Mug op Jakobskruiskruid

Gestart door Esther, juni 15, 2008, 16:37:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

#30
Ha die Han,

Goeiesmoggus zeg :gap:

CiteerHier nog een foto van "Mannetje Panorpa communis 1"
Ben bang dat die niet echt een duidelijker licht op de zaak werpt, sorry  -_-

Het meisje maak ik deze keer toch wel eerder een vulgaris van, basaalvlek-breedte niet helemaal duidelijk, maar wel groot - rest van tekening ook wel vulgaris-achtig (voor zover ik dat allemaal een beetje door heb dan ??). Misschien met een klein cf-je, omdat ik nog zo'n groentje ben?

Dat "zwart" van die kop gaat alleen over de bol/midden en is voor alles wat niet cognata is niet per se  'zwart' maar donkerbruinig tot zwart. Voor cognata echt lichter en rossiger (zoals op jouw fotos wel duidelijk wordt). Let op: de voorrand van de kop kan daarbij best wel weer donker zijn (!) Als het "schedeltje" maar rood is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

#31
CiteerPffff ... nou ... hoop dat je wat aan m'n onzekere beginnersgezwets hebt  :gap:
Hoi Arp,

Nou daar heb ik zeker wat aan :duim:. Toen ik de eerste keer de tekst las was het me niet helemaal duidelijk, maar na rustig doorlezen en vergelijken van foto's kan ik je goed volgen. Ik hou de communis/vulgaris tiepjes even op spec. met de opmerking cf. vulgaris en enige toelichting.

Voor de rest reuze bedankt voor het uitzoeken en de leerzame toelichting. Ik heb de verschillen nu aardig in mijn hoofd zitten. Toch in korte tijd drie soorten vlak bij elkaar (en zeker twee bij elkaar) even ten oosten van Garderen vastgesteld.
Nu nog 'even' Panorpa germanica vinden en die lijkt me nogal opvallend als je de andere een beetje kent.

han.endt

#32
Dit lijkt me dus Panorpa vulgaris:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4347714

En of ik hier nog eens aan begin http://waarneming.nl/soort.php?tab=foto&id=8890 :wacko:. Er zit i.i.g. aardig wat Panorpa vulgaris tussen. Apart is wel: ik zie zo gauw geen cognata's!

Arp

CiteerNu nog 'even' Panorpa germanica vinden en die lijkt me nogal opvallend als je de andere een beetje kent.
Mannetjes zijn zeker snel duidelijk, de korte "Hypovalves"/"Callipers" (moet ik toch eens een NL-naam voor opzoeken  :rolleyes:  zijn al snel goed herkenbaar en de duidelijke uitstulping op ab.seg. 3 ook. De vleugels hebben meestal aan de kant van het pterostigma alleen een korte afgronde vlek (niks "band"), maar uitzonderingen komen voor helaas.

Leuk dat de stellingname "die zijn niet/nauwelijks te determineren - vleugeltekening is veel te variabel" hard mee blijkt te vallen. Hoe meer je ernaar kijkt, hoe duidelijker het al snel wordt  ^_^ (wel voorzichtig blijven natuurlijk)

Bij jouw laatste vrouwtje had ik me wat onbeholpen uitgedrukt. Ik bedoelde dit: De breedte van de basaalvlek (of deze over twee cellen heen gaat) is door de kijkhoek niet goed te zien, maar de hoogte van de vlek is zo enorm dat ik die hoogte nog nooit gezien heb bij een vlek die niet over twee cellen gaat. Het lijkt mij (groentje!?) tot nu toe een veilige aanname dat het dus idd vulgaris is (zeker ook gezien de rest van de vleugeltekening).

Hoop dat het zo iets duidelijker is wat ik bedoelde, maar een cf. erin laten is natuurlijk nooit verkeerd.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

#34
Het eerste onzekere mannetje en vrouwtje vulgaris voer ik in als Panorpa spec. met de opmerking cf. vulgaris. Het tweede vrouwtje als een onzekere Panorpa vulgaris met de opmerking waarschijnlijk. (Althans als ik na de conversie alle soorten aan de database heb toegeveogd).
Nogmaals bedankt.

Arp

#35
CiteerDit lijkt me dus Panorpa vulgaris:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4347714
Edit: Absoluut!

CiteerEn of ik hier nog eens aan begin http://waarneming.nl/soort.php?tab=foto&id=8890 :wacko:. Er zit i.i.g. aardig wat Panorpa vulgaris tussen. Apart is wel: ik zie zo gauw geen cognata's!
Ja, zat al in de planning natuurlijk, maar ik wilde even wachten tot we weer soorten kunnen aanmaken en eerst eens een samenvatting maken voor de NL-soorten (met duidelijke voorbeelden).

Dat cognata er niet tussen zit verbaasd me niks. Ik zie ze nooit, en kom er ook nagenoeg geen foto's uit NL en D van tegen (wat meer uit FR en zuidelijker). Volgens mij zijn cognata en alpina bij ons best wel zeldzaam. Ooit iets gelezen dat cognata wel wijd verspreid is, maar alleen erg lokaal optreedt.

Ben dus best wel jaloers op jouw cognatas  <_<  Voor soortenoverzicht op wrn zou het leuk zijn als het je dus zou lukken een keer een mannetje goed te pakken te krijgen (6e seg en gedetailleerde close-up staarttang).

Ik doe er even een germanica-staarttang bij - vanwege de korte "Hypovalven" waar ik het over had ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

CiteerBen dus best wel jaloers op jouw cognatas  <_<
Je weet nu waar ze zitten. Dus als je een keer in de gelegenheid bent wil ik wel met je naar die plek gaan.

Zit er eigenlijk verschil in de genitaliën bij de mannetjes van P. communis en P. vulgaris?

Arp

#37
CiteerZit er eigenlijk verschil in de genitaliën bij de mannetjes van P. communis en P. vulgaris?
Ik heb ze nog nooit onder de microscoop gehad, maar als ik de boekjes moet geloven: Ja en Nee  :gap:

De "Hypovalven" en vorm van de tangen en dergeljke zijn gelijk, dus ook op gewone erg gedetailleerde foto geen verschil te zien, maar daaronder zitten nog de "ventrale parameren" (op het plaatje van de germanica-staart hierboven zijn ze soort-van zichtbaar: de fliepjes die achter de breede, stompe "Hypovalven" nog wat doorlopen - vooral in het plaatje linksonder zichtbaar, maar niet gedetialleerd genoeg).

In die "ventrale parameren" zit een ietwat subtiel verschil tussen communis en vulgaris qua insnijding aan de top, maaaarrrrr met een behoorlijke overlap van communis met de 'typische' vulgaris-vorm (circa 8-20%!) en in wat mindere mate vice-versa (circa 1-6%).

Pierre schrijft: La forme des paramères ventraux a donc une valeur systématique statistique, mais ne peut être utilisée comme critère d'identification.

Vrouwtjes zijn in het algemeen in principe ook aan het genitaal te determineren (moeten daarvoor wel onder het mes), maar over het specifieke verschil en de betrouwbaarheid van communis versus vulgaris heb ik nog geen duidelijke gegevens gevonden.

Als we even bij de kereltjes blijven:
  • Bij bekijken van het genitaal dus geen echte zekerheid, hooguit een statistische waarschijnlijkheid dat het de één of de ander is.
  • Bij het bekijken van de vleugels een goede kans om ze zeker te scheiden, met een klein gebied van overlap waar je moet blijven twijfelen (=nadrukkelijk aanwezige (donkere) basaalvlek die alleen tussen Cu1 en Cu2 zit)
Dus:
  • Een (vrijwel) niet aanwezige of zeer vage basaalvlek is communis
  • Een basaalvlek over twee cellen (Cu2-Cu1-M) is vulgaris
  • Een nadrukkelijk aanwezige (donkere) basaalvlek alléén tussen Cu1 en Cu2 is twiijfel (waarschijnlijker com dan vul, maar dus onzeker).
Edit: Bij de twijfelgevallen kun je dan bovendien weer naar de rest van de vleugel kijken waar voor beide ook 'typische' vormen/eigenschappen te herkennen zijn - maar ook met overlap. Dat blijft dus principieel onzeker, maar verhoogt wel je waarschijnlijkheid. Uiteindelijk staat of valt je keuze voor Panorpa sp. of juist Panorpa cf. ditofdat dan ook een beetje met de belangrijkheid van een correcte identificatie: Voor de wetenschap altijd "sp.", voor mijn fotoverzameling vind ik zo'n "cf."-versie al eerder wel "waarschijnlijk" genoeg. Voor waarneming.nl ... (?) .... hoe zeker zijn al die andere determinaties "van foto" eigenlijk??.

Maar let op: Dat geldt (zeker in het buitenland!) alleen als je al weet dat het één van beide is. Die kleine/geen basaalvlek hebben veel andere soorten ook, maar ook de grote vlek (groter nog dan vulgaris) komt ook op andere soorten voor; o.a. op meridionalis, die erg nauw met cognata verwant is, zodat dat ik het bij cognata ook niet op voorhand helemaal uit durf te sluiten (wel onwaarschijnlijk).

Dit alles -zoals altijd- met nincompoop-disclaimer (want wat weet ik nou helemaal :wacko:  )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Pieter Stolwijk

Nog een

Is deze nog interessant? Ik durf er niks van te zeggen (helaas niet helemaal scherp!).
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Esther

Wat een leuk topic is dit geworden van mijn mug die geen mug is maar ook geen vlieg  :o
Misschien wil er wel iemand eens met mij mee ( met goede ogen) naar het Kuinderbos waar ik hem vond, en niet in de schaduw maar in het zonnetje. Ik begreep van Arp dat ze eigenlijk wat meer in de schaduw bij de bosjes zitten. Zou mijnes dan ook een zuidelijk tiepje zijn B)  ?
Ik vind het bere interessant!!

Groet Esther

Arp

#40
CiteerIs deze nog interessant? Ik durf er niks van te zeggen (helaas niet helemaal scherp!).
Ze zijn toch zeker allemaal interessant?!  :grin:

Zonder gekheid, die heeft zeker potentie! Ik plak hem er even bij, voor de duidelijkheid:

Het is waarschijnlijk een Panorpa germanica, maar omdat de foto inderdaad helaas niet al te scherp is, zou het heeeeel misschien ook nog wel eens Aulops alpina kunnen zijn - en dat zou dus weer erg interessant wezen (vinnik).

De staart staat er te onduidelijk op (voor mij) om wat mee te kunnen - een expert zal er misschien nog wat uit kunnen halen (bij alpina is de hele tang/bobbel wat korter dan bij germanica), maar ik durf niet.

Het andere 'makkelijke' kenmerk is een vrij duidelijke uitstulping aam het 3e achterlijfssegment bij germanica - andere soorten hebben daar ook wel een kleine oneffenheid zitten (van alpina weet ik het niet zeker), maar bij germanica istie nadrukkelijk. Ik denk dat ik hem zie, maar echt lekker duidelijk is het niet. Kan aan de foto liggen, maar eventueel ook aan het beest (!)

Het duidelijkste kenmerk voor alpina is een korte subcostaalader, en de foto wekt enigszins de suggestie dat die er wel eens zou kunnen zitten (maar ook niet echt lekker duidelijk). Toch is de hele vleugeltekening weer eerder germanica-achtig, maar de verschillen met alpina zijn subtiel.

Kortom: grote kans dat het germanica is en een (heel) klein kansje op misschien alpina, maar ik ga er zeker morgen meteen even neuzen  :gap:

@Esther: Inderdaad leuk topic geworden - hoop dat je het niet erg vindt dat het een beetje 'gekaapt' is  :whistle:
Natuurlijk vliegen ze ook wel eens in de zon, maar ik vind ze helaas toch vooral in schaduwrijk struikgewas (= slecht voor foto's :(  )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Esther

Citeer
@Esther: Inderdaad leuk topic geworden - hoop dat je het niet erg vindt dat het een beetje 'gekaapt' is  :whistle:
Natuurlijk vliegen ze ook wel eens in de zon, maar ik vind ze helaas toch vooral in schaduwrijk struikgewas (= slecht voor foto's :(  )
Haha nee ik vind het geweldig dat het is gekaapt! Deze 'mug' is een olifant geworden  :rolleyes:
Voor mij betekent het;  dat insecten zo vreselijk leuk kunnen zijn en ik mijn best doe het te kunnen volgen. Lachen hoor een blinde kip die probeert vleugeltjes te kijken;-)

Groet Esther  

Pieter Stolwijk

Nog 3 foto's zelfde beest.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Pieter Stolwijk

#44
en de laatste (nr4)
Nr.3 was de aleerder gestuurde

Toen liet he beest zich niet meer zien. Ik heb geen andere exemplaren kunnen vinden
Biotoop: een vochtig bosje annex oevervegetatie Hagmolenbeek - Beckum, Twente
Ga vandaag een paar dagen  naar de Ardennen (Malmédy) - voor planten. Zal zien of ik ze daar ook kan verschalken.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Arp

Hoi Pieter,

Het is toch gewoon Panorpa germanica, maar die ader blijft ook op de andere plaatjes wel wat suggestief ;)

Leuk dat je in de Ardennen ook even wil neuzen - veel plezier in elk geval!    ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

#46
Weer even terug geweest om te kijken of ik Panorpa cognata mooi op de foto kon zetten, maar blijkt toch lastig om het zesde segment goed op de foto te krijgen......

han.endt

...... dan toch maar even in de hand voor 'het ultieme bewijs' :P :

Arp

Geweldig Han  :lol:

Zit er bij die dorsale foto's eentje tussen waarbij je een wat grotere uitsnede van de staarttang scherp hebt? Zou mooi zijn ter vergelijking - zo in het klein is het verschil met communis/vulgaris alleen herkenbaar als je het al weet: De Hypovalvjes lopen recht door ipv aan de top naar elkaar toe gebogen ;)

Ik ben wat foto's kwijt (tijdelijk? Eerst tijd hebben voor data-recovery :whistle: ), maar moet bij wat er wel is nog wel wat duidelijke com/vul en germanica hebben (wellicht wat beter dan hierboven hoop ik).

Zal ze eens opzoeken en invoeren, dan kunnen ze tzt bij de soortbeschrijvingen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Pieter Stolwijk

#49
Bedankt. Ik voer hem in als P. germanica.

In de Ardennen geen Panorpa's gezien. Wel leuke planten ^_^  
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Arp

#50
CiteerDus als je een keer in de gelegenheid bent wil ik wel met je naar die plek gaan.
Daar zat ik inderdaad serieus over te prakkedenke (bedankt nog voor het aanbod :duim: ), maar gisteren ontdekte op een 'onwaarschijnlijke' plek mijn eerste eigen kolonie cognata's   :D  in een manshoge pluk brandnetels van 5x5meter naast wat volkstuintjes aan de rand van een woonwijk. Had niet veel tijd, maar heb in een grote cirkel om die brandnetels heen ook even gezocht - maar het lijkt vooralsnog alsof ze alléén daar zitten  :blink:  Ze vlogen er overigens samen met P. communis (alléén die).

Opvallend (of misschien dus toch niet??!!): Ze hebben dezelfde, wat 'zware' vleugeltekening als de dieren van Han. Was er nog niet aantoe gekomen Pierre aan de veren te trekken - wilde eerst mijn andere vragen eens goed op rijtje hebben, maar deze vraag gaat dus zeker mee ;)

Anyway (ik voer ze wel in als we de soort is aangemaakt):

Edit: P.S. hier nog wat andere kiekjes.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

grunsven

Mooie foto's

Zitten die cognatas ook op vochtige beschadiwde plekken zoals communis?
Of ook op zonnige plekken zoals vulgaris? Daar verwacht ik ze eigenlijk eerder omdat het een zuidelijke soort is.

P. alpina is naar mijn weten nog niet uit Nederland bekend.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Arp

#52
Hoi Roy,

CiteerZitten die cognatas ook op vochtige beschadiwde plekken zoals communis? Of ook op zonnige plekken zoals vulgaris?
Durf ik niet te zeggen op basis van één eigen vindplek. Dat was in elk geval een flinke bos uit de kluiten gewassen brandnetels in een hoekje dat een groot deel van de dag schaduw heeft van omliggende bomen, maar ik heb ze er alleen 'sochtend in de zon kunnen vinden - communis vliegt er ook 'smiddags (schaduw) nog. De plek zelf is niet extreem vochtig, maar op 10-20 meter afstand liggen wat oude vijvers die ooit als zwembad in gebruik waren.

CiteerP. alpina is naar mijn weten nog niet uit Nederland bekend.
Nou ja, ik heb eerlijk gezegd niet zoveel literatuur voor Nederland, maar zowel het Nederlands Soortenregister als Fauna Europaea geven de soort voor Nederland,  FE zo noordelijk als Letland. Vandaag hier nog een melding niet ver over de grens in Duitsland (Hagen, NRW), maar ze zal zeker 'zeldzaam' zijn in NL (?!) IIRC had Pierre het er over dat ze in Frankrijk welliswaar niet tot de bergen (alpina) beperkt is (is alleen origineel uit de Alpen beschreven, maar net zo goed een laaglandsoort), maar wel alleen noordelijk voorkomt - in elk geval niet in het diepe zuiden.

Maar goed, ik ben ook geen 'kenner' hoor, reproduceer alleen maar wijsheden die anderen verzonnen hebben :whistle:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Pieter Stolwijk

Is deze te determineren? Was verdwenen voor ik betere foto's kon nemen. Biotoop: natte ruigte aanretentievijver; geen schaduw.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Arp

#54
Hoi Pieter,

Panorpa vulgaris (dame)  ^_^

P.S. @Roy: Ik zag deze week dat de alpina van het boek van Albarda uit 1889 berust op een melding van één persoon en alleen van de Pietersberg bij Maastricht. Of er andere bronnen zijn heb ik nog niet nagetrokken, maar het geeft wel aan dat het geen algemene soort is, voor zover'ie überhaupt (nog) voorkomt. Volgende keer in Limburg maar eens de Pietersberg afstruinen in elk geval ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)