Baardmannetjes monitoren in de winter

Gestart door fauna-onderzoeker-hans, maart 09, 2006, 11:21:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

fauna-onderzoeker-hans

Het totaal aantal Baardmannetjes voor Nederland is op ongeveer 1500 broedparen geconstateerd. Vooralsnog blijft het echter onduidelijk waarom het Baardmannetje in veel moerasgebieden ontbreekt en het aantal in Nederland niet hoger is. Over de Baardmannetjes in de winter is ook weinig bekend. In de wintermaanden weten we dat de Baardmannetjes
volledig afhankelijk zijn van rietzaad, daarom is het Baardmannetje de enige vogelsoort die overwinterd in rietland. Die beperkte voedselkeuze maakt het Baardmannetje ook kwetsbaar. Het rietareaal en de vitaliteit van het riet neemt af in Nederland, daarnaast wordt riet voor een belangrijke deel gemaaid. Al met al is er reden genoeg om het voorkomen van de Baardmannetjes in de winter in
afhankelijkheid van het aanbod van rietzaad nader te onderzoeken De telling van Baardmannetjes is een landelijke project dat door Nico Beemster wordt gecoördineerd. Het Harderbroek wordt door mij geteld op
overwinterende Baardmannetjes.
Elke winter vindt er een vaste werkwijze plaats en dat is ook het eerste vereiste om de aantallen jaarlijks betrouwbaar met elkaar te kunnen vergelijken. In het Harderbroek wordt er elke winter op de begaanbare paden een vaste route gelopen (zie tekening). Op het pad worden aan weerszijden van elke 50 meter alle baardmannetjes geteld. Elke 100 meter is dus een hectare. Met de looproute zijn alle
riet- typen in het Harderbroek vertegenwoordigd. Het Harderbroek is opgedeeld in 4 riet typen, nl: 1 het droge rietgedeelte, 2 het natte gedeelte dat niet gemaaid wordt  3 ,het natte riet in pijlgebied 3 dat niet gemaaid wordt,  en 4 het natte rietgedeelte dat gemaaid wordt en 5 zeer nat rietland dat jaarlijks gemaaid wordt in pijlgebied 3
Op een kaart van het gebied staan alle riet typen aangegeven. Op een veldkaart teken ik de Baardmannetjes in die ik gehoord of gezien heb en aan de hand daarvan heb ik ingetekend in welke riettype ik het baardmannetje heb waargenomen. Er mag alleen geteld worden met rustig weer, dus met weinig wind (maximaal 3 Beaufort). Ook vermeld ik op de veldkaart hoe groot de groep Baardmannetjes was.
Als je dus ergens baardmannetjes in de winter weet te zitten en ook waar ze eventueel broeden is zo onder zoek heel interessant. Je krijgt dus leuke reeksen met per riettype.
Het doel is de relatie tussen baardmannetjes en riet beheer te vertalen , voorlopig is uitgekomen dat later maaien in de winter minder winter slachtoffers maakt dus ook hogere broed aantallen in het voorjaar.

Dan kun je mailen naar mij fauna-monitoring@hotmail.com


Of nico Beemster die het coördineert    n.beemster@planet.nl

groeten