Nachtvlindernacht

Gestart door Elachista, maart 12, 2006, 16:39:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Ik vind dat de Vlinderstichting wat in conflict gaat met de Europese Nachtvlindernachten.
Europees gezien worden deze tussen 28-30 april gehouden, en komt er straks weer een totaallijst met het aantal soorten etc.
Vorig jaar is dit gelijk opgegaan en is de NNN ook door de Vlinderstichting georganiseerd tussen in de periode van de Europese nachtvlindernachten, 1 juli.
http://lepidoptera.freeweb.hu/program/emn2/emn2.htm (2005)

Nu wordt deze dus gehouden in eind april en heeft o.a. de NEV dit ook georganiseerd in april, terwijl de Vlinderstichting dit in september (!) wil organiseren.
Dit gaat niet gelijk op, sluit niet aan bij de Europese datum en zou Nederland als zwart schaap dit in september gaan houden (samen met de UK).
Ook zal Nederland mogelijk niet op de europese totaallijst komen te staan, omdat die eigenlijk al vrij snel opgezet en gepubliceerd wordt..
http://www.vlinderstichting.nl/nachtvlindernacht/
NEV;
3e European Moth Nights 28-30 april 2006

Net als in voorgaande jaren, worden lepidopterologen uitgenodigd om tussen 28 tot 30 april 2006 te kijken naar nachtvlinders op een zelf gekozen plek in Nederland of elders in Europa. Het gaat om waarnemingen van de zogenaamde macrolepidoptera in de strikte zin van het woord (Macroheterocera) (waaronder dus ook de Hepialidae, de Cossidae, de Limacodidae en de Psychidae)


Op de Vlinderstichting-website wordt het wel genoemd:
januari 2006: Europese nachtvlindernachten

De Europese nachtvlindernachten vallen dit jaar niet samen met de Nederlandse, maar veel vroeger in het jaar. Namelijk in het weekend van 28-30 april. Wilt u ook vroeg in het jaar nachtvlinders kijken, geef u dan op via de Europese website.

Waarom zouden ze dit dan niet in april kunnen doen vraag ik me af, of zou de Vlinderstichting zich hebben laten meegaan met de Engelse nachtvlindernacht, die ook op dezelfde datum is?

Ik houd me aan april......
Wat is jullie mening hierover?
Groet,
Tymo

han.endt

Waarom de Vlinderstichting een andere datum kiest begrijp ik ook niet. Waarschijnlijk doe ik zelf aan beide tellingen mee.

acherontia

Omdat er een heel duidelijk verschil is tussen de Europese Nachtvlindernacht en de Nationale Nachtvlindernacht..... Daarbij komt dat men de Nationale NachtvlinderNacht wil houden nadat de vertaling van "Moths" in de schappen ligt, dat wordt echt een goed boek, ik durf zelfs te stellen beter dan het origineel.....

Jeroen

Elachista

Hallo Hans,
Hier de data:
28, 29, 30 April, Europese nachtvlindernacht
23 September, Nationale nachtvlindernacht
Ik ben van plan dit te organiseren op een totaal andere plek als de Nationale nachtvlindernacht afgelopen jaar, nl. midden in het bos met meer soorten.
Vorig jaar stond ik midden in het dorp en was het wat summier.
Als het weer wat meezit zou ik het zetten op 29 april, wanneer mensen wat meer zin hebben om te komen na een werkweek, en op 30 april is het ook weer koninginnedag..
Omdat het nu niet gepubliceerd wordt op de website van de Vlinderstichting e.a. van waar alle excursiepunten zijn is het misschien niet onverstandig zijn om de activiteit in de plaatselijke krant te zetten (?).
Groet,
Tymo

Cees Veenema

CiteerIk vind dat de Vlinderstichting wat in conflict gaat met de Europese Nachtvlindernachten.
Europees gezien worden deze tussen 28-30 april gehouden, en komt er straks weer een totaallijst met het aantal soorten etc.
Vorig jaar is dit gelijk opgegaan en is de NNN ook door de Vlinderstichting georganiseerd tussen in de periode van de Europese nachtvlindernachten, 1 juli.
http://lepidoptera.freeweb.hu/program/emn2/emn2.htm (2005)

Nu wordt deze dus gehouden in eind april en heeft o.a. de NEV dit ook georganiseerd in april, terwijl de Vlinderstichting dit in september (!) wil organiseren.
Dit gaat niet gelijk op, sluit niet aan bij de Europese datum en zou Nederland als zwart schaap dit in september gaan houden (samen met de UK).
Ook zal Nederland mogelijk niet op de europese totaallijst komen te staan, omdat die eigenlijk al vrij snel opgezet en gepubliceerd wordt..
http://www.vlinderstichting.nl/nachtvlindernacht/
NEV;
3e European Moth Nights 28-30 april 2006

Net als in voorgaande jaren, worden lepidopterologen uitgenodigd om tussen 28 tot 30 april 2006 te kijken naar nachtvlinders op een zelf gekozen plek in Nederland of elders in Europa. Het gaat om waarnemingen van de zogenaamde macrolepidoptera in de strikte zin van het woord (Macroheterocera) (waaronder dus ook de Hepialidae, de Cossidae, de Limacodidae en de Psychidae)


Op de Vlinderstichting-website wordt het wel genoemd:
januari 2006: Europese nachtvlindernachten

De Europese nachtvlindernachten vallen dit jaar niet samen met de Nederlandse, maar veel vroeger in het jaar. Namelijk in het weekend van 28-30 april. Wilt u ook vroeg in het jaar nachtvlinders kijken, geef u dan op via de Europese website.

Waarom zouden ze dit dan niet in april kunnen doen vraag ik me af, of zou de Vlinderstichting zich hebben laten meegaan met de Engelse nachtvlindernacht, die ook op dezelfde datum is?

Ik houd me aan april......
Wat is jullie mening hierover?
De nachten zijn in september aangenamer dan eind april of er dan ook meer soorten waar te nemen zijn ? Ik heb ( nog ) geen idee.
Groet,

Cees

Elachista

Qua soorten haast gelijk, als je gaat lichten in de buurt van heide kunnen er altijd leuke soorten als de nachtpauwoog op het licht komen.
Groet,
Tymo

Elachista

#6
Iemand nog acties ondernomen om alsnog met de lamp te lichten op de EMN?

Hier was het of te koud of te regenachtig, zodoende ging het feestje niet door.
Groet,
Tymo

Kees v.d.Berg

Bij ons in Oud Beijerland ging het wel door maar werd er maar een Rode vlekkenuil gezien, die was al zo vaag dat determinatie van het beestje nog aardig wat voeten in aarde had.
Er werd zowel met smeer als met licht gewerkt van 20.30 uur tot 24.00 uur het was koud en winderig, voor mij was met name de smeerlocatie interessant omdat daar ook nog andere insekten op kwamen wat leuke waarnemingen opleverde.

We gaan op naar de volgende inventarisatie met hopelijk beter weer.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

han.endt

Ik ben er ook niet op uit gegaan. Te koud, te winderig en te nat. Er is wel een betere avond geweest, maar bij zulke lage temperaturen is het toch niet representatief.
Als ze zo vroeg (of laat) in het seizoen iets dergelijks plannen moeten ze eigenlijk een week nemen i.p.v. een weekend. Kans dat we met de landelijke telling straks tegen hetzelfde probleem aanlopen.