Basidiomyceet onb. Graag tips of feedback op de foto's (voor de 1e keer bekeken)

Gestart door Sjoerd-Dirk, februari 04, 2024, 20:06:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd-Dirk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/298280610/.
1 Tandjeszwam p.p. - Hyphodontia spec.
datum: 2024-02-03

foto's:

Op dode stam loofhout. Sporen rond en ongeveer 5 um lang. Hyfen gesepteerd met gespen (?). Zijn er cystiden te zien op de foto's?

William de Jong

Hoi Sjoerd-Dirk,

Die draadachtige structuren zijn hyfen. Bij hyfen wordt vaak gekeken naar de aan- of afwezigheid van gespen. In dit geval zijn ze aanwezig.
Op de derde micro-foto zie ik cystiden.
Heb je congorood gebruikt? Daar is iets niet goed gegaan. Waarschijnlijk heb je teveel ervan gebruikt, dan wordt het allemaal te rood. Het kan ook zijn dat de preparaten wat te dik zijn geworden, dat je teveel materiaal in het preparaat hebt gestopt. Met andere woorden: hoe dunner, hoe beter.

Dit soort korstjes op hout zijn niet echt simpel te determineren, ook niet met microscoop. Echt werk voor gevorderden zeg maar. En dan moet je er ook nog de geschikte determinatieliteratuur voor hebben. Ik laat ze over he algemeen links liggen..
Als je oefent met microscopie, dan kan het leerzaam zijn om een paddenstoel microscopisch te determineren die je al op basis van veldkenmerken herkent. Ook soorten met grote sporen, zoals roesten, zijn over het algemeen goed te doen (dan moet je wel weer de waardplant determineren).

Groeten, William de Jong

Sjoerd-Dirk

Dank je wel voor je tips. Ik ga nog een keer naar deze zwam kijken (materiaal heb ik nog) en zal minder congorood gebruiken en erop letten dat het preparaat niet te dik is.  :duim: . In elk geval fijn dat je bevestigt dat ik hyfen met gespen zie.