VleermuisKasten; hoe specht-gaten voorkomen??

Gestart door Francisco, maart 17, 2024, 21:08:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Francisco

Tijdens vleermuizen tellen (zo'n 35 vleermuiskasten) blijken er regelmatig kasten kapot gehakt te zijn door de (GB/Groene) specht. Je vervangt of repareert een gekraakte, maar vroeg of laat komt Woody er weer nieuwe gaten in hakken. 😤
Houtbetonnen kasten zijn duur en vaak niet verkrijgbaar in gewenste (plat) model.

Heeft iemand aanvullende (low budget) suggesties om houten (bestaande en nieuw te bouwen) kasten tegen hakkende spechten te beschermen?
Ik plaats een genummerd anti-kraak ideeën-lijstje voor houten kasten; uit het ene idee zou een ander idee kunnen voortkomen:


1 Laagje (zelf aan te maken) houtbeton op het hout aanbrengen (met stukadoor-vlakspaan of metsel-troffel) Iemand ervaringen met aanbrengen 'houtbeton-stuuklaag'?

2 Kast van spiegelende laag voorzien, wat spechten zou afschrikken (hopelijk).
Materiaal suggesties, behalve plexiglas?

3 Plexiglas beschermplaat, op het hout bevestigen. ('zwevend bevestigen' op 4 lage blokjes om vroegtijdig houtrot te voorkomen; kan doorwaaiend drogen zo).
Maar is duur, en plastic liever niet in de natuur.

4 Dunne metalen/aluminium plaat op het hout (wrs duur, en niet fraai)

5 @ Kees: Fijn gaas, strak gevouwen om houten kast heen monteren.

6 Een Fake-GBSpecht in de boom vlak bij de kast monteren; bezet specht territorium, schijnt te werken 😃
Maar is te duur; iets van €42,- per stuk x 35 kasten....

7 @ Frank  v/d Putte: Blik van lege grote (soep)blikken, en dan vastzetten met kleine spijkertjes. Is een beetje tricky om open te knippen, dus pas op de vingers.

@ Francisco:
Zou goedkope oplossing kunnen zijn, maar nadeel van blik:
-Niet echt fraai en zal bovendien gaan roesten;
-Schrikt misschien vleermuizen juist af (?) want blinkend blik is heel wat anders dan bijv. loshangende boomschors, waar de platte kast aan boomstam, de kunstmatige vervanger van is. (Kom ik later op terug na overleg met ecologen)
-Lijkt mij ongeschikt voor vogelkastjes want vogels houden niet van spiegeling.


WIE VULT AAN?

Mvg Francisco

keesschreven

Hoi Francisco,

Bij vogelnestkasten is er soms hetzelfde fenomeen. Bij oude kasten hakken spechten een gat aan de zijkant waarna ze de jonge vogels opeten.
Het kan helpen om gaas om de kast te doen. De specht kan dan wel hakken maar komt niet ver. Hij houdt er denk ik ook niet van om tussen gaas te hakken. Het moet vrij stevig gaas zijn met maasgrootte hoogstens 1 cm x 1 cm.

Hebben spechten in jouw geval ook vleermuizen uit de kasten opgegeten?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Francisco

#2
Hallo Kees,
 
Gaas is idd een idee voor vogels, maar wrs beter niet voor vleermuizen.
Dun gaas is echolocatie-technisch wrs te gevaarlijk; vleermuizen vliegen zich soms kapot in dun prikkeldraad.

Ikzelf heb nog niet gehoord of vleermuizen gepakt worden door spechten maar dat zal ik 's vragen aan de ecoloog.

Groeten Francisco

keesschreven

Het gaas dat ik bedoelde, zit strak om het hout gevouwen, en niet voor de ingang. Dat zou denk ik de echolocatie niet in de weg zitten, dus wellicht is dat iets om te proberen.

Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Francisco

oke, dank @ Kees, ik heb 'm als 5e punt toegevoegd!

Francisco

6e idee toegevoegd; zie eerste bericht bovenaan  ;D

Frank van de Putte

Blik van lege grote (soep)blikken, kun je denk ik ook wel gebruiken. En dan vastzetten met kleine spijkertjes. Is een beetje tricky om open te knippen, dus pas op de vingers.
Groetjes,

Frank van de Putte

Francisco

Dank Frank, heb 'm toegevoegd. :duim:

Mvg Francisco

keesschreven

Die soepblikken vouw je dan open en strak om de kast heen?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Francisco

#9
Citaat van: keesschreven op april 03, 2024, 17:58:33 PMDie soepblikken vouw je dan open en strak om de kast heen?

Dat zal afhangen van:

- Hoe groot is het blik in verhouding tot vleermuiskast;
- Moet de voorkant van de vleermuiskast open kunnen scharnieren? Dan alleen per kastzijde bekleden. (Idem met fijn gaas-bekleding) Blik op maat knippen met blikschaar zou een mogelijkheid zijn.

Nadeel van blik:
-Niet echt fraai en zal bovendien gaan roesten;
-Lijkt mij ongeschikt voor vogelkastjes want vogels houden niet van spiegeling.

Voordeel: kost geen drol...

* Uiteindelijk leg ik eerst alle ideeën voor aan 5 ecologen waar ik contact mee heb in appgroep.

Iemand nog andere ideeën??


Francisco

Citaat van: Francisco op april 03, 2024, 19:20:53 PM
Citaat van: keesschreven op april 03, 2024, 17:58:33 PMDie soepblikken vouw je dan open en strak om de kast heen?

Dat zal afhangen van:

- Hoe groot is het blik in verhouding tot vleermuiskast;
- Moet de voorkant van de vleermuiskast open kunnen scharnieren? Dan alleen per kastzijde bekleden. (Idem met fijn gaas-bekleding) Blik op maat knippen met blikschaar zou een mogelijkheid zijn.

Nadeel van blik:
-Niet echt fraai en zal bovendien gaan roesten;
-Lijkt mij ongeschikt voor vogelkastjes want vogels houden niet van spiegeling.

Voordeel: kost geen drol...

* Uiteindelijk leg ik eerst alle ideeën voor aan 5 ecologen waar ik contact mee heb in appgroep.

Iemand nog andere ideeën??


@ Schrikt misschien vleermuizen juist af (?) want blinkend blik is heel wat anders dan bijv. loshangende boomschors, waar de platte kast aan boomstam, de kunstmatige vervanger van is. (Kom ik later op terug na overleg met ecologen)