Bruin i.p.v. wit bij Grote bonte Specht

Gestart door Elles Wijnen, juni 03, 2024, 09:57:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Elles Wijnen

DSCN7707.jpgDSCN7705.jpgDSCN7699.jpg

Iemand een idee waardoor deze Specht(en) zo bruin van kleur zijn?
Verleden jaar was er al 1, nu heeft deze blijkbaar een jong wat nog bruiner is op de witte vlakken.

OlivierO

Ik vermoed gewoon vuiligheid. De algemene toestand van de veren is ook niet goed vind ik.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

wschulte

De snavel ziet er ook niet best uit: puntje van de ondersnavel ontbreekt en de bovensnavel lijkt nogal beschadigd. Verder ziet hij er inderdaad ook niet topfit uit.
Een jong is dit trouwens niet (niet van dit jaar tenminste), want dan had ik een rode kruin verwacht. Toch hetzelfde exemplaar als vorig jaar ?

Elles Wijnen

Dat was me nog niet opgevallen van die snavel..
Het had wel heel hard geregend volgens mij , dus op het moment van de foto was hij waarschijnlijk wel nat.
Ik zal het eens in de gaten houden.
Bedankt voor jullie reacties.

OlivierO

Graag gedaan hoor!

Zou je jouw waarneming ook willen ingeven? Dan komt die ook mee in de database van de natuur in de lage landen. ;-) Dat kan op observation.org en is volledig gratis.
Olivier Olyslaegers

Elles Wijnen

Daar zet ik al jaren mijn waarnemingen neer.
Zeer verslavend moet ik zeggen..
Super leuk om te doen!

OlivierO

Citaat van: Elles Wijnen op juni 10, 2024, 19:35:47 PMDaar zet ik al jaren mijn waarnemingen neer.
Zeer verslavend moet ik zeggen..
Super leuk om te doen!

Als je het zo al doet, is het handiger dat je de waarneming ingeeft en dan via "opties" kiest voor "hulp via het forum". Daar vind je een stuk tekst dat je hier kan plakken en zo hebben we alle info bij elkaar en zien we ook dat je inderdaad de waarnemingen ingeeft.

Dankjewel alleszins om ze in te geven!
Olivier Olyslaegers

tekenaar

Ik denk dat de veren vies zijn en deze vogel in een dermate slechte conditie is dat hij zowel zijn veren slecht kan schoonhouden en dat ook de stuitklier slecht werkt (waardoor het natuurlijke vet op d everen weg is, wat maakt dat hij eerder nat en vies wordt).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/