tergiet of sterniet in Peeters & Oosterbroek?

Gestart door Rients, februari 02, 2024, 20:15:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik gebruikte de sleutel van Peeters en Oosterbroek voor Trichoceridae (https://ccw.naturalis.nl/documents/14_Tabel_T_Peeters_en_Oosterbroek,_2014b.pdf) om Wintermuggen te determineren. Een kenmerk was de vorm van het 9e sterniet van mannetjes.
Ik maakte foto's van de onderkant van de punt van het abdomen, en vond geen gelijkenis. Pas toen ik bovenkant van achterlijf (tergieten) bekeek zag ik wat bedoeld werd. Is dat een foutje van de auteurs (consequent in hele document)? Of heb ik het fout? (zie ook mijn waarneming https://waarneming.nl/observation/298125097/
Rients Niks

nielsyese

Hallo Rients, de determinatie als Trichocera hiemalis lijkt me wel te kloppen. In de tabel van Freeman die ik eerder altijd gebruikt heb, staat het kenmerk van de 9e sterniet niet genoemd. Ik was er dus niet mee bekend. Dit komt blijkbaar uit Dahl (1966), een publicatie die op internet niet te vinden is en ik ook niet heb.

In 2021 heeft Ewa Krzeminska, de Europese Trichoceridae-expert, 'The key and atlas to the genus Trichocera Meigen in Europe' gepubliceerd. Deze is ook vrij te downloaden op Researchgate. Hierin wordt ook gesproken over dat sterniet 9 in het midden een kleine bek vormt, zoals op de afbeelding in Peeters & Oosterbroek (2014). In fig. 1.1 in Krzeminska (2021) staan ook afbeeldingen van de variaties in het 9e sterniet, waarbij de bek op het 9e sterniet soms weinig ontwikkeld is. Mogelijk is dit bij jouw exemplaar ook het geval?

Het lijkt me dus wel dat je naar de sternieten moet kijken (buikzijde).
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Rients

Bedankt, Niels-Jan voor je reactie. Ik heb een jpg figuur gemaakt met 9e tergiet, 9e sterniet en de afbeeldingen uit Peeters en Oosterbroek van het 9e sterniet. Ik vind zelf dat mijn foto van tergiet 9 (plaatje linksboven) het meest op het afgebeelde ST9 lijkt. De foto van de onderkant niet, maar misschien had ik naar het segment onder de groene pijl moeten kijken? Die lijkt idd in een punt uit te lopen.
Rients Niks