Voorschakelapparaat HPL-N 125 W

Gestart door Sam Eijkenboom, januari 29, 2024, 14:52:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sam Eijkenboom

Dag allen,

Na jaren met TL en ML lampen te hebben gevangen, wil ik nu experimenteren met HPL. Ik heb onlangs een HPL-N lamp van 125 W aangeschaft. Nu moet ik hier nog een voorschakelapparaat voor kopen. Is er hier iemand die weet welk voorschakelapparaat dit moet zijn en waar ik deze eventueel kan aanschaffen? Ik weet dat ze vroeger op vermandel verkocht werden, maar daar zie ik ze online niet meer in het assortiment staan.

Met vriendelijke groet,

Sam Eijkenboom

Klaas v d Meer

Groeten van Klaas.

Sam Eijkenboom

Dag Klaas,

Daar zie ik inderdaad verschillende voorschakelapparaten staan, maar nog steeds weet ik niet welke ik precies nodig heb. Is er iemand die mij verder kan helpen?

caliprobola

Het probleem met HPL en andere gasontladingslampen met kwik is dat die volgens recente EU-wetgeving uitgefaseerd moeten worden en sinds februari 2022 niet meer verkocht mogen worden. Het is dan ook almaar moeilijker geworden om dergelijk materiaal nog op de kop te tikken. Nu en dan vind je nog wel eens een link van een stockverkoop of zie je ze aangeprijsd op buitenlandse sites (op alibaba 3 dollar per stuk maar je moet er wel 200 van kopen...).
Ik vond nog deze link: https://b2b.filkab.com/en/Product/ProductDetails?PID=5637242699&CategID=5637146679
En ik kan de details op de foto niet zo goed lezen maar vermoed dat deze ook voldoet:
https://www.verlichtingnl.nl/ballast-mvi-hm-125w-230v-50hz
Wel wat prijzig die laatste maar hey, een verrekijker kost veel meer...

caliprobola

En als aanvulling, als je er nog een condensator tussen kan flansen, dan kan je tot 40% energie besparen. Door de ballast verlopen de stroom en de spanning niet meer in fase met veel vermogensverlies als gevolg en die condensator verhelpt dat. Ik snap er ook niet zo veel van maar dat is de theorie...

Sam Eijkenboom

Dag Pieter,

Hartelijk bedankt voor je uitleg! Dan zal ik op die sites eens een kijkje gaan nemen. Het is trouwens erg jammer dat deze gasontladingslampen uitgefaseerd worden, maar in het kader van milieu/veiligheid is het natuurlijk onvermijdelijk. Ik ben nog niet op de hoogte van andere lampen die vergelijkbare aantallen vlinders aantrekken als bijvoorbeeld 250w ML, dus laten we hopen dat er duurzame alternatieven op de markt zullen komen. TL/blacklight werkt ook, maar met veel omgevingslicht is het een stuk minder effectief en toch vang ik hier nooit de zelfde aantallen met als ML (met uitzondering van enkele soorten microlepidoptera, zoals Tortricidae). Ik zie wel verschillende moderne alternatieven voor ML zoals HQL, maar ik betwijfel of het lichtspectrum hiervan ideaal is voor nachtvlinders.

M.v.g.
Sam