Hoofdmenu

gaasvlieg

Gestart door Ted van der Knaap, juni 12, 2008, 21:45:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

...eergisteren op een brandnetel nabij de kijkcontainer van de ackerdijkse plassen
dit insect.. ..na wat gepuzzel en foto's kijken kom ik uit op Goudooggaasvlieg..

Kan iemand dit bevestigen? (2 foto's)

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

javanerkelens

Hoi,
Het is wel een gaasvlieg, maar of het de Goudoog is ??
Je hebt groene en bruine soorten en soms zijn ze eerst groen en verkleuren later weer naar bruin....en de vleugelbeadering is vaak belangrijk bij een determinatie en daarvoor is de foto denk ik niet helemaal geschikt.
Volgende keer proberen toch iets dichterbij te komen... :D
Maar misschien dat de expert het wel kan zien...

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

jan cuppen

Een of andere Chrysopa-soort of nauw verwant genus, geen bruine gaasvlieg.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Ted van der Knaap

..als het geen bruine is dan zal ik hem invoeren als groene gaasvlieg spec. en zet hem op onzeker..

Joke en Jan bedankt!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Arp

Citeer..als het geen bruine is dan zal ik hem invoeren als groene gaasvlieg spec. en zet hem op onzeker..
Als je hem als groene gaasvlieg spec invoert magtie dus ook wel op zeker lijkt me.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ted van der Knaap

..de optie goudooggaasvlieg is ook nog open..

(of valt die onder de groene gaasvlieg?)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Arp

Citeer..de optie goudooggaasvlieg is ook nog open..
Hoi Ted,

De "Goudooggaasvlieg" is één specifieke soort (Chrysopa perla) binnen de Groene Gaasvliegen. De Groene Gaasvlieg spec. hier op waarneming.nl is een zogenaamde "Verzamelsoort" voor de hele groep.

Invoeren als een "onzekere" Chrysopa perla is in dat opzicht een iets 'gewaagdere' beslissing dan invoeren als een "zekere" Groene Gaasvlieg spec. Of die eerste optie verantwoord is durf ik niet te zeggen - ik ken de verschillende soorten niet (goed genoeg).

Mijn opmerking gold aleen het feit dat als je hem als verzamelsoort invoert dattie, mijns inziens, in dit geval dan ook wel op "zeker" kan - kan me niet voorstellen dat het wat anders zou zijn dan een Dichochrysa.

Mijn 2ct.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ted van der Knaap

..heldere uitleg Arp.. ..thnx  :duim: ..

hij gaat op zeker bij de groene spec.

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)