Hoe dit het beste in te voeren?

Gestart door wassenaarmark, maart 20, 2024, 21:54:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

wassenaarmark

Ik zag deze geparasiteerde rupsen. Hoe deze het beste in te voeren en is er niets over over te zeggen? Ik zag er laatst twee vlak na elkaar, maar had er vorig jaar ook 1 in Duitsland


1 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet.
datum: 2024-02-25
locatie: Oostelbeers - Oostelbeersche Heide (NB)

foto's:



1 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet.
datum: 2024-02-28
locatie: Best - Aarlesche Heide (NB)

foto's:



datum: 2023-04-20
locatie: TR Trier-Saarburg (Landkreis) (Duitsland)

foto's:


Rayan Majoor

Dit soort mummies worden bijna altijd door Aleiodes-soorten gemaakt. Het beste is dus om ze als zodanig in te voeren. De gastheerrups is maar zelden te achterhalen, en vaak doe je dit dan ahv goede foto's van nog relatief onaangetaste delen van het lichaam (koptekening, vorm en tekening van naschuivers/anaalschild, evt. aanwezige opvallende pinacula). Daarvoor is dus een goede fotosessie met zo veel mogelijk details vaak erg belangrijk. Bij dieren zonder opvallende kenmerken, zoals in jouw geval, heb je vaak een uiltje (Noctuidae), maar ga je zonder de detailfoto's niet verder komen.

Twee voorbeelden van hoedanig een rups aangetast en onherkenbaar wordt gemaakt tijdens de mummificatie:
- piramidevlinder
- vierkantvlekuil

Een aantal voorbeelden van mummies waarbij ik de gastheer nog wel heb kunnen achterhalen (van makkelijk naar moeilijk - andere mummies heb ik ook niet met zekerheid verder dan Noctuidae of Geometridae kunnen determineren):
- hageheld
- heidewitvlakvlinder
- goudhaaruil
- gepluimde spanner
- gerimpelde spanner

Mocht je dus de gastheer willen bepalen, dan moet je er in het veld echt voor gaan om alles zo goed mogelijk op de foto te krijgen :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

wassenaarmark

Hoi Rayan, bedankt weer! Ik zal mijn invoeringen aanpassen. En qua het veld ingaan. Zeker! Blijf ik doen. Gevolg zal zijn dat ik wel mijn vragen zal blijven komen  ;)

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl