Mug op Jakobskruiskruid

Gestart door Esther, juni 15, 2008, 16:37:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Wie kan deze mug die op Jakobskruiskruid zit op naam brengen( tenminste ik denk dat het een mug is.)

Foto 1



foto 2



groeten Esther

AndreVrijens

Dit is een schorpioenvlieg (vrouwtje) welke soort weet ik niet
mvg.  André

Esther

Ok bedankt Andre, ik kan hem dus beter op het vliegenforum zetten.
Leuk wel al die beesten die gbruik maken van Kruiskruiden.

Groeten Esther

Arp

#3
CiteerOk bedankt Andre, ik kan hem dus beter op het vliegenforum zetten.
Nee hoor, het is absolut geen Diptera  :gap:  Ze hebben een eigen orde: Mecoptera. "Insecten overige" is dus prima ;)

Er is een fantastische nieuwe sleutel uit voor de Franse Schorpioenvliegen:
  • Tillier, Pierre ( 2006 ) Contribution à l'étude des Mécoptères de France. Première partie: liste commentée des ''Panorpa'' de France (Mecoptera Panorpidae), in L'Entomologiste, 62(5-6): 167-173.
  • Tillier, Pierre ( 2008 ) Contribution à l'étude des Mécoptères de France. Deuxième partie : Clé d'identification des Panorpa de France (Mecoptera Panorpidae), in L'Entomologiste, 64 (1) : 21-30.
[/color] Je kunt beide werken gratis als PDF opvragen bij de auteur via zijn Mecoptera Website of rechtstreeks met een vriendelijke e-mail aan: mecoptera APESTAARTJE free PUNT fr.

Een uitgeklede versie staat hier online op het Franse forum van insecte.org.

Volgens deze sleutel zou jouw beest eenduidig een meisje van de soort Panorpa vulgaris moeten zijn. Ik wil nog even een slag om de arm houden, omdat ik nog bezig ben met uitvogelen of alles wel 1:1 voor de Nederlandse situatie over te nemen is, maar m'n twijfelgevallen zitten eigenlijk niet bij het herkennen van deze ;)

Leuk: Weer een beest op JKK ;) al weet ik niet of dit een regelmatige bezoeker is - ze zitten anders nogal graag in de schaduw ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#4
Naar aanleiding van de opmerking van Han hier, nog even wat uitleg.

Volgens de sleutel voor de Franse situatie(!!) zouden communis en vulgaris in de voorvleugel erg vaak vier aders hebben in het gebied dat op mijn plaatje met "2" is aangegeven en de andere soorten (die in NL voorkomen) nooit. Naar mijn bevindingen zijn het bij beide soorten in NL ook vaak slechts 3 aders die de rand raken, maar dat neemt niet weg dat als het er wel 4 zijn dat het een sterke/zekere aanwijzing is voor één van beide soorten.

Om beide zeer nauw verwante soorten verder uit elkaar te kunnen houden heeft Pierre gevonden (weer voor Frankrijk natuurlijk) dat de vlek die bij "1" is ingetekend bij communis vaak niet of nauwelijks aanwezig is en in elk geval nooit verder is uitgebreid dan alleen tussen Cu1 en Cu2. Bij vulgaris zou deze altijd duidelijk aanwezig zijn en vrijwel (!) altijd ook verder uitgebreid, gewoonlijk ook tussen Cu1 en M - maar met enkele uitzonderingen waarbij het vlekje klein is.

Indien die gegevens voor NL overgenomen kunnen worden (nog meer testen), dan is dus deze grote vlek eenduidig vulgaris. Bei een kleine vlek moet je communis 'aannemen' met enige onzekerheid.

De sleutel rept verder over een verschil in zwaarte van de overige vleugeltekening, maar dat heb ik voor NL niet/nauwelijks kunnen bevestigen.

Zou leuk zijn als nog wat mensen die sleutel kunnen opvragen en eens naast wat Nederlandse dieren kunnen houden  ^_^
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Esther

Wauwww Arp, wat een informatie! Ik heb op de  linkje geklikt en helaas spreek nog lees ik Frans, maar ik wil wel degelijk iets meer weten. Effe denken, ik wil hem dus in mijn fotogalerij zetten en heb op mijn forum er een korte vraag over gesteld hoe ik hem onderbreng. http://www.jakobskruiskruid.com/website/in...&id=211#211 Ik weet zelf zo weinig van insecten, zou je even mee willen denken want ik vind het beest zo gaaf met zulke goed gelukte foto's. Heb je de spin gezien in het spinnenforum? dat was voor mij ook iets aparts en kan er echt helemaal op kicken om dit te ontdekken en ga mezelf steeds meer vragen stellen.

Groet Esther


Pieter Stolwijk

#6
Interessante discussie.
Volgens bovenstaande discussie zou deze foto dan ook Panorpa vulgaris betreffen.
Heb ik dat goed begrepen?

Overigens, ik heb hem opgegeven als Schorpioenvlieg spec.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Arp

CiteerVolgens bovenstaande discussie zou deze foto dan ook Panorpa vulgaris betreffen.
De auteur van de sleutel zou deze volgens mij, ondanks dat het een meisje is, op het Franse forum van insecte.org zondermeer als zekere vulgaris afstempelen  ^_^

Het enige voorbehoud dat ik heb is dat de toepaspaarheid van de sleutel nog niet 100% voor Nederland geverifieerd is, maar ik begin wel zwaar te vermoeden dat het wel zal kloppen allemaal ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Pieter Stolwijk

Zeer bedankt!

P. vulgaris staat echter nog niet in de database. Ik laat hem dus maar op Panorpa spec. staan.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Arp

CiteerP. vulgaris staat echter nog niet in de database.
Tegen de tijd dat het weer kan zal ik de andere soorten ook aan laten maken en dan eens sorteren (voor zover mogelijk). Je krijgt dan wel bericht neem ik aan ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

Hallo Arp,

En deze? Panorpa communis vrouwtje?

Arp

Tering Han - moet je het per se meteen weer moeilijk maken?  :gap:

Deze is bizar! Mijn eerste reactie zou zijn: Waar? Wanneer?

En wel hierom: De rode kop zegt eigenlijk meteen al "cognata" (helaas geen kereltje, dus de vorm van 6e ab.seg. wat het allermooiste foto-herkenningscriterium is werkt niet). Ga je dan naar de vleugels kijken, dan moet je eigenlijk ook tot de conclussie komen dat het een hele typische tekening is voor cognata, maaaaarrrrrr eigenlijk vooral (alleen?) voor Zuid-Europese cognata  :wacko:

Qua, vleugeltekening zou in NL dan idd eigenlijk alleen communis in aanmerking komen, maar past ook niet héél geweldig, en dan zou het dus toevallig een nog erg verse, niet uitgekleurde moet wezen...

Puur gevoelsmatig zou ik het toch graag op cognata houden - maar wel heel bizar dus, met die zware, zuidelijke vleugeltekening :huh:

Daar komt bij dat mijn *kuch*kennis*kuch* op boekjeswijsheid en honderden foto's berust, maar ik heb zelf nog nooit een cognata gezien. Misschien is het een plan om hem aan Pierre Tillier voor te leggen? Kun je zelf doen op insecte.org, of anders wil ik het ook wel doen - heb nog wel wat andere vragen voor hem opgespaard ook ...

Zeg het maar   :mellow:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

Hoi Arp,

Ik ga morgen nog wel even terug naar de plaats des onheils. Het is voor mij vlak bij even buiten Garderen, Veluwe. Er vlogen daar nog veel meer panorpa's (ze zijn sowieso talrijk dit jaar). Ik zal eens kijken of ik een mannetje op de foto kan krijgen en eventueel nog wat andere exemplaren. Kijken we eerst wat dat oplevert.

Arp

CiteerIk ga morgen nog wel even terug naar de plaats des onheils.
Tof  :duim:

Het makkelijkste 'bewijs' voor cognata is (mits mannetje) een shot van de zijkant van de staart zoals hier aangegeven. Een shot van de "Hypovalves"/"Callipers" op de staarttang is natuurlijk ook bijzonder tof, maar is veel moeilijker om in voldoende detail scherp te krijgen (=vereist een betere foto).

Vaak vliegen verschillende soorten door elkaar, dus doe je best om een aantal verschillende vleugeltekeningen (licht/zwaar) te pakken te krijgen.

Zou errug leuk zijn als je een paar mooie shots van cognata voor elkaar krijgt (als die er inderdaad zit).  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

Bedankt voor de tips. Ik ga m'n best doen.

han.endt

#15
Het was zeker te mooi weer voor panorpa's, want vlogen er zaterdag tientallen, nu zag ik er niet één. Wel eentje daar vlak in de buurt. Helaas weer een vrouwtje, maar wel vrijwel identiek aan de vorige. Ook met een roodachtige kop.
Ik ga nog wel een keer terug naar de eerste plek. Er zit daar genoeg leuk spul.

PS. Ze zat half in de schaduw, half in de zon op een blad. Dat werd dus niets voor een foto. Dus ik denk ik geef 'r heel voorzichtig een zetje, zodat ze naar een andere plek vliegt, maar ze kwam op mijn vinger zitten.... Ach, dat mag ook :).

Arp

Is geen peil op te trekken - soms kun je nog niet binnen een halve meter afstand komen en soms lijken ze wel handtam  <_<

Deze lijkt me duidelijk géén geval van "misschien nog wel niet helemaal uitgekleurd" (ik zou bovendien ook niet met zekerheid durven zeggen of de donkere-kop-beesten überhaupt met een lichte kop uit de pop komen ... ), dus toch maar gewoon op Panorpa cognata houden (allebei dus).

Denk dat Pierre het wel lollig vind om die zware vleugeltekening zo noordelijk te zien ... zal hem op dit draadje attent maken   ^_^

Enneh ... kereltje erbij voor het soortenoverzicht (tzt) is nooit weg natuurlijk  :grin:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

#17
Bedankt voor alle info Arp. Maar ik ben nog niet klaar. Voor ik ze invoer als P. cognata wil ik het 'kereltje' gezien hebben. Nog alle kans denk ik.
Ben ook wel benieuwd wat Pierre Tillier er van vindt.

han.endt

Nou Arp. Ga d'r maar voor zitten, want hier komen de panorpa's.

De plek afgezocht en heel wat panorpa's aanwezig dit maal. Ik zag eerst zes mannetjes die ik op uiterlijk en genitaal determineerde als Panorpa communis. Van vier exemplaren foto's:

Mannetje Panorpa communis 1:

han.endt

Mannetje Panorpa communis 2:

han.endt

Mannetje Panorpa communis 3:

han.endt

Mannetje Panorpa communis 4:

han.endt

#22
Ook waren er vrouwtjes van (naar ik aanneem) Panorpa communis met zwarte kop:

han.endt

#23
Ook zag ik enkele roodkoppige vrouwtjes, maar omdat ik helemaal geen mannetjes Panorpa cognata kon vinden begon ik aan variatie bij Panorpa communis te denken.

Tot ik dit mannetje zag met een rode kop, een vierkantig zesde achterlijfssegment en duidelijk minder getekende vleugels. Even snel een recordschot dacht ik:

han.endt

#24
Nu nog het zesde achterlijfssegment op de foto. Dat ging niet goed. Hij vloog steeds een stukje verder en ik moest mijn camera in de goede positie krijgen, omdat de vleugels er steeds voor zaten. Toch is hier wel op te zien dat als je de segmenten acht en zeven terugvolgt zes ineens omhoog springt.

Panorpa cognata, mannetje:

han.endt

#25
Later op een andere plek zag zag ik nog een andere schorpioenvlieg met donkere vlekjes in de vleugelwortel. Ook wat kleiner. Gezien de vleugeltekening maak hier een mannetje Panorpa vulgaris van.

han.endt

Dat waren ze. Ben benieuwd wat je er van vindt en of je mijn determinaties deelt.

Arp

#27
CiteerBen benieuwd wat je er van vindt en of je mijn determinaties deelt.
Fantastisch Han!  :duim:

En ja hoor, ik deel je ID bijna helemaal. Alleen bij de eerste ("Mannetje Panorpa communis 1") heb ik twijfel - ik denk dat het een vulgaris is.

Plak hem er voor de discussie even bij:


In de rechter vleugel zie je volgens mij de Basaalvlek als een dunne streep die duidelijk over twee cellen heen gaat - het is denk ik géén dwarsader, die zit een klein stukje lager en is (nog) iets smaller. Zulke dunne basaalvlekjes zijn niet ongewoon, zeker niet bij een (voor vulgaris!) verder ook relatief lichte tekening.

Wat me bovendien extra aan vulgaris doet denken is de apicale tak van de pterostigmale band  (leuke hè - duur doen :lol: ). Nou ja, jij snapt het denk ik wel maar voor anderen: De pterostigmale band is die dikke dwarsband die vanuit het pterostigma dwars over de vleugel loopt. Halverwege splitst die in een basale tak (aan de kant van de vleugelbasis) en een apicale tak (aan de kant van de vleugeltop), die beide niet altijd (even sterk) ontwikkeld zijn.

Bij vulgaris is die apicale tak veel vaker/sneller en dikker aanwezig dan bij communis. Zeg maar: bij gelijke dikte van de band aan pterostigma zijde zit bij vulgaris dan vaak al eerder een stevige vlek (voor zover niet geheel aangesloten), terwijl bij communis nog (bijna) niks zit of een dunne streep.

Bij dit beest glimt de vleugel heel erg, maar ik zie in de glans volgens mij een behoorlijk zware vlek.

Dat is geen hard kenmerk of wetmatigheid, maar het zet wel het idee dat ik een brede basaalvlek herken wat kracht bij.

Als jij nog andere (ook slechtere) foto's van hetzelfde beest hebt kun je het wellicht nog wat beter verifieren (vooral die basaalvlek dus).

Voor het idee: Typisch voor die "Zuid-Europese"/"Zware" tekening bij cognata is dat de hele band niet al te zwaar is, maar wel beide takken (erg) dun aanwezig zijn en het "hapje" naar boven aan de pterostigma-kant. Verder dan nog de vorm/dikte van de andere vlekken waardoor een vrij typsich beeld ontstaat dat toch net anders is dan een lichte communis of vulgaris.

Het verbaasd mezelf eigenlijk dat het zo opvallend is, want eerlijk gezegd werd ik bij jouw eerste vrouwtje eerst achterdochtig door de vleugeltekening en zag daarna de rooie kop pas (schele ikke :blink: ) ... en dat allemaal alleen van plaatjes kijken, want zoals gezegd: nog nooit zelf een cognata gezien  :(

Tot slot: Bij al het gedoe met die basaalvlek moet je één ding in het oog houden: Panorpa vulgaris kan ook een enkele keer een basaalvlek hebben die niet in de breedte over twee cellen gaat. Volgens Pierre zal die dan wel altijd vrij zwaar/zwart aangezet zijn - terwijl bij communis normaal gesproken klein/dun (half transparant), of afwezig.

Maar er zijn dus (uitzonderlijke?) vulgaris-gevallen die qua basaalvlek wat overlap hebben met de zwaarste communis. Voor die middenmoters blijft het dus twijfelachtig.

Jouw laatste "communis"-vrouwtje komt daar wat mij betreft aardig in de buurt (!) Temeer daar ook de rest van de vleugeltekening lichte vulgaris-trekjes heeft. Van één foto durf ik bij die in elk geval ook de zwartheid van de basaalvlekjes niet echt lekker te beoordelen. Dat is op foto sowieso lastiger dan aan het dier, en ik ben ook nog maar beginner-nincompoop en nog niet zo zeker van m'n zaak ... dus ... zou zelf geneigd zijn die nog een "cf." mee te geven (maar wel waarschijnlijker communis dan vugaris dus).

Pffff ... nou ... hoop dat je wat aan m'n onzekere beginnersgezwets hebt  :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

#28
Hoi Arp,

Ik lees het morgenochtend de informatie die je nu gegeven hebt even rustig door.

Hier nog een foto van "Mannetje Panorpa communis 1"

han.endt

#29
En misschien vind je deze ook wel interessant. Dit is nog een andere, een tweede zwartkoppig vrouwtje (hoewel minder zwart dan de andere):