Insecten verzamelen

Gestart door Danny katerbarg, februari 06, 2024, 22:16:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danny katerbarg

Hallo,

Misschien een beetje een gekke vraag. Hoe dood je insecten het 'handigst' en pijnloos als je deze wil onderzoeken met bijvoorbeeld een microscoop daarna?

Alvast bedankt!
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

bas.drost96

Er zijn meerdere methodes. In een potje in de vriezer of een stikpot (een glazen pot met daarin gips of wc papier doordrenkt met ethylacetaat (te koop als nagellakremover voor gevoelige nagels)) werken allebei goed.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Danny katerbarg

Citaat van: bas.drost96 op februari 08, 2024, 11:54:04 AMEr zijn meerdere methodes. In een potje in de vriezer of een stikpot (een glazen pot met daarin gips of wc papier doordrenkt met ethylacetaat (te koop als nagellakremover voor gevoelige nagels)) werken allebei goed.

Dank voor het antwoord! Gips moet je ook natmaken dan? Heb daar nog wel wat van liggen.

bas.drost96

Ik heb zelf alleen wc-papier gebruikt, hopelijk heeft iemand anders op het forum wel ervaring met gips. Volgens mij moet je er wat druppels of een scheutje ethylacetaat in de gips doen en dan wordt het langzaam afgegeven.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Danny katerbarg

Citaat van: bas.drost96 op februari 08, 2024, 17:17:26 PMIk heb zelf alleen wc-papier gebruikt, hopelijk heeft iemand anders op het forum wel ervaring met gips. Volgens mij moet je er wat druppels of een scheutje ethylacetaat in de gips doen en dan wordt het langzaam afgegeven.

Dankjewel. Heb in ieder geval even ethylacetaat gehaald.

Jan Mudde

Citaat van: bas.drost96 op februari 08, 2024, 17:17:26 PMIk heb zelf alleen wc-papier gebruikt, hopelijk heeft iemand anders op het forum wel ervaring met gips. Volgens mij moet je er wat druppels of een scheutje ethylacetaat in de gips doen en dan wordt het langzaam afgegeven.

Het gebruik van gips in een "stikpot" is heel eenvoudig maar vergt iets voorbereiding. Je moet namelijk gips met wat water mengen en daar een bodem van gieten in je beoogde stikpot. Dat moet dan eerst volledig drogen. na het droogproces giet je een paar druppels ethylacetaat op de gipsen bodem in je stikpot, deksel er op en je stikpot is klaar voor gebruik. Doordat het ethylacetaat langzaam vrijkomt uit het gips kun je insecten in een dergelijke stikpot vrij lang bewaren. Mits je natuurlijk geen tientallen (grote) insecten tegelijk in de stikpot bewaard want dat gaat ontbinden en schimmelen.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on