Hoofdmenu

Tijgerslak?

Gestart door Micha annoff, april 04, 2024, 13:59:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Micha annoff

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/303119684/.
1 Grauwe wegslak - Arion circumscriptus
datum: 2024-02-17
locatie: Zeewolde - Ossenkampweg e.o. (FL)

foto's:



Ik dacht zelf een tijgerslak,maar nia maakt er een grauwe wegslak van. Ik twijfel.

peeterke

Je moet even naar de positie van de ademopening kijken....dat gaat je ongetwijfeld helpen.
vriendelijke groeten,

Kees

Micha annoff

Daar heb ik helaas geen foto's van.

peeterke

Jawel hoor....

Lees deze Wikipedia tekst even door, dan gaat het vast lukken
vriendelijke groeten,

Kees

Micha annoff

Dank u wel :duim:  heb zelf (nog) niet zo veel verstand van wegslakken,maar ga er in het weekend even goed voor zitten.

peeterke

Micha, het begint met interesse  :duim:

Je kan het hier altijd vragen, maar als je je er wat meer in wil verdiepen "moet" je zelf aan de slag; aan het voorzeggen door een ander heb je weinig.

Succes
vriendelijke groeten,

Kees

Micha annoff


Micha annoff

Ademopening voor het midden van de schild en licht streepje over de rug, dus nia had het dit keer goed :duim:  een grauwe.

peeterke

#8
Inderdaad, NIA vond het in ieder geval geen Tijgersla, en ook zit NIA er wel eens naast.

Om op waarneming een duidelijke foto van een Limax van opzij te vinden valt niet mee. Dit is een foto van een van mijn eigen waarnemingen, in de hoop dat die iets verduidelijkt

vriendelijke groeten,

Kees

Maakun

Je kan bij de Tijgerslak ook letten op de kiel aan de achterkant en ook hebben ze soms een duidelijk stippenpatroon, beide kenmerken hebben Arion soorten niet.
Gr, Maarten

Micha annoff

#10
Citaat van: Maakun op april 09, 2024, 19:47:54 PMJe kan bij de Tijgerslak ook letten op de kiel aan de achterkant en ook hebben ze soms een duidelijk stippenpatroon, beide kenmerken hebben Arion soorten niet.

Bedankt, ik weet nog dat ik een paar jaar terug een geheel witte met stippen tijgerslak zag. Een soort met aardig wat variaties volgens mij.