Witte of roze runenkorst altijd onder de microscoop?

Gestart door Patrick Ehlert, maart 04, 2024, 14:37:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Patrick Ehlert

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/300165169/.
1 Runenkorst onbekend - Phaeographis spec.
datum: 2024-03-04
locatie: Pijnacker - Polder van Biesland (ZH)

Ik ben nog niet erg thuis in de runenkorsten, maar ik vermoed dat dit Witte of Roze runenkorst is?
Ik vroeg me af of die altijd onder de microscoop moeten of dat er ook 'typische' exemplaren zijn die op zicht gevalideerd kunnen worden?

Ik ben sinds kort bezig met microscopie en ik begreep dat je bij Phaeographis vooral moet kijken naar de kleur van de basis van een apotheciumdoorsnede? Ik heb tot nu toe 1x een coupe geprobeerd te maken bij een ander korstmos en  dat was nog geen succes, dus wat raden jullie aan? Eerst op een paar purperschaaltjes oefenen alvorens deze te proberen, of gelijk op de runenkorst uitproberen, of voorlopig maar laten zitten?

foto's:




lukasverboom

Sommige exemplaren durf ik in het veld te benoemen, deze helaas niet. Voor deze soort wil je weten of de onderkant van de lirellen verkoold (zwart) is, daar is niet per se een goede coupe voor nodig, je kan ook de inhoud uit een lirel proberen te schrapen en kijken of er een zwarte laag onder zit.
Maar als beide soorten al uit de buurt bekend zijn of je het zonde vindt is laten zitten ook altijd een optie :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Patrick Ehlert

Dank je wel voor je reactie . Ik vond het een mooi exemplaar en zag er in eerste instantie maar 1 dus ik wilde 'm alleen verzamelen als ik vrij zeker wist dat ik er ook echt iets mee kan. Toen ik terugging zag ik nog een tweede, veel kleiner thallus op dezelfde boom, dus toen heb ik toch een stukje van het eerste thallus meegenomen.

Na 3-4 pogingen is het me gelukt om hopelijk iets bruikbaars te produceren. Alleen heb ik wat moeite met de interpretatie van wat ik zie. Het is in ieder geval Witte of Roze runenkorst, want K+ lichtgeel doorkleurend naar rood. Microscoopfoto's allemaal in water.

IMG_20240311_193717_micro_poging2b.jpg
Poging 2: coupe iets te dik en de onderkant van het apothecium is losgescheurd dus ik denk onbruikbaar. Ik vond wel het luipaard-patroon opvallend en vroeg me af wat het is?

IMG_20240311_202141_micro_poging3.jpg
Poging 3: ik wist niet 100% zeker of de kleine uitstulping die ik zie nog de apo is. In ieder geval geen donkere aanhechting.

IMG_20240311_203326_micro_poging4.jpg
Poging 4: onder de apo zit een uitsparing? En ik zie een lichtgrijze (maar niet zwarte) aanhechting?

IMG_20240311_195222_micro_sporen.jpg
Sporen: kreeg ik niet echt scherp, dus waarschijnlijk niet bruikbaar maar ik had niet de indruk dat deze 8-10 cellig zijn.

Is dit Roze runenkorst?


lukasverboom

Poging 4 is wat mij betreft overtuigend genoeg voor roze runenkorst! Heel goed! Vaak is het met opvallend licht iets beter te zien, met doorvallend licht is alles vaak donker en is zo'n donkere band lastig in beeld te krijgen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html