welke knikmos kan dit zijn? Met antheridiën.

Gestart door Rients, maart 24, 2024, 13:17:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/301841022/.
1 Knikmos onbekend - Bryum spec.
datum: 2024-03-22
locatie: Grijpskerk (GR)

foto's:










Bladeren niet heel duidelijk boven het midden het breedst, lange uittredende nerf aan top, die stekel vormt. Basis bladeren roodachtig. Ik weet niet 100% zeker of de eerste 4 foto's zelfde soort zijn als foto van laatste 5 foto's: bij de laatste 5 foto zag ik de broedkorreltjes. Lengte dan die broedkorrels is ongeveer 20% van de bladlengte. Groeiplaats: rand van een bestrate klinkerweg, met veel andere mossen.
Rients Niks

Pluijm

De 'broedkorrels' zijn mannelijke antheridiën, de Bryum is denk ik niet te benoemen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Leighmus

Knikmossen kunnen een behoorlijk lastig geslacht zijn als je geen broedknoppen of broedknolletjes hebt. Vaak moet dan kijken naar de geslachtsverdeling (of een plantje mannelijke en/of vrouwelijke delen heeft), en ook eigenschappen van rijpe kapsels. Het lastige is dat wanneer de kapsels rijp zijn het vaak moeilijker is om de geslachtsverdeling met iets als zekerheid te bepalen. Dan kan je de plant soms het beste twee keer bekijken: 1 keer in dit stadium, en later 1 keer wanneer de kapsels rijp zijn.
Rens schreef wat je las