Zijn dit gallen ?

Gestart door Ralf Hartemink, juni 01, 2024, 12:27:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ralf Hartemink

Deaze rare uitstulpingen op een oud blad van de Amerikaanse vogelkers zouden oude gallen zijn van een insect. Klopt dat en zo ja dan welk ?

Rayan Majoor

Hmm... ik vind het er heel gek uit zien. Sowieso is het blad al erg vreemd, lijkt zo meer op een blad van een bietenplant dan van amerikaanse vogelkers. En ik kan helaas niet genoeg details zien om te zien of de uitstulpingen onderdeel zijn van het blad of niet. Een foto van de onderkant zou daar ook bij helpen, als je geen hogere kwaliteit foto's hebt. En een formaatindicatie helpt ook altijd wel.

Zelf heb ik nog nooit zulke gallen gezien. Het heeft m.i. een beetje de vorm van sommige pistoolkokers (kokermotten). Maar ook daar vind ik ze nog een beetje gek voor - zou een of andere schimmel een optie zijn?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ralf Hartemink

Lag bij Kasteel Doorwerth op het pad. Ik heb het helaas niet meegenomen.

bas.drost96

Dit lijkt me een blad van een iep met gallen van Iep-grasluis erop.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

William de Jong

Citaat van: bas.drost96 op juni 04, 2024, 11:00:23 AMDit lijkt me een blad van een iep met gallen van Iep-grasluis erop.

Dat is ook waar ik direct aan dacht

Groeten, William de Jong

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ralf Hartemink

Dank ! Was het wat verder weggewaaid dan ik dacht !