Welke waterjuffer? (Zwitserland)

Gestart door Micha annoff, maart 10, 2024, 08:50:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Micha annoff

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/286516850/.
1 Waterjuffer onbekend - Coenagrionidae indet.
datum: 2023-07-09
locatie: Obwalden (OW) (Zwitserland)

foto's:


Jan-Freerk Kloen

Veel zwart op het achterlijf en groene onderkant van de ogen wijst op maanwaterjuffer. In Nederland zou dat niet kunnen in juli, maar in de bergen denk ik wel. Heb je nog een uitsnede voor de zekerheid?
Jan-Freerk Kloen (JFK)

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Micha annoff

Citaat van: Jan-Freerk Kloen op maart 10, 2024, 09:00:07 AMVeel zwart op het achterlijf en groene onderkant van de ogen wijst op maanwaterjuffer. In Nederland zou dat niet kunnen in juli, maar in de bergen denk ik wel. Heb je nog een uitsnede voor de zekerheid?

Dank u wel voor net snelle reageren Jan-Freerk,

Ik zou deze week kijken op mijn computer of ik iets beters heb. Zou dan ook een uitsnede maken en uploaden.

jherm42

Tenminste is volgens google de maanwaterjuffer in Zwitzerland uitgestorven, ik zou dan nog op Speerwaterjuffer goken, omdat die ook in dit gebiet voorkomt volgens observation.org.
Groetjes, Joseph Hermann
https://waarneming.nl/users/800170/

Jan-Freerk Kloen

Bij een speerwaterjuffer zou ik minder zwart op het achterlijf verwachten. Qua vormpje op s2 lijkt die wel weer beter, het kan prima een speer zijn. Maar dat is inderdaad wel de reden dat ik graag meer foto's of op zijn minst een uitsnede van de foto zou willen zien.
Jan-Freerk Kloen (JFK)

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

JohanvantBosch

Deze juffer heeft teveel blauw voor maanwaterjuffer en precies goed voor speerwaterjuffer.

Jan-Freerk Kloen

Hoe langer ik ernaar kijk hoe meer ik er ook een speer in ga zien. Klopt ook wel beter met de vliegtijd en verspreiding.
Jan-Freerk Kloen (JFK)

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Micha annoff

Citaat van: Jan-Freerk Kloen op maart 11, 2024, 17:13:31 PMHoe langer ik ernaar kijk hoe meer ik er ook een speer in ga zien. Klopt ook wel beter met de vliegtijd en verspreiding.

Een moeilijk beestje dus :rolleye:  hopelijk zou een uitsnede duidelijkheid brengen. Al kan ik niet zeggen wanneer ik er tijd voor heb om die foto terug te zoeken...

Micha annoff


Jan-Freerk Kloen

Speerwaterjuffer inderdaad, luid en duidelijk!
Jan-Freerk Kloen (JFK)

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Micha annoff

Toppie!! Weer een soortje +1
Fijn dat de uitsnede duidelijkheid geeft.

gbeersma

Micha, wat ik niet snap: als een foto goed genoeg is om een toonbare uitsnede te kunnen maken, waarom plaats je dan in eerste instantie alleen een foto met vooral achtergrond? Allerlei mensen besteden er tijd aan en zitten tevergeefs te turen naar een foto waar ze niet met zekerheid uitkomen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Micha annoff

#12
Citaat van: gbeersma op maart 16, 2024, 11:16:11 AMMicha, wat ik niet snap: als een foto goed genoeg is om een toonbare uitsnede te kunnen maken, waarom plaats je dan in eerste instantie alleen een foto met vooral achtergrond? Allerlei mensen besteden er tijd aan en zitten tevergeefs te turen naar een foto waar ze niet met zekerheid uitkomen.

Gerard Beersma,
Ik snap u reactie, ik had de warneming al een tijdje staan met de foto om zelf een beetje op zoek te gaan welke soort(en) het zouden kunnen zijn. Ik kwam er niet uit, dus ik vroeg het op het forum, ik wist uiteraard niet dat hij alleen met een uitsnede gedetimineerd kon worden.

Groeten,


gbeersma

Dat is natuurlijk prima, maar ik denk dat het ook voor validatoren handiger en zeker ook leuker is als ze fatsoenlijke foto's te zien krijgen. Het oog wil ook wat tenslotte.  :blink:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Micha annoff

Citaat van: gbeersma op maart 17, 2024, 18:44:19 PMDat is natuurlijk prima, maar ik denk dat het ook voor validatoren handiger en zeker ook leuker is als ze fatsoenlijke foto's te zien krijgen. Het oog wil ook wat tenslotte.  :blink:

Zal er in het vervolg op letten :duim: