Welke rups - Zuid Spanje

Gestart door herbert74, april 20, 2024, 07:00:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

herbert74

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. NIA zegt Agaatvlinder, daar lijkt hij wel op, maar weet niet of er Spaanse look a likes zijn.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/305559215/.
1 Agaatvlinder - Phlogophora meticulosa
datum: 2024-04-19

foto's:

Dank

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Rayan Majoor

Er zijn zelfs Nederlandse "look-a-likes", kijk maar eens bij de daguilen ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

herbert74

Daar heb ik wat aan Rayan,even verder zoeken dus, alleen de functie van je link snap ik niet  :rolleye: , hoe benoem ik hem dan het best, nachtvlinder onb.?

Groeten

Herbert

Herbert
Belgian birdlover

Rayan Majoor

Hoi Herbert,

fascinerend wat er met de link gebeurd is... dat topic heb ik sowieso een maand al niet geopend, dus hoe die opeens daar terecht is gekomen... :rolleye:
Ik heb de link aangepast naar de lepiforum-pagina waar ik eigenlijk naar wilde verwijzen. De soort is namelijk zeker wel tot op soort te determineren, en het doel van mijn link was om je de opties te laten zien waar je uit kon kiezen ;)  ben benieuwd of je er met de goede link wel uit komt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

herbert74

Dat werkt beter  ;) , zonder de onderkant van de rups op mijn foto te zien lijkt het me Pyrrhia umbra te zijn, of sla ik de bal helemaal mis?

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Rayan Majoor

Nou ja, niet helemaal mis in ieder geval: je zit al goed door bij de daguilen te kijken ;)
Maar bij P. umbra zijn altijd duidelijk witte lengtelijnen zichtbaar (terwijl bij jouw rups wel abrupte kleurovergangen, maar geen duidelijk witte lijnen zichtbaar zijn). Bovendien is P. umbra redelijk kaal, terwijl jouw rups best wel ruige haren heeft.

Op basis van de bovenstaande kenmerken, is dit met zekerheid een Heliothis. Ik besef me alleen nu dat het dan eigenlijk toch best lastig wordt... want is het dan peltigera, of toch de groene vorm van nubigera (waar op lepiforum een foto van staat die uitgekweekt zou zijn, maar waar ik zo gauw nergens anders foto's van kan vinden). Ik vind de foto van nubigera wel een perfecte match, met vage lengtelijntjes (in plaats van de all-over bespikkeling die je bij peltigera ziet), en de ook iets dunnere haren. Maar het feit dat er dus nergens anders groene varianten van nubigera zijn, vind ik het wel eng om de determinatie met zekerheid te doen - dan is het namelijk maar op één foto gebaseerd ;)
Kort gezegd: ik vermoed H. nubigera, maar vanwege gebrek aan veel vergelijkingsmateriaal van nubigera zou het wellicht ook wel peltigera kunnen zijn...
Mvg Rayan Majoor

herbert74

Beste Rayan, sorry voor mijn late reactie, maar de automatische determinatie van iNaturalist geeft volgende twee mogelijkheden; Heliothis peltigera (één van jouw suggesties), maar eveneens die van Helicoverpa armigera, deze laatste vind ik er minder op gelijken, ga hem voorlopig dan op H. peltigera onzeker houden

Groeten,

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor