Hoofdmenu

Berkenkruitzwam?

Gestart door tomv, februari 12, 2024, 16:28:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

tomv

Het gaat om de volgende waarneming: https://waarneming.nl/observation/298691644/
Ik kan online niet het verschil vinden tussen Zwarte kruitzwam en Berkenkruitzwam.
Van Zwarte kruitzwam wordt gezegd dat hij op loofhout voorkomt. Onduidelijk of dat ook inclusief Berk is. Van alle Zwarte kruitzwam waarnemingen op waarneming.nl wordt maar een paar keer het boomsoort genoemd. Meestal is dat Beuk. Je kan aan de foto moeilijk zien om waar de kruitzwam op zit. Omdat de zwam niet op de schors zit maar op het blanke hout. Mijn waarneming is de eerste waarneming met kruitzwam op Berk. Is het dan geen Berkenkruitzwam? En komt Berkenkruitzwam uitsluitend voor op Berken?

rietvanoosten

De link naar jouw waarneming werkt bij mij niet ...

Uit Microfungi on Land Plants:
Melanomma pulvis-pyrius (blz. 33):
"ascospores rather pale brown, 3-septate, 14-18 x 4-6 µm.
Very common, especially on dry hard wood of decorticated branches of Fagus, Fraxinus and Ulmus, but found also on many other trees and shrubs including Acer, Alnus, Betula ..."

Melanomma subdispersum (blz. 98) wordt genoemd onder Betula:
"ascospores 3-septate, with brown median cells and paler end cells, mostly 20-25 x 6-9 µm.
On periderm of logs"

Op verspreidingsatlas onder tabblad "artikelen" een download
https://www.verspreidingsatlas.nl/0721030
Hieruit (blz. 3) "The ascospores are 3-septate .... the two central cells are darker walled and longer than the end cells,
they measure 17 to 26 by 6 to 9"

met vriendelijke groet, Riet

tomv

Bedankt Riet, voor jouw uitgebreide commentaar. Hoe precies de sporen van Melanomma subdispersum eruit zien is mij niet helemaal duidelijk. Er is een fotootje van Hannie Wijers ... Sporen zijn lichtbruin en zouden lichter zijn aan beide uiteinden. In ieder geval voldoen de sporen die ik gevonden heb daar niet aan. Want die zien eruit als Zwarte Kruitsporen niet groter dan 20um en kleurloos doorzichtig. Dus ik verander mijn waarneming in Zwarte Kruitzwam op Berk.
Mvg Tom Visbeek