Welke vogel in klauwen van jonge Sperwer: Watersnip (geaccepteerd)

Gestart door Martijn W., december 30, 2023, 19:17:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn W.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Vind Dodaars inmiddels niet meer kloppen qua poot.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/295348269/.
1 Dodaars - Tachybaptus ruficollis
datum: 2023-12-30
locatie: De Bilt - Oostbroek (UT)

foto's:



Gevangen dicht in de buurt (< 10 m) waar 2 Dodaars < 1 uur daarvoor zijn waargenomen dicht bij de waterkant. Later nog maar 1 gezien. Echter pootjes lijken me niet van een Dodaars. Eerder ook een vogel laag zien wegvliegen die ik zo snel niet herkende: Was chocolade bruin van boven, vloog weg richting deze plek (25 m) met uitgewaaierde staart met daarop brede donkere bandering. Ook een beetje dit formaat. Foto's van houtsnippen bekeken, maar die matchten niet met de bovenstaande foto's.

Martijn W.

Voor inschatting van grootte, de predator waarneming (ben ik ook niet zeker van).
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/295348226/.
1 Havik - Accipiter gentilis
datum: 2023-12-30
locatie: De Bilt - Oostbroek (UT)

foto's:





Vader van een gezin zag deze en wees hem aan. Ben benieuwd wat hij gevangen heeft, daar heb ik een andere waarneming voor aangemaakt. Ben niet zeker over de herkenning Havik, ik vind de poten vrij slank.

mgieskens

Citaat van: Martijn W. op december 30, 2023, 19:29:14 PMBen niet zeker over de herkenning Havik, ik vind de poten vrij slank.
Het zou een jonge Sperwer kunnen zijn.
De prooi lijkt me duifachtig. Mogelijk een "stadsduif"?
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Martijn W.

#3
De poten van de prooivogel zijn te zien: geen duivensoort (lijkt me).
Verder zie ik een bruine veer die misschien kenmerkend is. Kop is volgens mij ook vaag te zien, met lichtere band vanuit de nek.
Toch denk ik dat niet veel vogels voldoen aan het beetje wat te zien is.
De vogel die ik daar wat eerder die dag zag was in ieder geval niet iets dat ik eerder heb gezien. Dus waarschijnlijk zeldzaamheid > algemeen. Of het ook de vogel is die ook ten prooi viel weet ik niet, maar het was geen heel behendige vlieger. Vleugels raakte wat struiken bij het wegvliegen. Vloog ook niet hoog op, maar verdween laag uit het zicht. Dat was misschien een Houtsnip, dat is in ieder geval een vogel die ik niet eerder heb gezien.

tekenaar

#4
Lange poten en lange tenen, geelgroen.
Licht randje aan de eerste of tweede slagpen.
Witte buik.
Kop vaag te zien (snavel buiten beeld), heeft supercilium en ook iets van een lichte veeg onder het oog (maar lijkt nat)
Onder de linkervleugel vaag iets van een gebandeerde flank te zien

Lijkt me een watersnip.

En de roofvogel lijkt me eerder een vrouwtje of jonge sperwer.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Martijn W.

#5
Citaat van: mgieskens op december 30, 2023, 21:03:57 PMHet zou een jonge Sperwer kunnen zijn.
Jonge Sperwer lijkt me ook. (V-vormige vlekken op borst, toch?)

Is waarschijnlijk ook de vogel die ik heb zien wegvliegen: chocolade bruine vogel met bandering op de staart klopt. Formaat klopt ook min of meer. Vliegpatroon.. weet ik niet.
(Klopt ook met dat ik iets soortgelijks niet eerder heb gezien  ;D )

Martijn W.

Citaat van: tekenaar op december 30, 2023, 22:55:12 PMLange poten en lange tenen, geelgroen.
Licht randje aan de eerste of tweede slagpen.
Witte buik.
Kop vaag te zien (snavel buiten beeld), heeft supercilium en ook iets van een lichte veeg onder het oog (maar lijkt nat)
Onder de linkervleugel vaag iets van een gebandeerde flank te zien

Lijkt me een watersnip.
Zou me niet verbazen. Zijn daar wel eerder waargenomen. Echter dit jaar alleen 1x overvliegend.
Houtsnip 2x keer dit jaar.

Martijn W.

#7
Het is daar rond die plek in het gebied moeras. De omgevallen boom waarop de Sperwer staat komt boven het water uit. Zelfs hier en daar riet, dus wel plek voor een Watersnip (nu dus -1).

Ik heb hem na wat vergelijken met andere Watersnip foto's (dood) op zeker gezet.

Bedankt de hulp!

Martijn W.

#8
Er is -met wat fantasie- ook een verklaring waarom de Sperwer toen ik die eerder zag traag, laag en wat onbehendig vloog. Namelijk dat de Watersnip al gevangen was en werd meegevlogen.
Tijdstip tussen die 2 gebeurtenissen is ongeveer een uur en zo'n 25 meter. Richting van vliegen en afstand kloppen ook met de latere waarneming.
Toen ik "ze" voor het eerst zag liep ik op een padverhoging en keek van boven op de rug van de Sperwer. Hiermee slecht/geen zicht op hetgeen hij vast had. Het was daar ook vrij donker, zeker zo laag in het bos. Dit alles maakte de Sperwer lastig herkenbaar.

Mysterie opgelost...

tekenaar

Het is natuurlijk geweldig om te fantaseren over een senario. Zolang je maar een onderscheid maakt tussen wat je werkelijk gezien hebt en wat jou verbeelding ervan maakt :)

Een paar maanden geleden zag ik een bruin gestreept stukje vogelstaart wegflitsen en maakte er in mijn verbeelding een hazelhoen van (die zou mogelijk voorkomen in het gebied waar ik woon). Achteraf denk ik dat het een sperwer geweest moet zijn. Omdat ik geen van beide zeker weet, kan ik helemaal niets met deze waarneming. Ik heb het niet eens opgeschreven. Had ik nu maar een foto gehad ... Maar zo gaat het vaak met vogels en heel wat waarnemingen blijven "jamme maar helaas". 
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Martijn W.

Ik fotografeer of neem audio op van bijna alle waarnemingen. Beroerd geheugen (nah) voor visuele, auditieve indrukken. Dus ik moet bij gebrek aan foto's, audio opnames snel voor mezelf gaan omschrijven wat ik zag (of hoorde) als ik iets niet direct herken. Dat is eigenlijk vrijwel nooit toereikend voor welke conclussie dan ook, dus daar ben ik wel voorzichtig mee.
Maar het scenario betekent ook dat ik wat beter had moeten kijken rondom waar de vogel in eerste instantie heen vloog, i.p.v. denken aan wat ik had "gemist" (Ransuil  :huh: ).