Hoofdmenu

Groene punk specht

Gestart door Martijn W., maart 04, 2024, 23:39:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn W.

Groene Specht was aan het "kreunen", nadat hij in een boom was gevlucht. Dat geluidje had ik willen opnemen, maar ik heb alleen het Buizerd gemiauw dat er opvolgde opgenomen. Ik was oorspronkelijk benieuwd of dat in het repertoire van de Groene zat (zoals bij Gaai). Maar ik denk nu dat ik simpelweg de Buizerd gemist heb (kan echter het forum bericht niet weghalen..)


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/300205314/.
1 Groene Specht - Picus viridis
datum: 2024-03-04
locatie: Bilthoven - Houdringe (UT)

foto's:



Het gaat ook om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/300209592/.
1 Buizerd - Buteo buteo
datum: 2024-03-04
locatie: Bilthoven - Houdringe (UT)

geluiden:
https://waarneming.nl/sounds/235023/
2x daar gezien
Na de eerste keer in het veld vloog ie in boom. Zat daar in eerste instantie beetje te kreunen. Opname aangezet, waarna het meer miauwen werd. (Zelf geen Gaai, Buizerd of iets anders gezien. Ook begon het vrij kort na zijn verplaatsing.)
Wel leuke punk-kop  :blink:

P.S.
Boom staat geïsoleerd in een vrij groot veld. Zicht gehad richting de lucht voor me, maar niet gescanned. Geluid kwam niet van achter. Maar door pet misschien toch een Buizerd boven de boom niet gezien.
Zou zelf net als de automatische herkenning het geluid aan een Buizerd toeschrijven.
Het kan een typische samenloop van omstandigheden zijn. Het kreunen waardoor ik ben begonnen met opnemen was in ieder geval geen Buizerd. Ik had toen nog zicht op de Specht.
Misschien had de Specht wel een Buizerd gezien en daarom toevlucht tot die boom gekozen.. (en al kreunend dacht ie, zit ik nu al weer in de boom)

tekenaar

Spechten houden niet erg van open vlaktes oversteken en als er dan een boom staat, koersen ze daar practisch automatisch op af.

Het geluid is zonder twijfel van een buizerd. Alleen denk ik dat de kans erg klein is dat een buizerd achter een gezonde, volwassen specht aangaat. Of spechten wegvluchten voor een buizerd weet ik niet.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Oenanthe

Groene spechten zoeken regelmatig voedsel op open vlaktes. Ze leven nou eenmaal van grondmieren en die vinden ze daar het meest. Dat ze schuw zijn doet daar niet aan af. Dat zijn ze tussen de bomen ook. Maar niet van open vlaktes houden is een misverstand.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Citaat van: tekenaar op maart 05, 2024, 18:35:12 PMHet geluid is zonder twijfel van een buizerd.

Ik durf eigenlijk de klassieke
niet uit te sluiten. Die roepen zo frequent achter elkaar...
Met vriendelijke groet, Zainal

OlivierO

Citaat van: Oenanthe op maart 05, 2024, 19:30:00 PMGroene spechten zoeken regelmatig voedsel op open vlaktes. Ze leven nou eenmaal van grondmieren en die vinden ze daar het meest. Dat ze schuw zijn doet daar niet aan af. Dat zijn ze tussen de bomen ook. Maar niet van open vlaktes houden is een misverstand.

Het misverstand zit erin dat Paul helemaal niet zegt dat ze niet van vlaktes houden, maar van vlaktes oversteken;)
Dat is natuurlijk geheel iets anders, en daar houden ze inderdaad niet van. Op de grond zijn ze zeer goed gecamoufleerd, in de lucht niet.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Martijn W.

#5
Citaat van: OJGoreng op maart 05, 2024, 19:53:55 PM
Citaat van: tekenaar op maart 05, 2024, 18:35:12 PMHet geluid is zonder twijfel van een buizerd.

Ik durf eigenlijk de klassieke niet uit te sluiten. Die roepen zo frequent achter elkaar...
Ik eigenlijk ook niet. Daar zitten best vaak Gaaien. Ook die ik af en toe dat geluid heb horen maken.

De roepen zijn wat korter en vlakker in mijn beleving dan die van een Buizerd. Dat het geluid vlak klonk is mischien nog te verklaren doordat de microfoon niet naar de bron gericht was. Echter het snel achter elkaar viel me ook op, maar dat had ik Gaaien nog niet horen doen.
Een Gaai zou ook beter passen bij de lokalisatie van het geluid, d.w.z. vanuit de bomen langs het veld i.p.v. van boven, dat had ik waarschijnlijk wel opgemerkt en het als 2 aparte geluidbronnen beschouwd.

Wat betreft wegvliegen: daar is meestal geen Buizerd voor nodig  :-\ . De ervaring in dat gebied is dat ze eerst in een boom(pje) gaan, van daaruit de zaak -met beter zicht- goed in de gaten houden. Mocht je ze dan van (grote) afstand nog steeds aandacht geven, dan laten ze het plan om weer op hetzelfde gras te gaan zitten varen en zijn ze foetsie.

Over het veld gaan geregeld Haviken en Sperwers (en Buizerds), wellicht weten Groene Spechten het verschil met Buizerds, maar toch lijkt me een lege lucht eenvoudiger te bewaken dan een met "ruis". Zo vermoed ik dat veel vogelsoorten niet per se veel vrezen van mensen op afstand, maar maakt de ruis (geluid, bewegingen) die we toevoegen aan de beleving het waarnemen van echt gevaar een stuk lastiger, waardoor ze zich toch liever verplaatsen.

Martijn W.

Hoorde vandaag een Gaai in een ander gebied ook zo snel en vaak achter elkaar miauwen. Ik heb de geluidswaarneming dan ook veranderd in Gaai. In de bosrand zou een Gaai t.o.v. een Buizerd in de lucht niet zijn opgevallen.
Beetje rommelig allemaal, maar het gebruik van een (richt)microfoon en de toevalligheid dat de geluiden van Groene Specht en Gaai ongeveer uit dezelfde richting kwamen en elkaar kort opvolgde kan het wel verklaren.
In iedergeval jammer dat het geluid van de Groene niet opgenomen is, zo vaak zijn ze waarschijnlijk niet in Punk-kreun-modus.
(In feite stoorde de Gaai zich eraan en bracht er een einde aan door de imitatie roep ;D )