Wie herkent deze rups?

Gestart door Lavieestbelle, januari 05, 2024, 07:54:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lavieestbelle

Hoi lieve leden!

Wie o wie kan me helpen te determineren wat een rups of vlindersoort dit is/wordt?

Deze rups is woonachtig in Rotterdam en komt om de paar maanden op bezoek in mijn prachtige woning.

Alvast bedankt!

Rayan Majoor

Hmm... erg lastig. Met de opvallend ronde, donkere kop doet ze me wel wat denken aan een Caradrina. Mocht je een kans hebben om een iets betere kwaliteit foto te maken, dan kan ik er wellicht wat meer over zeggen. Nu zijn er eigenlijk gewoon te veel opties, en is de enige zekerheid die ik je kan geven dat het een uiltje (Noctuidae) is... maar dat zijn er nogal wat :rolleyes:

Wel interessant dat ze om de paar maanden op bezoek komt - de meeste vlindersoorten hebben één of twee generaties per jaar, en zijn dan ook nog maar een deel van de generatie in het rupsenstadium. Als je d'r om de paar maanden ziet, lijkt dat erop te wijzen dat ze meerdere generaties per jaar heeft (en je dus elke keer weer een andere generatie ziet), of het een héél langzaam groeiende soort is met wellicht zelfs maar één generatie elke paar jaar (maar dat heb je eigenlijk bijna alleen bij houtbewonende soorten, en die zien er anders uit).

In ieder geval komt de foto van een (bijna) volgroeide rups in de winter wel overeen met soorten uit het genus Caradrina, maar bijvoorbeeld ook met soorten zoals de huismoeder en het zwart weeskind. Zoals ik al zei: veel opties - en dus zeker leuk om er nog wat meer in te duiken, zodat ze wellicht uiteindelijk toch een naam kan krijgen :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl