Baltsen monogame vogels die al een partner hebben?

Gestart door Stefanie, maart 01, 2024, 16:29:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefanie

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of monogame vogels (die reeds een partner hebben) ook nog ieder voorjaar baltsen
of zijn dit enkel de exemplaren die nog geen partner hebben?

Ik zou denken dat het baltsen geen nut meer heeft als je al een partner hebt.
Of doen ze dit toch nog wel om bijvoorbeeld hun partner extra aan hen te binden of vanuit een innerlijke drang naar voortplanting, ... ?

Stefanie

mgieskens

Citaat van: Stefanie op maart 01, 2024, 16:29:38 PMOf doen ze dit toch nog wel om bijvoorbeeld hun partner extra aan hen te binden of vanuit een innerlijke drang naar voortplanting, ... ?
Niet zo zeer aan zich te binden, want dat is natuurlijk al gebeurd i.g.v. een monogame relatie.
Maar wel om de paar band te bevestigen en te versterken, en om 'in de stemming te komen' voor de paring.
Ook blijken lang niet alle monogame relaties daadwerkelijk monogaam; ook vreemdgaan e.d. komt in de vogelwereld voor. En dan kan baltsen ook dienen om de spreekwoordelijke 'buurman' buiten de deur te houden.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

tekenaar

Balts dient heel veel functies. Paarbinding (die is ook nodig om een bestaande paarband te onderhouden), synchronisatie (op elkaar afstemmen van b.v. nestbouwtijd), aantonen van conditie (als je partner niet langer gezond is, kan het zinvol zijn een ander te zoeken. De meeste vogels leven niet zo lang en ieder broedseizoen kan het laatste zijn).

Maar dat is "balts op korte afstand. Zingen is ook een vorm van balts en de meeste vogels doen dat zowel om een partner te vinden als ook om een territorium te claimen/verdedigen. Daarmee blijven ze doorgaan als ze eenmaal een partner hebben, want als ze stil vallen, denkt een ander dat er een territorium vrij is gekomen.

Hier zijn wel uitzonderingen op. Kwartels roepen bijna dag en nacht tot ze een partner vinden. En daarna vinden ze een paar keer roepen in de vroege ochtend en avond wel prima. Totdat hun vrouwtje vast zit te broeden, dan mag ze het zelf verder opknappen. Het mannetje begint direct volop te roepen in de hoop een ander vrouwtje te vinden. Kwartels zijn monogaam-in-een-serie (en gaan vreemd wanneer ze daarvoor een kans zien).

Ik kweek Japanse meeuwtjes, een gedomesticeerd zangvogeltje uit Azie. Die zingen heel zacht, en dat heeft nauwelijks een territoriale functie. Maar op het moment dat het nest gereed is begint het mannetje heel fanatiek te zingen, precies op de dagen dat het vrouwtje eieren legt. Zang dient hier om de hormonale toestand van het vrouwtje te beinvloeden: synchronisatie, dus. Ik hoef niet in het nest te kijken om te weten wanneer er weer eieren zijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Stefanie

Citaat van: tekenaar op maart 01, 2024, 20:30:42 PMBalts dient heel veel functies. Paarbinding (die is ook nodig om een bestaande paarband te onderhouden), synchronisatie (op elkaar afstemmen van b.v. nestbouwtijd), aantonen van conditie (als je partner niet langer gezond is, kan het zinvol zijn een ander te zoeken. De meeste vogels leven niet zo lang en ieder broedseizoen kan het laatste zijn).

Maar dat is "balts op korte afstand. Zingen is ook een vorm van balts en de meeste vogels doen dat zowel om een partner te vinden als ook om een territorium te claimen/verdedigen. Daarmee blijven ze doorgaan als ze eenmaal een partner hebben, want als ze stil vallen, denkt een ander dat er een territorium vrij is gekomen.

Hier zijn wel uitzonderingen op. Kwartels roepen bijna dag en nacht tot ze een partner vinden. En daarna vinden ze een paar keer roepen in de vroege ochtend en avond wel prima. Totdat hun vrouwtje vast zit te broeden, dan mag ze het zelf verder opknappen. Het mannetje begint direct volop te roepen in de hoop een ander vrouwtje te vinden. Kwartels zijn monogaam-in-een-serie (en gaan vreemd wanneer ze daarvoor een kans zien).

Ik kweek Japanse meeuwtjes, een gedomesticeerd zangvogeltje uit Azie. Die zingen heel zacht, en dat heeft nauwelijks een territoriale functie. Maar op het moment dat het nest gereed is begint het mannetje heel fanatiek te zingen, precies op de dagen dat het vrouwtje eieren legt. Zang dient hier om de hormonale toestand van het vrouwtje te beinvloeden: synchronisatie, dus. Ik hoef niet in het nest te kijken om te weten wanneer er weer eieren zijn.

Bedankt om de tijd te nemen om deze ontzettend interessante uiteenzetting neer te schrijven, Paul! Hier heb ik heel wat aan gehad!

Stefanie

Citaat van: mgieskens op maart 01, 2024, 17:17:24 PM
Citaat van: Stefanie op maart 01, 2024, 16:29:38 PMOf doen ze dit toch nog wel om bijvoorbeeld hun partner extra aan hen te binden of vanuit een innerlijke drang naar voortplanting, ... ?
Niet zo zeer aan zich te binden, want dat is natuurlijk al gebeurd i.g.v. een monogame relatie.
Maar wel om de paar band te bevestigen en te versterken, en om 'in de stemming te komen' voor de paring.
Ook blijken lang niet alle monogame relaties daadwerkelijk monogaam; ook vreemdgaan e.d. komt in de vogelwereld voor. En dan kan baltsen ook dienen om de spreekwoordelijke 'buurman' buiten de deur te houden.

Dat laatste daar had ik zelfs nog niet aan gedacht. Heel erg bedankt voor uw antwoord, Michèl!