Vermoedelijke Andryala in El Rocina in de buurt van El Rocio

Gestart door arievandijk, februari 05, 2024, 20:50:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

arievandijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Vermoedelijk een Andryala. Observation geeft geen uitkomst en de in de FloraIberica is het geslacht niet uitgewerkt. Graag hulp.
Groet, Arie van Dijk
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/298331587/.
1 Andryala spec.
datum: 2023-04-25
locatie: La Rocina (Spanje)

foto's:





e.kneepkens

De locatie is op het eind van één de vlonderpaden, die daar aangelegd zijn. Kan je dat bevestigen ?
Was de situatie nu erg droog en kloppen dus de blauwe streepjes op de kaart niet meer ?
met vriendelijke groet, Emanuel

arievandijk

#2
We liepen daar deels op vlinderpaden. Het was er overigens kurkdroog.Tot ons verdriet overigens, weinig flora. Dat gold overigens in geheel Doñana. Alleen in La Rocina en in de kern van het gebied van nog wat plassen. Geen regen en de rest wordt in hoog tempo weggepompt door de aardbeienkassen. . . . Ik heb een foto van de grond rond de vlonder ter illustratie toegevoegd...

Rien Ondersteijn

Ik begrijp de vraag van Emanuel , vanwege de soortnaam A. arenaria resp. A. laxiflora [Synoniem van A.rothia] waaruit w.s. keuze gemaakt moet worden . Voorzichtig zou ik opteren voor A. arenaria v.w. de bloem- en omwindselgrootte.Fijn zou het zijn als Arie de grootte nog weet of andere [desnoods minder goede] foto's heeft.
Groene groe[n]tjes.Rien.

arievandijk

#4
Ik heb er nog één vergroting van bloemen en omwindselbladen bijgezet. Meer heb ik niet en grootte kan mij niet precies herinneren.

In heb nog gekeken A.arenaria en A. roti. Ik zou dan opteren voor de A.rothia vanwege de gelobde bladeren. Maar toch ook niet echt. Bij mijn exemplaar zijn de bladeren behoorlijk zitten en dicht tegen de stengel. Maar dat kan ook de fase zijn. Ik kan prima leven A.spec, maar ben benieuwd naar het oordeel van Emmanuel...
Groet,
Arie

e.kneepkens

Heb vandaag pas serieus naar deze wnm kunnen kijken. Determineren met de Asteraceae tabel gaat niet lukken maar ik denk ook dat dit een Andryala is. De 2 mogelijke kandidaten zijn al genoemd: A.arenaria en A.rothia Pers = A.laxiflora DC.
Eén van de verschillen tussen die 2 soorten is hoeveelheidklierharen. Die is bij A.aren. klein. Er zijn vlg mij veel klierharen in het bovenste gedeelte van de plant. Ik houd het op A.rothia. 
met vriendelijke groet, Emanuel