Onbekende Composiet rozetten

Gestart door BastiaanB, maart 09, 2024, 22:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

BastiaanB

Hallo, ik zag vandaag een aantal rozetten van soort uit Composieten familie die ik niet herkende. Iemand een idee?

Google Lens suggereert Leontodon tuberosus, een Mediterrane soort, maar die ken ik niet en lijkt niet eerder in NL waargenomen te zijn.

https://waarneming.nl/observation/300563302/.






e.kneepkens

#1
Mss is dit Hypochaeris glabra. Altijd goed om bij vegetatieve Asteraceae    haartype/-n op het blad vast te leggen op foto en/of in een beschrijving.
met vriendelijke groet, Emanuel

BastiaanB

#2
Niels suggereerde Groot streepzaad, dit lijkt me voor nu een goede kandidaat aangezien dit lokaal eerder waargenomen is. De rozet komt qua bladvorm ook overeen met deze waarneming hier:


https://waarneming.nl/observation/233588297/

Is de rozetvorm van ingezaaid (geimporteerd?) Groot streepzaad misschien anders dan inheems?

Stef van Walsum

Lijkt mij ook Groot streepzaad. Die teruggekromde tanden op de bladrand zijn kenmerkend.

rapunzel

Teruggekromde tanden ken ik ook van Taraxacum vormen en misschien ook wel van gewoon biggenkruid. Waarin onderscheiden deze tanden dan van de vorige ?
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

En zelfs Cichorei schijnt ze te kunnen hebben tot op de bladspil toe, fluisterde iemand me onlangs toe.
[maar ik kan t me niet voorstellen].
Groene groe[n]tjes.Rien.

BastiaanB

Gisteren nog even op zoek gegaan op lokatie waar ik vorig jaar Groot streepzaad in bloei had zien staan en kwam daar deze rozet tegen. Dit lijkt een meer typische vorm te zijn voor Groot streepzaad.


e.kneepkens

Ik hoop dat je tijd hebt en de moeite wilt doen om de andere rozetten te volgen. Over 2 maanden moet het duidelijk zijn.
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

'opkweken' ...!  ;)
[ en bij t blijken van zeldzaamheid zaad terugbrengen later !]
Groene groe[n]tjes.Rien.

BastiaanB

Citaat van: e.kneepkens op maart 12, 2024, 07:30:07 AMIk hoop dat je tijd hebt en de moeite wilt doen om de andere rozetten te volgen. Over 2 maanden moet het duidelijk zijn.

Ik ga ze zeker volgen. Als er iets anders dan Groot streepzaad uit komt dan kom ik sowieso hier nog wel even op terug en anders misschien ook wel :)