Heidestipjes?

Gestart door M.Vullings, maart 17, 2024, 16:10:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

We denken dat we in Noord-Limburg in een heide gebied Heidestipjes gevonden hebben op een dode tak van Calluna.
Microscopisch lijkt het te kloppen, maar ik zie dat ook de K+ groene reactie belangrijk is.
Ik heb KOH 5%, maar zie geen reactie, kan het verschil in die 5% i.p.v. 10% zitten?
Sporen gesepteerd, gemeten Me 15.6 x 5.7µ.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Bart Hessen

De foto's lijken van een preparaat in water, klopt dat? Ik zie b.v. ook de perispore niet goed (dat gaat beter in K). Het lijkt m.i. wel op A. callunae zoals ie er in water uit ziet.

Als dit in water is, hebben jullie ook een een perithecium in K gemonteerd? Het involucrellum is dan groenig (beetje donker olijfgroen, meen ik, kan je met een beetje schuiven vaak beter zien) en er zou een perispore van enkele um dik te zien moeten zijn. Ik weet niet hoe zeer de sterkte van de K dat beïnvloedt.

M.Vullings

#2
Citaat van: Bart Hessen op maart 17, 2024, 22:03:02 PMDe foto's lijken van een preparaat in water, klopt dat? Ik zie b.v. ook de perispore niet goed (dat gaat beter in K). Het lijkt m.i. wel op A. callunae zoals ie er in water uit ziet.

Als dit in water is, hebben jullie ook een een perithecium in K gemonteerd? Het involucrellum is dan groenig (beetje donker olijfgroen, meen ik, kan je met een beetje schuiven vaak beter zien) en er zou een perispore van enkele um dik te zien moeten zijn. Ik weet niet hoe zeer de sterkte van de K dat beïnvloedt.
Het preparaat is in water inderdaad, we zijn meer thuis in Ascomyceten, niet zo in korstmossen onder de microscoop.
Heb een preparaat in KOH gemaakt, maar het is heel lastig om zo'n klein perithecium door te snijden.
We zien nu wel een groene rand? De perispore ben ik niet zeker van?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Guido Berger

Heidestipje klopt.

De KOH groen reactie is voor mij te zien, vooral aan de rand ja.

M.Vullings

Bedankt Guido, leuk voor Limburg.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.