Onbekende paddenstoel in heide

Gestart door nielseimers, februari 09, 2024, 19:16:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Kan iemand mij op weg helpen met de determinatie van deze paddenstoel? Ik trof deze prachtige oranje paddenstoeltjes in een dunne strooisellaag op zandgrond in een struikheivegetatie.

https://waarneming.nl/observation/298511656/.

William de Jong

Ik vermoed een Byssonectria soort. De bolle exemplaren zijn denk ik nog in ontwikkeling. Zo te zien heb je ook geen (vrije) ascosporen waargenomen/gemeten?

Groeten, William de Jong

nielseimers

Bedankt! :blink: Ik heb goedgekeurde foto's van de drie soorten bekeken. De ascosporen heb ik inderdaad gezien onder de microscoop. Ik zal deze morgen fotograferen en opmeten. ZO uit geheugen, waren het de ascomyceten van Klein oranje zandschijfje.

nielseimers

Ik heb zojuist opnieuw wat exemplaren onder de microscoop gelegd, maar ik krijg geen ascosporen gevonden. Ik heb het hele zaakje aan gort gesneden, maar krijg nergens de structuren gevonden die ik bij goedgekeurde waarnemingen zie. Doe ik iets verkeerd, kan het zijn dat het materiaal niet rijp is?

wimperzwam

De laatste foto laat duidelijk zien dat het materiaal nog niet rijp is, tussen de parafysen zijn circa halfweg de toppen van de nog lang niet volgroeide asci te zien. Over een week nog eens gaan kijken. De aan de top iets gekromde parafysen wijzen inderdaad in de richting van Byssonectria.

Mvgr.,
Henk Huijser.

p.eenshuistra

niet rijp inderdaad. Het kleine donkergele vlekje in het centrum wordt bij rijpheid de vlakke bovenkant. Het lichtgele wordt de buitenrand. Even wachten dus en dan nieuw materiaal verzamelen.

nielseimers

Bedankt voor de hulp. Het is niet makkelijk zeg, een steile leercurve om paddenstoelen microscopisch te determineren.