vervormde Silphium perfoliatum

Gestart door bruggeman, juni 16, 2008, 16:28:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Deze stond in mijn tuin. Ik heb de stengel wat vrij geprepareerd door wat bladeren 9ook licht misvormd) te verwijderen. De voornaamste vervorming betreft de stengel en leidde tot een afwijkende lengte en groeirichting. Zo nodig kan ik de vervorming nog doorsnijden en kijken wat ik er in aantref. Maar ik vraag eerst of iemand deze kent,

gr Ida
groet,
Ida

bruggeman

#1
de andere kant. De lange takken zijn redelijk normaal het gedrongen stukje met de grote bloem is de "gal"
groet,
Ida

bruggeman

De bladeren (er liep een enkle bladluis overheen, maar ik verwacht niet dat die iets met de vervorming van de stengel te maken zullen hebben
groet,
Ida

bruggeman

#3
Normale plant van Silphium ter vergelijking
groet,
Ida

Floppy

Waarschijnlijk wordt het verschijnsel veroorzaakt door de schuimcicade Philaenus spumarius (Linnaeus, 1758), ook wel bekend als het Spuugbeestje.
Docters van Leeuwen (3e druk) schrijft daarover: "Groei van de bladsteel, hoofdnerf en zijnerven gestoord. Ze blijven korter, terwijl de daartussen gelegen delen van de bladschijf doorgroeien. Daardoor ontstaan soms sterke bobbelingen van de blaschijf, die soms tot vorming van proppen leiden." In Vlier zie je dit verschijnsel ook veelvuldig.
Ten aanzien van deze "gallen" valt overigens op te merken, dat het daarbij niet gaat om gallen in strikte zin.
Bij de door de schuimcicade Philaenus spumarius veroorzaakte gallen gaat het om zgn. facultatieve gallen (de term is van Molliard). Dergelijke gallen worden door de verwekkers soms wel, maar soms ook niet veroorzaakt. Zo leven de larven van Philaenus spumarius soms vrij op de plant, maar soms veroorzaken ze er gallen. Echte gallen zijn echter onontbeerlijk voor de ontwikkeling van de bewoners. Dat zijn ze bij verwekkers van facultatieve gallen dus niet.
Redfern & Shirley (British Plant Galls, 2002) rekenen Philaenus spumarius niet tot galverwekkers.

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

bruggeman

Dank, wat je beschrijft kom heel aardig overeen met wat ik zie. Als ik tijd heb ga ik hem ook nog van binnen bekijken,

gr Ida
groet,
Ida