Hoofdmenu

Roofvlieg

Gestart door Arno van Stipdonk, juni 18, 2008, 20:04:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Deze roofvlieg is vorig jaar als Eutolmus rufibarbis de boeken ingegaan maar nu ik een andere waarneming aan het nazoeken ben kom ik erachter dat dit waarschijnlijk niet kan kloppen gezien de witte haren op de poten. Ik denk nu eerder aan Dysmachus trigonus maar vind de haren op de baard nogal geel. Is hier zo meer over te zeggen? Alvast bedankt.

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2531330

lucknijnsberg

Arno,
Lastig zo van onderen.
Is het niet de ruige zandroofvlieg?
Groet Luc

Arno van Stipdonk

#2
Hoi Luc,

Daat dacht ik nu dus ook meer aan (Dysmachus trigonus). :)
Maar toch twijfel ik hieraan....  

xenion

Ik zie dat de schenen in ieder geval een duidelijke rode top hebben, dan vallen alle genoemde soorten dus al af. Die hebben namelijk allemaal zwarte schenen.
Het is nu dan nog de vraag of de schenen enkel een rode top hebben, of van voren misschien helemaal rood zijn... Ik zat in ieder geval in de richting van Machimus te denken, maar ik vind de groene ogen nog wat vreemd, en zo van onderen oogt hij wel erg licht gekleurd... Maar ik weet ook niet wat het anders zou moeten zijn...
Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Ik heb de foto's op mijn computer nog eens nagezocht en heb nog enkele foto's gevonden. Ik kom nu ook op Machimus arthriticus uit. Ik had de soort al eerder gezien in dat weiland. Trouwens dit jaar waarschijnlijk weer maar toen ik hem zag was ie 'm ook zo weer gevlogen... :(  

Arno van Stipdonk

En nog een foto

xenion

#6
Die 1e nieuwe foto is nuttig, wel opvallend dat de rode top van de schenen haast niet te zien is in dit aanzicht.
Maar in ieder geval, ik kom nog steeds op Machimus uit, bovendien zie ik een mooi rijtje witte borstels onder dij 1, en zijn de dijen zijn zwart. Dus ik zou ook zeggen dat het M. arthriticus is, maar hopelijk kan Mark dit nog even bevestigen.
En het is een mannetje.
Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Bedankt Martin. :duim:  

Mark van Veen

Dit is een enorm maf beest en determinatie is volgens mij niet zeker te krijgen zonder het beest zelf...

Ik wordt getroffen door de kop met de lage middenknobbel en het lange platte stuk tussen middenknobbel en antenneninplanting. Dat is niet iets voor een Machimus. Daarnaast is de beborsteling wel erg wit.

Mijn conclusie is dat het dier nog het meeste heeft van een Philonicus albiceps, maar met afwijkende scheenkleuring. Die hoort natuurlijk netjes zwart te zijn.

Om zeker te determineren heb ik het genitaal van dit mannetje van boven en van de zijkant nodig. Is dat er niet, dan vrees ik dat dit uiteindelijk als maffe roofvlieg de boeken in gaat.

Dysmachus trigonus is overigens op achterlijfvorm uit te sluiten: die heeft een heel gedrongen achterlijf.
groet,

Mark van Veen

Arno van Stipdonk

Oke, mijn eerste maffe roofvlieg! :)
Bedankt voor de toelichting Mark. :duim: