Ortholytis marginalis?

Gestart door Goyatlah, juni 16, 2008, 02:35:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Op verschillende wilgen (ook verschillende soorten) heb ik 4 van dit soort wantsen gefotografeerd. Neem aan dat het allemaal Ortholytis sp. zijn en wellicht allemaal O.marginalis. Hoewel ze allemaal sterk op elkaar lijken zitten er toch wat verschillen in: rode ogen - grijze ogen, donkere sprieten, lichte sprieten, donkere poten, lichte poten, etc. Toch allemaal dezelfde als deze? Of is het handiger om meer foto's toe te voegen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Hier een larve, van een andere plek en dacht ik ook niet op wilg. Weer Ortholytis sp.?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Berend Aukema

Inderdaad Orthotylus marginalis. Lygocoris rugicollis lijkt er veel op, maar heeft een halsring. Komen vaak samen op wilg voor. Foto 2 is een nimf van een cicade!
Op wilg ook vaak Orthotylus nassatus en Blepharidopterus diaphanus. Zijn kleiner en lichter van kleur. O. nassatus heeft een zwarte streep op de onderzijde van het eerste sprietlid.

Goyatlah

Dank je Berend, voor de zekerheid toch ook de andere 3, want het lijken me toch lastige beesten.
2:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Berend Aukema

Alles O. marginalis. Op els komt er een voor met gele aderen in de membraan (O. flavinervis), die er veel op lijkt!