

vuurvlinder

Citeer
(en ik vraag mij eigenlijk ook het nut af van teken.....ze zijn niet lekker en niet vet....alleen maar lastig :grin: )

Groet Joke
Lastig zijn ze zeker! Vanmiddag met onze hond een wandeling in het Mandeveld gemaakt. Bij thuiskomst 16 teken op haar gevonden, plus de plek waar de teek had gezeten die ik vanochtend volgezogen maar dood op de bank vond.

Waar die had gezeten wil je niet weten!  :angry:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

javanerkelens

Toevallig had ik een gesprek met mijn dokter hierover (besmette teken)
En zij zei, dat honden en katten geen last ondervonden van besmette teken, maar mensen wel!
Nou hoorde ik tevens van iemand (ben het kwijt wie..) dat wanneer een teek er net in zit en hij wordt gestrest door iets (als je hem eruit wil halen) hij een soort gif inspuit.
Als ik nu logisch na ga denken, dan zou je zeggen:
Bij dieren kan hij zich gewoon vol laten lopen en worden de teken meestal in een laat stadium (wanneer zich al een bolletje heeft gevormd) ontdekt en verwijderd of vallen eruit.
Wij mensen raken direct in paniek.. :lol: en proberen de teek er direct uit te trekken en draaien....dus misschien als je de teek laat zitten, dat zich dan een ander proces afspeeld en wij er dan ook geen last van ondervinden.....
Maarja, om nou als proefkonijn te fungeren.....??? :(  :unsure:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

vuurvlinder

Joke, dat is niet waar. Ook honden kunnen Lyme oplopen en andere enge ziekten, die zonder behandeling dodelijk kunnen aflopen. Zie ook: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=76
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

jan cuppen

Citeer
Maarja, om nou als proefkonijn te fungeren.....??? :(  :unsure:

Er lopen al heel wat proefkonijnen rond, waarvan een aantal in rolstoel. Die vraagtekens moet je echt weglaten. Altijd naar een doktor indien rode kringen onstaan na een tekenbeet.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

marijkehuysse

Volgens mijn dokter is het risico praktisch nihil als je de teek binnen twaalf uur verwijderd!   :grin:

groet,
Marijke

vuurvlinder

CiteerVolgens mijn dokter is het risico praktisch nihil als je de teek binnen twaalf uur verwijderd!   :grin:

groet,
Marijke
Dan moet je het beest wel binnen 12 uur gevonden hebben. Marijke, ik ken een aantal mensen die Lyme hebben, geloof me, er valt niks te lachen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

marijkehuysse

Ik weet dat er niks te lachen valt wat de ziekte betreft.
De grijns staat er bij omdat ik dacht dat iedereen nu met verhalen zou komen van "mijn dokter dit en mijn dokter vindt dat en mijn dokter zegt dat dat niet zo is".

En ja, als hem niet vindt binnen twaalf uur dan kun je hem ook niet verwijderen binnen twaalf uur.
(maar daarom kan mijn dokter nog wel gelijk hebben!)

Ik denk dat de folder die je aanhaalde de zaak wel aardig op een rijtje zet.

groet,
Marijke

marcel234

De teek komt sinds kort ook in Nederland voor..
CiteerDe hyalommateek kan het Krim-Congovirus overdragen, maar de in Drenthe gevonden teek droeg dat virus niet bij zich.
https://www.nu.nl/dieren/5969611/in-drenthe-gevonden-teek-blijkt-na-onderzoek-reuzenteek.html

Jeroen Hoek

ik heb door mijn hele leven al zo veel teken gehad! maar bij mij jeuken ze zo erg dat ik ze op merk voordat ze schadelijk kunnen zijn.
ben ik de enige? ik kan niet begrijpen dat je een teek niet kunt opmerken binnen 20 uur. (pas na ongeveer 20 uur bijten zit hij in je bloedbaan en dan kan hij nare ziektes veroorzaken)
met vriendelijke groet, Jeroen

jck

Dan mag je heel blij zijn. Ik merk niets in de eerste 24 uur. Normaal duurt het 36-48 uur. Gelukkig heb ik een begripvol huisarts en bloedcontrole is nooit een probleem.

James

Jeannette Teunissen

Preventie:
Onderzoeksresultaat: teken die met honger op de wacht zitten, springen zodra ze melkzuur ruiken. Onze huid scheidt 24/7 melkzuur uit. Zo vinden die beestjes ons. Logische handelingen zijn dus:
1. Voor je op pad gaat benen en voeten (of meer) goed wassen, schone broek en schone sokken aan (dus zo goed als melkzuurvrij starten).
2. Sokken over broekranden heen, en daar eventueel DEET op aanbrengen (minimaal 30%).
3. Onderoeksresultaat: teken kunnen al in het eerste uur van de beet 'Lyme' overbrengen, afhankelijk van de dikte en droogte van de huid en de kracht van de teek.
4. Onderzoeksresultaat: weten dat teken beneden de 7 graden C inactief zijn, en boven de 25 graden C de grond in kruipen tegen de 'hitte'. Dat te weten geeft je wat meer vrijheid.
(Plus alles wat je al weet...)
Veel plezier buiten, groeten,
Jeannette Teunissen

gbeersma

Citaat van: Jeroen Hoek op oktober 27, 2019, 21:36:08 PM
ik heb door mijn hele leven al zo veel teken gehad! maar bij mij jeuken ze zo erg dat ik ze op merk voordat ze schadelijk kunnen zijn.

Dat is niet correct. Weliswaar brengen teken pas na een aantal uren de ziekte van Lyme over omdat de borreliabacterie tijd nodig heeft om zich te kunnen vermenigvuldigen, maar Lyme is niet de enige ziekte die door teken wordt overgebracht. Vanuit het zuiden en oosten komt tekenencephalitis opzetten, in Nederland is het op diverse plaatsen al geconstateerd. Het is een hersenvliesontsteking waaraan je potentieel dood kunt gaan. Deze wordt al kort na de tekenbeet overgebracht. Het is dus altijd belangrijk om een teek zo snel mogelijk te verwijderen, of beter nog te voorkomen dat hij bijt.

Ik zit heel veel in het veld, en in het tekenseizoen bespuit ik mijn schoenen altijd met een tekenwerend middel (in dit geval van care-plus), dat helpt een heel groot deel van de teken voorkomen. Los daarvan is het eerste wat ik doe als ik weer thuis ben: checken!
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Cygnus

Citaat van: gbeersma op februari 23, 2020, 11:21:30 AM
.... Lyme is niet de enige ziekte die door teken wordt overgebracht. Vanuit het zuiden en oosten komt tekenencephalitis opzetten, in Nederland is het op diverse plaatsen al geconstateerd. Het is een hersenvliesontsteking waaraan je potentieel dood kunt gaan. Deze wordt al kort na de tekenbeet overgebracht. Het is dus altijd belangrijk om een teek zo snel mogelijk te verwijderen, of beter nog te voorkomen dat hij bijt.

Hiertegen kun je je laten inenten. Tegen Lyme niet.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Giel van der Pluijm

#22
Teken kunnen een stuk of vijf soorten bacteriën bij zich dragen die allemaal hun eigen ziekteverschijnsel laten zien. Als je een teek verwijdert, laat ie altijd wat speeksel los, waarin een anti bloedstollingsmiddel zit en tevens de bacteriën. Deze vermenigvuldigen zich en nestelen zich op plekken in je lijf waar het "rustig" is, bv. lymfevocht. Worden het er teveel dan gaan ze zich verspreiden en zorgen ze ervoor dat je van alles kunt gaan mankeren. Per persoon is de tijd dat je ziek wordt verschillend, hangt van je lichaamsbouw en inspanningen af. Zelf heb ik 4 jaar lang de ziekte van lyme gehad en me er van genezen toen ik midden op de dag koortsaanvallen kreeg en me realiseerde dat je koorts met kinine kunt bestrijden. Dus toen ben ik mijn nuchtere maag tonic gaan drinken, grapefruit gaan eten en later heb ik kina bast gehaald wat ik thuis door de koffie maal. Binnen een maand was ik van al mijn klachten af, spierpijn, gewrichtspijn, diarree, continu vermoeid en de koorts, alles was weg en kwam niet meer terug.
Inmiddels heb ik nog meer teken van mijn lijf gehaald, maar Lyme kreeg ik niet meer.
Dat bacteriën gevoelig zijn voor bitterstoffen uit planten is bekend en wetenschappelijk bewezen.
Er zijn heel wat pagina's op het internet te vinden over lyme bestrijding met oa. kinine; zoekopdracht; lyme + quinin;
https://www.medicalnewstoday.com/articles/lyme-disease-treatment-2-herbal-compounds-may-beat-antibiotics

Onderstaande site is bijzonder uitgebreid en interessant en in het Nederlands en hier staan ook al de inmiddels bekende co-infecties die een teek overbrengen kan, genoemd.
Echt een aanrader om eens rustig door te nemen.

https://www.anneagainstlyme.nl/over-lyme/

en dan nog deze
https://pdfs.nutramedix.ec/Lyme%20nephritis.pdf
Van belang is dat je als je een teek verwijder, zijn kop niet blijft zitten, noch de kaken. En ze bijten zich echt vast. Niet verdoven of inwrijven met olie waardoor ie stikt. Dan laat ie ook speeksel los. Een tekentang eronder, langzaam draaien en trekken is de beste manier.
En nu heb ik bij de toko gemalen peper gehaald die ik met mijn koffiemolen nog verder vermaal tot heel erg fijn materiaal, daar maak ik met heet water een spray van en die spuit ik op mijn broek en schoenen. Wel je koffiemolen goed schoon maken.  Ik dacht dat ie goed schoon was, maar de koffie had toch nog een peperig karakter.
Die "pepperspray" lijkt me een probaat middel om teken weg te houden en zal misschien de melkzuurgeur waar ze zich op richten, ook wegnemen.
Overigens houdt het ook honden weg als je veel last hebt van hondenstront op je berm... Dan niet sprayen maar gewoon het fijn vermalen spul uitstrooien... :wacko: Zodra ze een snippertje in hun neus krijgen, slaan ze op de vlucht..... en komen nooit meer terug...
Mijn hele verhaal met alle reacties staat op het lymeforum, onder het topic "succesverhalen", wel eerst lid worden, anders kun je het niet lezen.
https://www.lymeforum.nl/forum/viewforum.php?f=36