wandelende tak?

Gestart door peltigera, maart 10, 2006, 22:55:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

peltigera

Hoi allemaal,

Vanmiddag (in de regen) er even op uitgetrokken en heb naar overwinterende nachtvlinderpoppen gezocht aan de voet van populieren. Met het loshalen van een stuk schors leek ineens een wandelende tak op mijn hand te zitten. Het beestje was ongeveer 2,5 cm lang, grijs en had een dun takachtig lijf. Heb het beestje ongeveer 5 seconden kunnen bekijken voordat het van mijn hand viel, en ik hem niet meer terug kon vinden in de vegetatie..

Mijn vraag, kan iemand mij helpen? Weet iemand welke soorten er in Nederland voorkomen? En zo ja, of die dan rond deze tijd ook te vinden zijn. Misschien heb ik het wel helemaal verkeerd gezien..maar wat was het dan?  :huh:

Groet,
Sifra

Elachista

In Zoetermeer kunnen genoeg kwekers zitten die die beesten uitzetten omdat ze niet meer te houden zijn. Ik ken het wel, die beesten planten zich zo snel voort dat je ze wel weg moet doen, kan zijn verkopen, maar het gebeurd ook vaak om ze vrij te laten...
Groet,
Tymo

Jeroen Nagtegaal

Bij ons zij er eens een paar buiten ontsnapt en ze hebben zich voortgeplant, het was wle zomer.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

robin

ik ben takkenkweker(zet nooit uit, daar zijn ze veel te leuk voor) een veelgehouden beginnerstak is de carausius morosus. deze takken worden 7 a 8 cm groot maar als nymf lijken ze al sprekend op hun ouders. deze takken komen uit tropische landen en kunnen absoluut geen winters overleven hier dus het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat je er echt 1 gezien hebt. een tweede reden dat ik het onwaarschijnlijk vind dat het een wandelende tak is, is dat ze nooit onder schors kruipen en hun poten zo werken dat ze niet kunnen lopen in hele platte ruimten
groeten robin kraaij

gardensafari

Misschien was het een wants? De familie Berytidae kent takachtige wantsen. De lengte klopt natuurlijk niet, die beestjes blijven beneden de 2 centimeter. Maar wandelende takken in de winter lijkt mij opmerkelijk....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

marcel123

#5
CiteerRanatra linearis (Staafwants, de "wandelende tak" van de sloot) [klik voor een foto]
maar dat is toch een soort voor in het water..


gardensafari

Er zijn dergelijke wantsen die op het land leven, zoals Neides tipularius die op een langpootmug lijkt (zie de Latijnse soortnaam). Alle Berytidae leven op het land en het zijn merkwaardige beestjes....

En ja, die waterwants van jou zou je ook met een wandelende tak kunnen verwarren denk ik. Maar volgens mij overwintert die ook in het water en het diertje van Sifra zat onder bast.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

peltigera

#7
CiteerEr zijn dergelijke wantsen die op het land leven, zoals Neides tipularius die op een langpootmug lijkt (zie de Latijnse soortnaam). Alle Berytidae leven op het land en het zijn merkwaardige beestjes....
Hans, dat zou het best wel eens kunnen zijn, een lid van de Berytidae.. misschien was mijn schatting van 2,5 iets aan de ruime kant, zo rond de 2 cm was hij zeker. Mijn eerste gedachte was inderdaad dat ie wat op een langpootmug leek op het. Neides tipularius lijkt er behoorlijk op!