Hoofdmenu

Rietstrekspin?

Gestart door jack_windig, juni 16, 2008, 17:24:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

jack_windig

Gisteren langs een laagveensloot deze strekspin. Met mijn oude simpele jeugdbondstabelletje kom ik uit op een Rietstrekspin - Tetregnata striata, omdat de buitenste ogen uit elkaar staan.  Is het inderdaad zo te zeggen dat het deze soort is?

Macrospider

Tetregnata? = Tetragnatha
Niet determineerbaar op soort, maar een donkere soort als nigrita maakt toch meer kans denk ik.
Filip De Block

Verantwoordelijke Werkgroep Inheemse Spinnen (WIS) & projectcoƶrdinator van Spinnen In Terraria vzw

jack_windig

CiteerTetregnata? = Tetragnatha
Te snel opgeschreven. We houden het gewoon op Tetragnatha spec. Bedankt voor het antwoord

spinnenvrouw

#3
Als de buitenste ogen verder uit elkaar staan dan de binnenste is het inderdaad T. striata. Correcter geformuleerd: afstand VZO-AZO groter dan afstand VMO-AMO.
VZO = VoorZijOog,  AZO = AchterZijOog,   ....
Bij de andere gewone soorten is de afstand VZO-AZO kleiner dan de afstand VMO-AMO.
Hoe het zit bij T. dearmata en bij T. reimoseri weet ik niet uit m'n hoofd, maar ze zijn erg zeldzaam.

Heb je nog een crop van het kopgedeelte of weet je zeker dat je het goed gezien hebt?
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

#4
Nog even in de literatuur gedoken.
Bij T. reimoseri staan de ogen als bij T. striata:  afstand VZO-AZO groter dan afstand VMO-AMO.  Maar T. reimoseri heeft een staart, het achterlijf steekt een heel eind achter de spintepels uit.
Bij T. dearmata staan de zijogen niet verder uit elkaar.

Dan zou dit beest dus T. striata moeten zijn.
Jacomijn Prinsen

jack_windig

Hier een crop van de ogen. Het leek mij dat de buitenste ogen wat verder naar achteren staan, maar ik zou graag het oordeel van een expert horen of dit genoeg is om er T. striata van te maken...

spinnenvrouw

De VZO en VMO zijn niet te zien, dus die afstanden zien we ook niet.
En ik vind de kleur erg donker maar toen ik eerder vandaag in dat boek keek (Wiehle 1963, Tierwelt Deutschlands, geeft heel uitgebreide beschrijvingen) heb ik daar niet op gelet :blink: dom!
Ook dom: als ik mee was gegaan met die excursie had ik hem verzameld en onder de binoc gelegd ...
Jacomijn Prinsen