Oogt bekend, maar kom er niet uit na lang zoeken => Eupithecia spec.

Gestart door Josee, januari 17, 2024, 22:13:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/198402980/.
1 Spanner onbekend - Geometridae indet.
datum: 2020-08-13
locatie: Rotterdam - Spoorlijn nabij dierentuin Blijdorp (ZH)

foto's:

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Hmm.. hier was geen heideplantje te bekennen... Durf je Eupithecia spec. wel met zekerheid vast te stellen?

josée van oers

Rayan Majoor

Heidedwergspanner leeft ook op meer dan hei ;)

Maar ja, het is inderdaad wel een zeldzame soort, met een eerste waarneming voor deze locatie...

Over het feit dat het een dwergspanner is, ben ik inderdaad helemaal zeker. Kort, gedrongen en enigszins gerimpeld uitziend rupsje, maar met duidelijke naschuivers en vaag nog het driehoekige patroon op de rug zichtbaar dat veel dwergspanner-achtigen hebben. Kijkend naar de vorm van de rups, de vorm van de driehoeken en de ruwheid van de huid komt satyrata toch echt het meest overeen.
Zo liggen bij de zwartkamdwergspanner (die ook iets gladder is), de driehoeken aan de voorkant van de segmenten, en bij jouw rups op de achterkant. V-dwergspanner is te glad, abbreviata en dodoneata zijn o.a. niet zo groen en nooit zo laat als rups, absinthiata heeft niet zulke mooie driehoekjes... dan blijven tripunctaria en satyrata als beste opties over. Wellicht is de schermbloemdwergspanner dan qua verspreiding en habitat logischer... maar ik durf het niet te zeggen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

En zo weet ik dat ik veel gedetailleerder moet leren kijken... de ruwheid van de huid van een rupsje, dat is toch echt schitterend  :lol: Ik heb toen de plant niet genoteerd en wellicht herkent iemand het blad... ik weet het even niet en kan goed leven met een Eupithecia spec.

josée van oers

Josee

En als ik je niet overvraag: in het verleden verspeelde ik mijn  :right: tje voor dit Kuifbladrollertje https://waarneming.nl/observation/202249468/ door het toevoegen van de link naar de zoektocht https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,489833.msg2500878.html#msg2500878 Blij als ik die nogmaals mag ontvangen  :angel:

josée van oers

Rayan Majoor

:angel:  :duim:

De plant van je dwergspanner durf ik zo gauw niet te determineren - kan één of andere Campanula zijn, maar zijn vast nog veel meer opties. Hoe dan ook op de foto geen aanwijzingen te zien dat de rups hier ook van aan het eten was ;)
Mvg Rayan Majoor

Josee

josée van oers

Josee

josée van oers