Zwarte wilg (NO)?

Gestart door Rayan Majoor, januari 26, 2024, 22:15:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/297442262/.
2 Zwarte wilg - Salix myrsinifolia
datum: 2023-07-22
locatie: Møre og Romsdal (Noorwegen)

foto's:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rien Ondersteijn

Was dit een struik of een boom? Of kan het ook een afgezaagde/uitgeschoten boom zijn geweest?
Als het Zwarte wilg zou zijn , dan moeten er steunbladen zijn en die zijn lastig te zien. In ieder geval is er midden boven afgestorven blad te zien dat behoorlijk naar bruinzwart verkleurt , een kenmerk dat bij die soort zou passen.
Misschien handig -als je t originele nog hebt- om een goede uitsnede te maken van een steunblad.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rayan Majoor

Hoi Rien,

het betrof hier een struik in een beekbegeleidende, struikachtige vegetatie. Er is mij niets opgevallen dat op snoeiwerkzaamheden of ander beheer wijst.
In de foto zijn de steunblaadjes te zien, maar dat zijn inderdaad wel hele kleine details op de foto. Ik zal een uitsnede toevoegen:

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

pol meert

Om aan de hand van deze foto's er een juiste benaming op te plakken, is moeilijk. Determinatie van wilgen vraagt meestal om meer kenmerken te tonen. In dit geval bijvoorbeeld habitus, ook onderkant blad, blad kortlot, steunblaadjes, lijstjes al of niet aanwezig, knoppen, schors, ... Flora Nordica heeft interessante lectuur ivm wilgen in Noorwegen. Omdat de waarnemer deze wilg in levende lijve heeft gezien, raad ik hem aan om eens te kijken vanaf pag. 150. Myrsinifolia ondersoort myrsinifolia lijkt een kanshebber. Van dit taxon zijn ook wat hybriden bekend.
Groet, Pol  https://sites.google.com/view/dewilgenzoeker20c/home  PS Wat is de naam van dat rupsje?

Rayan Majoor

Beste Pol Meert,

bedankt voor de reactie! Ik ben mij inderdaad bewust van de moeilijkheid van het determineren van wilgen - zoveel soorten en vaak zo erg gelijkend, met dan ook nog hybrides en verschillen afhankelijk van standplaats.
In dit geval was de foto ook niet bedoeld voor de plant, maar inderdaad voor de rups (de gerande spanner, Lomaspilis marginata). De wilg vond ik echter opvallend, dus ik was benieuwd of ie toevallig met deze ene foto wel te determineren zou zijn.
Flora Nordica heb ik zelf niet in huis, en ik vermoed dat er ook geen online versie van is. Die kan ik dus helaas niet controleren. Desalniettemin bedankt voor de tip!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

pol meert

Probeer dit eens:: https://1drv.ms/b/s!Ap8tZsMABiT0lF9B96tnU0Pd8izS?e=ClbxDn
Groet, Pol   Laat iets weten of het lukt om te openen, of niet.

Rayan Majoor

Ah kijk, dan kom ik er wel :angel:

Fijne beschrijving! Lijkt inderdaad wel goed overeen te komen - maar zoals je al zegt, wilgen zijn erg lastig en ik kan me helaas niet elk detail uit het veld meer herinneren. Zeker omdat er hier minstens drie andere soorten wilgen tegenaan stonden. Ik zou nog steeds wel op myrsinifolia inzetten... maar daar kan ik verder geen bewijs voor geven dat niet op de foto en de tekst in mijn tweede bericht hier te zien is.
Deze zal dus denk ik op onzeker blijven staan, maar ik weet in ieder geval nu nog beter waar ik in het veld op moet letten! ;D  :angel:
Bedankt :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl