Bloedrood meniezwammetje - Neonectria coccinea?

Gestart door a.klos, februari 05, 2024, 09:37:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

a.klos

Deze meniezwammetjes zaten op het zaagvlak van een afgezaagde ...?
Op een heel dun laagje, makkelijk te verwijderen.
Na microscopisch onderzoek blijkt dat de zwammetjes (max 0,39mm) het meest overeenkomen met het Bloedrood meniezwammtje, maar deze groeien dus  op boomschors van levende bomen.

De ascosporen meten (13,5) 14,4 (15) x 6,0-6,5 mu.

Door middel van eliminatie kom ik dan, de meest voorkomende soorten in ogenschouw nemend, uit op het Bloedrood meniezwammetje. Echter ik ben geenzins zeker van mijn uitkomst.

Wie kan mij iets meer vertellen over dit zwammetje en/ of over hoe je een meniezwammetje het best op naam kunt brengen?

Geen anamorfen gezien, of niet herkend als zodanig.

Mvg,. Anneke Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/298293453/.
1 Bloedrood meniezwammetje (teleomorf) - Neonectria coccinea teleomorf
datum: 2024-02-01

foto's:

William de Jong

Hoi Anneke,

Heb je ook gekeken of de meniezwammetjes parasiteerden op een andere zwam? In dit geval vermoedelijk dat zwarte laagje op het hout.
Dan vormt dit artikel een goed startpunt: https://www.mycologen.nl/Coolia/PDF-files/Coolia_60(2)_p101-103_Osieck_Diatrype_stigma.pdf

Groeten, William de Jong

a.klos

Hoi William,

ja heel goed gekeken, samen met iemand anders, of ik een schorsschijfje of iets dergelijks zag, helaas niet gevonden. De zwammetjes waren ook heel makkelijk van het hout af te krijgen, ik kon ze er bijna afvegen. Ze zaten dus op een dun zwart laagje, maar niet hard, ik kon er niets van maken. Ik ken het artikel van Eduard, maar kom er desalniettemin niet uit.
Geeft niet hoor, tijdens mijn zoektocht naar informatie toch weer heel veel bijgeleerd.
Dank voor het meedenken!

Mvg. Anneke 

William de Jong

Groeten, William de Jong

a.klos

Ik heb een poging gewaagd  :rolleye: met sleutel A4 . Ik heb bewondering voor de mensen die deze sleutel hebben gemaakt en wat een fantastisch leuke Nederlandse namen hebben de naamgevers kunnen verzinnen! Veel informatie, een beetje te veel voor mij. Al snel raakte ik de weg kwijt, maar bij 51 kwam ik Neonectria coccinea tegen, eigenlijk klopt dit wel min of meer, maar omdat ik door het bos de bomen niet meer goed kan zien, ben en blijf ik erg onzeker over deze soortnaam. Een keer geen naam bij een vondst vind ik ook niet heel erg, het proces was des te leuker.

Hartelijk dank en groet,

Anneke