In mijn tuin groeit dit

Gestart door Taka, maart 11, 2006, 14:36:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Taka

In mijn tuin hangt een bakje waar ik ooit bieslook in heb gezet. Spontaan is er toen wat bij gaan groeien. Een mos, veenmos denk ik. Maar welke?



vergrotingen





en uit nieuwsgierigheid heb ik het ook nog eens onder de microscoop gelegd, onder een 100x vergroting. Het blad is één cellaag dik.

(Sybe)

Corryabbink

#1
Hallo Taka,

Foto 1, 3 en 4.  Dit is geen veenmos maar een Dikkopmossoort. Waarschijnlijk Gewoon dikkopmos(Brachythecium rutabulum) maar het kan ook nog Glad dikkopmos(Brachythecium salebrosum) zijn. Dat kun je aan de hoekcellen en de nerf van het blad zien. Op de foto is dat niet te zien.

Op de 2e foto staan meerdere soorten. Voor zover ik het kan bekijken is het Purpersteeltje (Ceratodon purpureus) en Gedraaid knikmos(Bryum capillare).  Hou deze maar eens in de gaten of ze het echt zijn vooral de laatste is niet helemaal duidelijk. Misschien kun je ze later nog eens op het forum zetten (minder nat en met volgroeide sporenkapsels).

Mooie foto heb je van de bladcellen gemaakt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Taka

Super, dank je wel.

Wat is het verschil tussen Gewoon en Glad Dikkopmos? Wat zijn de "hoekcellen" precies. Op google vond ik "Cells in the bottom corners of the leaf". Nou heb ik een probleem met wat dan de "bottom corner" is.

Ik vind het wel leuk om het nog eens onder de microscoop te leggen.

Ik zal ze in de gaten houden, en als ze sporenkapsels hebben nog eens terugkomen.
(Sybe)

Corryabbink

#3
Hallo Taka,

De hoekcellen kun je zo vinden: stel je een driehoek voor. Op de horizontale lijn uiterst links of rechts in de hoek bevinden zich de hoekcellen. In het midden van deze lijn zit de nerf.
Als je een blad van de hoofdstengel aftrekt moet je wel opletten dat de hoekcellen aan het blad blijven zitten en niet op de stengel achterblijven. Deze cellen onderaan in de hoeken van het blad zijn bij sommige mossoorten belangrijk voor een juiste determinatie.

Bij Gewoon dikkopmos zijn de hoekcellen van de stengelbladen(dus geen takbladen)verschillend van formaat. Grote en kleine cellen.
Bij Glad dikkopmos zijn de hoekcellen van de stengelbladen vrijwel evengroot. Bovendien heeft deze een geleidelijke, lang toegespitste top.

Maar er zijn nog meer verschillen: Gewoon dikkopmos heeft een sporenkapsel op een steel die ruw is.
Bij Glad dikkopmos is de kapselsteel glad.

Mocht je nog iets willen weten dan hoor ik het wel.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeroen Nagtegaal

Wel een beetje off-topic.
Maar de bieslook betreft volgens mij Pitrus een plant die erg nat kan en hoort te staan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com