Hoofdmenu

Vosje

Gestart door Gurbe, juli 16, 2008, 09:54:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gurbe



Paar weken terug deze foto kunnen maken. Met een simpele compacte digitale camera. Ik was (en ben...) er erg blij mee... :)  
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

evertdirks

en gelijk heb om daar blij mee te zijn .
Dit zie je zeker niet iedere dag laat staan dat je het vast kunt leggen.

B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Tinok

wat een leuke foto, hij/zij kijkt wat verschrikt maar knap dat je hem er zo goed opgekregen hebt :duim:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Gurbe

Citeerwat een leuke foto, hij/zij kijkt wat verschrikt maar knap dat je hem er zo goed opgekregen hebt :duim:
Was echt een kwestie van mazzel. Beestje stak een meter of 50 voor me over en dook het struikgewas in. Ik had dan ook echt niet verwacht dat hij/zij daar nog zou zitten. Ik had dan ook maar net de tijd om deze foto te maken. Dit was overigens in het Fochteloerveen.
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

logico

Mooie waarneming!

Aan de kop te zien een jonge vos maar jij hebt hem beter gezien dan mij :)
Met vriendelijke groet,
Patrick

Kasper S

Zal inderdaad ook een portie mazzel voor nodig zijn. Een stukje naar rechts en je ziet z'n kop al niet meer. Leuke plaat !
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

grutto

Inderdaad een jonge vos die zijn nog wat onervaren en laten zich sneller zien dan een oude sluwe/slimme.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

Gurbe

Ja, was inderdaad een jong dier. Die middag overigens veel gezien daar: kraanvogels, jagende boomvalk, veel reeen en nog een adder, al had ik die meer verwacht daar...
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

logico

Fochteloerveen is wat dat betreft erg mooi.. Kunt er veel dieren zien. Ik woon er vlakbij en ga er regelmatig even heen.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Gurbe

CiteerFochteloerveen is wat dat betreft erg mooi.. Kunt er veel dieren zien. Ik woon er vlakbij en ga er regelmatig even heen.
Tja, ik heb het gebied eigenlijk pas ontdekt. Woon zelf in Grou (13 km onder Leeuwarden), en meestal als we richting Appelscha gaan, gaan we toch standaard naar het Drents-Friese Wold toe. Toevallig waren we laatst dus wel eens in de buurt van Fochteloo en had ik even een paar uurtjes tijd om het gebied te verkennen. Binnenkort eens terug van ´s ochtends vroeg tot ´s avonds laat, maar momenteel ontbreekt het me even aan tijd. Zo eerst 3 weekjes op vakantie naar Luxemburg, en daarna maar eens een dag voor het Fochteloerveen uit gaan trekken. :)  
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

logico

Mooie tijdstippen vroeg in de ochtend en laat op de avond. Dan heb je vast en zeker veel succes daar!

Luxemburg is ook mooi! Lang geleden eens geweest. (rosport)
Mooie natuur daar! Fijne vakantie in ieder geval!!
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

CiteerJa, was inderdaad een jong dier. Die middag overigens veel gezien daar: kraanvogels, jagende boomvalk, veel reeen en nog een adder, al had ik die meer verwacht daar...

Ik ken dit gebied niet goed maar het is toch een bijna door de vos leeggegeten gebied teminste zo staat het mij bij.

Heb ik dat mis ?

De opgenoemde soorten hebben niet direct van de vos te leiden tevens staat er in dat dorp een beeld van een korhoender staat me bij. Echter deze vogels zie je daar denk ik ook niet meer.

Maar ik hoop dat ik het verkeerd zie.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

lexie

#12
CiteerIk ken dit gebied niet goed maar het is toch een bijna door de vos leeggegeten gebied teminste zo staat het mij bij.

Waarom weer de Vos de schuld te geven!? Lijkt me meer waarschijnlijk een optelsom van menselijk ingrijpen!!
Lex Vermeend

timvanoerle

Ben je niet in de war met de kraanvogel, die heeft er een aantal keer gebroed. Korhoenders zijn alleen nog op de Sallandse Heuvel terug te vinden. Dat beeld dat je hebt over de vossen klopt denk ik niet, ik heb eens wat sites bezocht en nergens kwam dit naar voren.  
Tim van Oerle

logico

Citeer
CiteerJa, was inderdaad een jong dier. Die middag overigens veel gezien daar: kraanvogels, jagende boomvalk, veel reeen en nog een adder, al had ik die meer verwacht daar...

Ik ken dit gebied niet goed maar het is toch een bijna door de vos leeggegeten gebied teminste zo staat het mij bij.

Heb ik dat mis ?

De opgenoemde soorten hebben niet direct van de vos te leiden tevens staat er in dat dorp een beeld van een korhoender staat me bij. Echter deze vogels zie je daar denk ik ook niet meer.

Maar ik hoop dat ik het verkeerd zie.

Groet,

Grutto
Mwhaa.. Het is extreem zoals jij het hier zegt maar toch moet ik het enigszins met je eens zijn al wil ik het niet zo extreem stellen als jou.

Er zit best nog wel wat wild in het gebied hoor. In de gebieden er omheen zat ook redelijk wat wild al is dit met de jaren wel minder geworden. Oorzaken in het midden gelaten. We telden altijd redelijk wat hazen in het gebied. Alleen is voorzichtigheid geboden wanneer je daar de kleinwild jacht hebt. Als je wilt dan schiet je het hazenbestand zo kapot en dat is alles behalve de bedoeling. Het gebied waar ik het reewildbeheer in handen had werden constant tussen de 10 en 23 hazen geteld en dat op zo'n 80 hectare. Er werden in het jachtseizoen maximaal 2 hazen geschoten. Soms werden er geen hazen geschoten en soms 1 haas per seizoen maar absoluut niet meer. Zoals eerder gezegd werden er ondanks het zuinige jachtbeleid steeds minder hazen geteld. Op den duur is het gebied meer een gebied voor eenden en ganzen geworden dan voor hazen. Alleen is het fochteloerveen een gebied wat niet bejaagd wordt wat de vos betreft. Het staat in de omgeving dan ook bekend als een "broedkamer" voor vossen.

Ik heb het reewildbeheer een aantal jaren gedaan in dat gebied tegen het fochteloerveen en er kwamen inderdaad veel vossen van het fochteloerveen af.
Deze mocht ik op het gebieg waar ik reewildbeheer pleegde, ook bejagen.
Als je rond het fochteloerveen eens rond rijdt in de zomer, 'savonds of 'snachts en je schijnt met je autolampen over de pas geoogste graanvelden of pad gemaaide weilanden dan kon/kun je veel vossen tellen.

Gelukkig wordt er in de meeste gebieden rond het fochteloerveen aan wildbeheer gedaan dus zal er ook wat de vos betreft een dergelijk beheer/afschot zijn als de vos vrij is in die provincie tenminste. Maar in de dorpen eromheen zoals Smilde en bovensmilde die toch enkele kilometer van het fochteloerveen af liggen hebben mensen regelmatig "overlast" van vossen die van het fochteloerveen vandaan komen. Dit is samen met de waarnemingen van vossen veelzeggend.
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

Citeer
Citaat van: grutto,Jul 17 2008, 15:58 PM
Citaat van: Gurbe,Jul 17 2008, 08:11 AMHet staat in de omgeving dan ook bekend als een "broedkamer" voor vossen.

Ik heb het reewildbeheer een aantal jaren gedaan in dat gebied tegen het fochteloerveen en er kwamen inderdaad veel vossen van het fochteloerveen af.
Deze mocht ik op het gebieg waar ik reewildbeheer pleegde, ook bejagen.
Als je rond het fochteloerveen eens rond rijdt in de zomer, 'savonds of 'snachts en je schijnt met je autolampen over de pas geoogste graanvelden of pad gemaaide weilanden dan kon/kun je veel vossen tellen.

Gelukkig wordt er in de meeste gebieden rond het fochteloerveen aan wildbeheer gedaan dus zal er ook wat de vos betreft een dergelijk beheer/afschot zijn als de vos vrij is in die provincie tenminste. Maar in de dorpen eromheen zoals Smilde en bovensmilde die toch enkele kilometer van het fochteloerveen af liggen hebben mensen regelmatig "overlast" van vossen die van het fochteloerveen vandaan komen. Dit is samen met de waarnemingen van vossen veelzeggend.

Nou zo als jij het schrijft zo kijk ik er ook tegen aan.

Hazen zijn inderdaad soorten waar ik ook naar kijk omdat die toch wel een aardige indicatie geven.
Jagers moeten er zeker rekening mee houden dat er een mooie stand moet zitten maar als je roept  " een haas" schieten dan moet er een hoge predatie zijn in dat gebied.

Maar klopt mijn indruk ook dat er ergens in die dorpen een beeldje van korhanen staat.
Dat staat me zo bij namelijk.


Groet,

Grutto



Groet
Tjeerd

natuurliefhebber

CiteerMaar klopt mijn indruk ook dat er ergens in die dorpen een beeldje van korhanen staat.
Dat staat me zo bij namelijk.


Hallo,
Dat klopt. In het kleine centrum van Fochteloo staat inderdaad een standbeeld van 2 (baltsende) korhanen.  
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

magnolia

CiteerDat klopt. In het kleine centrum van Fochteloo staat inderdaad een standbeeld van 2 (baltsende) korhanen.
Korhaanbeeld
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!