een in de tuin en een in het riet

Gestart door Marian en Bert, juni 11, 2008, 13:26:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Nummer 1 in het riet, zat maar enkele seconden stil; de blauwige kleur in het wit komt misschien alleen door de beweging van mot (en camera, lees, handjes):

Marian en Bert

#1
Nr. 2 in de tuin, was er ook zo vandoor, toen het vangpotje opgetild werd:

cekay

#2
nummer twee is volgens mij de pammene aurita of de dichrorampha alpina,
check even op uk moths moet haast wel de alpina zijn.

nummer 1 zal ongetwijfeld op

microlepidoptera.nl staan
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Marian en Bert

Hallo Carl, bedankt voor de info.

Op UKMoths, Norfolk moths, ... gekeken. Nummer 2 Is vrijwel zeker de Dichrorampha alpinana (vliegt ook 's middags, waardplant: Margriet).

Op UkMoths staat de waarschuwing dat D. flavidorsana een mogelijke dubbelganger is. Daarom is, om zeker te zijn, genitaal onderzoek aan te raden.

Maar de D. flavidorsana vliegt pas in de schemering en zijn waardplant: Boerenwormkruid (geldt als onkruid) komen wij onze tuinen niet tegen, normaliter.


Wat nummer 1 betreft, als je een hint kunt geven (om het zoeken te beperken), graag.

Vast bedankt,

Marian en Bert

Leon Olsthoorn

Ik zou voor de eerste bij Phylonorycter spec. gaan zoeken.  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Elachista

Glyphipterix thrasonella en D. flavidorsana.

Tymo
Groet,
Tymo

cekay

zo daar klopte dus niet veel van.
het is maar goed dat er kenners zijn :D

wel een mooie die flavidorsana.
en tja nummer twee staat wel op die site maar ik zou hem er niet uithalen.
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Marian en Bert

Geweldig, Tymo!

Onze Hartelijke dank,
Marian en Bert

zakdrager

Volgens mij is het Dichrorampha alpinana (gezien de breedte van de oranje vlek en de margrieten).

Henk

PS Razowski (2001) heeft de namen van alpinana en flavidorsana verwisseld bij de afbeeldingen op plaat 24.

Elachista

De kleur vond ik wat vreemd, maar op basis van de vlek zou het alpinana kunnen zijn. (ik bekijk ze liever zo dan op een foto..)

Tymo

P.S. Dat deel van Razowski gebruik ik niet, wel die 2 andere delen waar die fouten (naar ik meen) verbeterd zijn. Ik gebruik ze meestal alleen voor de rupsenbeschrijvingen, de meeste soorten adulten zijn op zich wel wat uit het hoofd uit elkaar te houden..
Groet,
Tymo

Marian en Bert

Boeiende ontwikkeling.

De kleur in werkelijkheid, d.w.z.om ongeveer 13.00 uur op een (verscholen) blad van een chrysantachtige, was veel minder roodachtig.

In het algemeen (ervaringsfeit) worden de kleuren warmer en intenser in een vang- of jampot; beetje bedrieglijk maar wel "mooier" voor de foto.

(Verder zijn er dan nog het weer , de tijd van de dag: "'s ochtends vroeg overheerst blauw, 's middags rood" en de hoek van lichtinval en camera en de kleuren van de omgeving).

Is in dit specifieke geval het patroon van de twee donkerdere schuine strepen in de vleugelhoek nog van belang?

En tenslotte  mogen we er D. alpinana van maken?

Blijft spannend,
Marian en Bert

Elachista

De stippen vind ik voor alpinana te klein, dat in combinatie met de kleur gaf mij de neiging dit een flavidorsana te noemen. De vlek is weer overtuigend voor alpinana (maar die is ook weer wat minder algemeen dan flavidorsana...voor zover we dat weten).

Dus ja, beide soorten kunnen wel, alpinana op basis van de vlek zou wellicht toch weer beter kunnen. De knoop durf ik niet door te hakken  ;)  
Groet,
Tymo

zakdrager

Ik ga die knoop ook niet doorhakken want dit blijven moeilijke beesten of je ze nu uit je hoofd kent zoals Tymo of er boeken bij nodig blijft houden zoals ik.

Maar ik ga ook niet elke keer zeggen dat je beter vlinders kunt opprikken zodat je er indien nodig preparaten van kunt maken (want voor misschien wel eenderde tot de helft van de soorten is een echt zekere determinatie vanaf foto niet goed mogelijk en dat geldt zeker ook voor deze twee).

Henk

PS Overigens pleit de kleur mijns inziens ook voor alpinana.


Marian en Bert

Hartelijk dank allen, in het bijzonder Henk en Tymo.

Wij zijn dik tevreden (een persoonlijke keuze) met een onzekere D. alpinana; met als toegevoegd commentaar: zou ook D. flavidorsana kunnen zijn.


Met vriendelijke groet,
Marian en Bert