Grauwe ganzen op Texel

Gestart door Dorine, juni 11, 2008, 12:31:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dorine

Las net dit bericht:

Citeer***************************************
    Vergassen Texelse ganzen toegestaan
***************************************
Op Texel mogen zo'n zesduizend grauwe
ganzen worden gevangen en vergast.Dat 
heeft de rechter besloten in een kort 
geding dat was aangespannen door de   
Faunabescherming.                     
                                       
Met de uitspraak krijgt de provincie   
Noord-Holland gelijk.Die had voor het 
vangen en vergassen toestemming gegeven
omdat de ganzen akkers en weilanden   
kaalvreten en veel schade veroorzaken.
                                       
De Faunabescherming staat op het       
standpunt dat het doden en vergassen   
niet alleen wreed is maar ook zinloos.
Binnen de kortste keren wordt de plaats
van de gedode ganzen ingenomen door   
dieren van elders,aldus de organisatie.
***************************************

Verjagen of iets dergelijks, daar kan ik mee leven.
Maar vergassen................. :angry:

Dorine van Asten
peregrines.nl

BramtK

#1
Dag Dorine, altijd handig om de datum van zo'n bericht te vermelden.

Zie ook: visie VWG Texel

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

grunsven

Staat vandaag op teletekst (11-06-08)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Dorine

CiteerDag Dorine, altijd handig om de datum van zo'n bericht te vermelden.

Zie ook: visie VWG Texel

Bram
Sorry, staat ook nog niet zo lang op NOS teletekst pagina 112.
Dus een bericht van vandaag.

Maar na het lezen van de visie van de VWG Texel
draait mijn maag helemaal om.
Dorine van Asten
peregrines.nl

BramtK

Aha Dorine,

Dan is dit bericht:

Citeer02-06:
De Vogelwerkgroep Texel is het niet eens met de ontheffingen die de Provincie Noord-Holland heeft verstrekt m.b.t. het vangen en doden van grauwe ganzen en hun jongen.
Hier kunt U lezen hoe wij over e.e.a. denken en waar meer informatie te vinden is. pdf word
LAATSTE NIEUWS: De Rechtbank in Haarlem heeft de vergunningen voorlopig geschorst!!!

Dus achterhaald.

Bram

Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

ik was een paar weken geleden op Texel, maar waar halen ze die 6000 ganzen vandaan.
ik heb bijna het hele eiland rond geknord maar kom op een paar honderd gr. ganzen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rinie van Reenen

Citeerik heb bijna het hele eiland rond geknord maar kom op een paar honderd gr. ganzen.
Te hard geknord, neem ik aan. ;)
Groet, Rinie van Reenen

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankw


12:46 25 Juli 2008
Ganzen Noord-Holland niet afgemaakt

Noord-Holland ziet af van het doden van duizenden ganzen. De provincie was van plan om van april tot oktober onder meer 12.000 grauwe ganzen te vergassen of af te schieten. Ook alle kolganzen en brandganzen moesten verdwijnen omdat ze de natuur en landbouw zouden aantasten.

De Faunabescherming vocht het plan met succes bij de rechter aan: de provincie moet het plan opschorten. Het plan wordt voor volgend jaar zo aangepast, dat de rechter er zeker mee akkoord zal gaan, verwacht een provinciewoordvoerder.

Bij Schiphol mogen de ganzen nog wel worden afgeschoten. De vogels brengen het vliegverkeer in gevaar.

Bron: NOS Teletekst

bramubels

Aan de Noordkant van de lek bij fort Honswijk zijn naar schatting 700 brandganzen gevangen en gedood(hoe en wanneer precies weet ik niet maar iig dit jaar).

een video opname van de vangactie is te zien op http://www.faunabescherming.nl/audio/honswijk-kort.wmv

Groet, Bram Ubels.

grutto

Volgens mij waren er 3 ontheffingen in Noord-Holland afgegeven.

1) Texel:    Deze is uitgevoerd en op dit moment niet meer toepasbaar omdat de
               vogels niet meer in de rui zijn.

2) Populatiebeheer:  12000 stuks door de rechtbank ingetrokken om procedurele
                             redenen. Naar verwachting zal de provincie deze ontheffing voor
                             2009 aanpassen en opnieuw uitgeven.

3) Schadebestrijding: Afschot op basis van schadebestrijding ter bescherming van bv
                               grasland.


De brandganzen in Utrecht is weer een heel ander verhaal. Ik heb de video net even bekeken en juist vorige week stond er een artikel over het vangbedrijf in een vakblad.

Je ziet duidelijk op de video dat deze mensen zeer professioneel te werk gaan. Let maar eens op de extra kraal van fijn gaas die op de grote kraal staat dit om de eventuele jongevogels te vangen. Ook zie je dat ze met een krat lopen dit moet voor de jonge vogels zijn.

In het interview staat ook dat dit bedrijf veel voor grote opdrachtgevers werkt nu gezien hoe ze werken kan ik me dat goed voorstellen want die grote opdrachtgevers eisen natuurlijk kwaliteit.

De gedode vogels komen in de voedsel keten en e.e.a. zal dus volgens de strenge regels van de VWA worden afgehandeld.

Alleen de teksten van de hobby actievoerders zijn wat bijzonder maar die moet je dan maar vergeten.


Groet,

Grutto



 
Groet
Tjeerd


grutto

#12
CiteerIk was gisteren bij Waverhoek en daar stond in een weiland naast het natuurgebied iemand vrolijk de hele ochtend overvliegende grauwe ganzen af te schieten.

Mag dit nu wel of niet, is het gewoon een jager die de regelementen aan zijn laars lapt of valt dit onder een van de ontheffingen?

Groeten,

Alexandra

Kan bijna niet anders zijn dan iemand met een ontheffing in zn zak.

Die ontheffing is weer op basis van een breed gedragen plan wat bovendien nog politiek is goed gekeurd.

U zal dus iemand gezien hebben die zich maatschappelijk dienstbaar opstelt om schade te beperken.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Justin Jansen

CiteerU zal dus iemand gezien hebben die zich maatschappelijk dienstbaar opstelt om schade te beperken.

Wat een onzin, Grutto (of Tsjeerd....)
M.v.g., Justin Jansen


jvdlaan

#14
Citeer
CiteerU zal dus iemand gezien hebben die zich maatschappelijk dienstbaar opstelt om schade te beperken.

Wat een onzin, Grutto (of Tsjeerd....)
Inderdaad wat een onzin, klinkt als het geluid voortgebracht door een kudde schapen!

Jan

En dan nog het lef hebben je met de naam Grutto te bezigen

jvdlaan

Lees de inhoud van deze mail, gericht aan Staatsbosbeheer. Ik onderschrijf de inhoud volledig!

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.cgi?...0&F=&S=&P=10934

Jan

jvdlaan

Citeer
CiteerIk was gisteren bij Waverhoek en daar stond in een weiland naast het natuurgebied iemand vrolijk de hele ochtend overvliegende grauwe ganzen af te schieten.

Mag dit nu wel of niet, is het gewoon een jager die de regelementen aan zijn laars lapt of valt dit onder een van de ontheffingen?

Groeten,

Alexandra

Kan bijna niet anders zijn dan iemand met een ontheffing in zn zak.

Die ontheffing is weer op basis van een breed gedragen plan wat bovendien nog politiek is goed gekeurd.

U zal dus iemand gezien hebben die zich maatschappelijk dienstbaar opstelt om schade te beperken.

Groet,

Grutto
"Breed gedragen plan"

Een voorbeeld van een democratie van het type 'Twee wolven en een schaap gaan stemmen wat er vanavond op het menu staat'  :(

Jan

grutto

Citeer
CiteerU zal dus iemand gezien hebben die zich maatschappelijk dienstbaar opstelt om schade te beperken.

Wat een onzin, Grutto (of Tsjeerd....)
Antwoord zonder onderbouwing dit zal wel met de emotie te maken hebben verwacht ik.

Groet,


Grutto

Groet
Tjeerd

jvdlaan

Inderdaad, maar het is niet alleen de ambtelijke taal die irritaties oproept, maar
ook de hoop van veronderstellingen van uw kant:
"het kan bijna niet anders..."
"die ontheffing...breed gedragen...politiek goed gekeurd..."
"u zal dus wel..."
"...schade beperken..."

Vraag is meer, aan wie is die vergunning afgegeven?
Is deze vergunning getoetst aan de Flora en Faunawet?
Was er schade door deze groep ganzen aan de belendende percelen en in wat voor orde van grootte?
Zijn er alternatieven toegepast om ganzen uit de belendende percelen te verjagen?
Is er een mogelijkheid geweest om bezwaar aan te tekenen bij het uitgeven van de vergunning?

Pas als deze vragen duidelijk beantwoord zijn, blijven Justin en ik van mening dat uw antwoord aan Alexandra er een was vol van veronderstellingen, aannames en eigen invulling. Samengevat: onzin, of meer eufemistisch, het geluid voortgebracht door een bepaalde hoeveelheid schapen!

Jan

Justin Jansen

Citeer
Citeer
CiteerU zal dus iemand gezien hebben die zich maatschappelijk dienstbaar opstelt om schade te beperken.

Wat een onzin, Grutto (of Tsjeerd....)
Antwoord zonder onderbouwing dit zal wel met de emotie te maken hebben verwacht ik.

Groet,


Grutto
Ok een wedervraag dan nu wel onderbouwd; welke maatschappelijk dienstbaar iets?
In mijn maatschap (dikke van dale; de samenleving) dus deze virtuale wereld voor mij welke waarneming.nl heet (want waarneming.nl is een uitsnede van deze maatschappij), is niemand voor vergassen van ganzen.
Dus hetgeen je post, valt buiten deze samenleving, en is dus onzin zoals jij hem stelt.
M.v.g., Justin Jansen


logico

#20
CiteerVraag is meer, aan wie is die vergunning afgegeven?
Is deze vergunning getoetst aan de Flora en Faunawet?
Was er schade door deze groep ganzen aan de belendende percelen en in wat voor orde van grootte?
Zijn er alternatieven toegepast om ganzen uit de belendende percelen te verjagen?
Is er een mogelijkheid geweest om bezwaar aan te tekenen bij het uitgeven van de vergunning?

Pas als deze vragen duidelijk beantwoord zijn, blijven Justin en ik van mening dat uw antwoord aan Alexandra er een was vol van veronderstellingen, aannames en eigen invulling. Samengevat: onzin, of meer eufemistisch, het geluid voortgebracht door een bepaalde hoeveelheid schapen!

Jan
Dit zijn geen vragen die je hier moet stellen.. Als je een jager ziet loop er dan op af of wacht tot hij klaar is en ga een gesprek aan op een normale manier. Ik hoor hier altijd wel commentaar en mensen stellen vaak vragen die ze best in het veld of anders bij één of andere instantie beantwoord kunnen krijgen.

Heel makkelijk om hier allerlei dingen te gaan roepen en te vragen en heel makkelijk om te kort schietende antwoorden te geven zoals Grutto het deed.
Maar hier is noch de jager die daar stond op die bewuste dag en noch een vertegenwoordiger van provincie of andere instantie die meer over die jager en de vergunningen/ontheffingen van die jager weet, aanwezig. En ja, op bepaalde plaatsten mogen er ganzen geschoten worden.
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

#21
CiteerInderdaad, maar het is niet alleen de ambtelijke taal die irritaties oproept, maar
ook de hoop van veronderstellingen van uw kant:
"het kan bijna niet anders..."
"die ontheffing...breed gedragen...politiek goed gekeurd..."
"u zal dus wel..."
"...schade beperken..."

Vraag is meer, aan wie is die vergunning afgegeven?
Is deze vergunning getoetst aan de Flora en Faunawet?
Was er schade door deze groep ganzen aan de belendende percelen en in wat voor orde van grootte?
Zijn er alternatieven toegepast om ganzen uit de belendende percelen te verjagen?
Is er een mogelijkheid geweest om bezwaar aan te tekenen bij het uitgeven van de vergunning?

Pas als deze vragen duidelijk beantwoord zijn, blijven Justin en ik van mening dat uw antwoord aan Alexandra er een was vol van veronderstellingen, aannames en eigen invulling. Samengevat: onzin, of meer eufemistisch, het geluid voortgebracht door een bepaalde hoeveelheid schapen!

Jan

Ik hoop dat u meer verstand van vogels heeft want uit u bijdrage blijkt, dat u zich zeer weinig verdiept in hoe alles nu werkelijk gaat.

Een Provincie stelt beleid op in samenspraak met maatschappelijke organisaties.
Dan geven die organisaties die echt met de voeten in de modderstaan inhoud aan dat beleid d.m.v. een faunabeheerplan.

Dit Faunabeheerplan regelt alles en moet bovendien goedgekeurd worden door GS.

Natuurlijk zijn er anders dekkende die een provincie voor de rechter slepen zo is dat ook gebeurd met de ganzen ontheffing op Texel. Echter de actiegroep heeft verloren.

Dus ja alles wat u roept kan is of is gebeurd.  Dan toch zo blijven reageren is beslist niet opbouwend dat is jammer.

Goed inlezen in de materie voordat u een "grote mond" opent  zou mij welgemeende advies zijn !

Groet,


Grutto
Groet
Tjeerd

jvdlaan

#22
Citeer
CiteerInderdaad, maar het is niet alleen de ambtelijke taal die irritaties oproept, maar
ook de hoop van veronderstellingen van uw kant:
"het kan bijna niet anders..."
"die ontheffing...breed gedragen...politiek goed gekeurd..."
"u zal dus wel..."
"...schade beperken..."

Vraag is meer, aan wie is die vergunning afgegeven?
Is deze vergunning getoetst aan de Flora en Faunawet?
Was er schade door deze groep ganzen aan de belendende percelen en in wat voor orde van grootte?
Zijn er alternatieven toegepast om ganzen uit de belendende percelen te verjagen?
Is er een mogelijkheid geweest om bezwaar aan te tekenen bij het uitgeven van de vergunning?

Pas als deze vragen duidelijk beantwoord zijn, blijven Justin en ik van mening dat uw antwoord aan Alexandra er een was vol van veronderstellingen, aannames en eigen invulling. Samengevat: onzin, of meer eufemistisch, het geluid voortgebracht door een bepaalde hoeveelheid schapen!

Jan

Ik hoop dat u meer verstand van vogels heeft want uit u bijdrage blijkt, dat u zich zeer weinig verdiept in hoe alles nu werkelijk gaat.

Een Provincie stelt beleid op in samenspraak met maatschappelijke organisaties.
Dan geven die organisaties die echt met de voeten in de modderstaan inhoud aan dat beleid d.m.v. een faunabeheerplan.

Dit Faunabeheerplan regelt alles en moet bovendien goedgekeurd worden door GS.

Natuurlijk zijn er anders dekkende die een provincie voor de rechter slepen zo is dat ook gebeurd met de ganzen ontheffing op Texel. Echter de actiegroep heeft verloren.

Dus ja alles wat u roept kan is of is gebeurd.  Dan toch zo blijven reageren is beslist niet opbouwend dat is jammer.

Goed inlezen in de materie voordat u een "grote mond" open trekt zou mij welgemeende advies zijn !

Groet,


Grutto
Ik weet donders goed hoe een en ander in zijn werk gaat.
Inderdaad weet ik van vogels meer af, maar als ik die opgedane kennis als maat zou nemen, dan zou ik over alle andere dingen moeten zwijgen. Maar ik verdiep me ook in andere zaken, teveel om hier op te noemen. Ik pretendeer echter niet de wijsheid in pacht te hebben, allerminst.
Nogmaals, u gaat in uw antwoord uit van veronderstellingen en aannames, nl dat alles zo gegaan is.
Alexandrina vroeg zich terecht af of je zomaar naast een natuurgebied ganzen kunt gaan neerschieten. Justin en ik vroegen ons af of de vergunning terecht zou zijn verleend.

Ik loop al langer mee om te weten dat het niet altijd zo gaat, zoals u het schetst, praktijkvoorbeelden te over. Deze voorbeelden zijn bijna dagelijks te lezen op de emailgroep EBNNL. Ik ben echter geen lid meer, omdat ik gedeprimeerd raakte over de hoeveelheid praktijkvoorbeelden waarin jachtvergunningen werden uitgegeven waar ze helemaal niet hadden uitgegeven hadden mogen worden. Of stukgemaaid openbaar groen, of de totale onttakeling van de Flora en Fauna wet (motie Schrijer-Pierik nov 2003, weet u nog?).

O, ja, een tip. Maak wat meer gebruik van komma's, punten of eventueel andere leestekens. En lees uw postings eerst voor u ze verzendt. Dat zou de leesbaarheid kunnen vergroten.

Groeten, Jan

grutto

Citeer
Citeer
CiteerInderdaad, maar het is niet alleen de ambtelijke taal die irritaties oproept, maar
ook de hoop van veronderstellingen van uw kant:
"het kan bijna niet anders..."
"die ontheffing...breed gedragen...politiek goed gekeurd..."
"u zal dus wel..."
"...schade beperken..."

Vraag is meer, aan wie is die vergunning afgegeven?
Is deze vergunning getoetst aan de Flora en Faunawet?
Was er schade door deze groep ganzen aan de belendende percelen en in wat voor orde van grootte?
Zijn er alternatieven toegepast om ganzen uit de belendende percelen te verjagen?
Is er een mogelijkheid geweest om bezwaar aan te tekenen bij het uitgeven van de vergunning?

Pas als deze vragen duidelijk beantwoord zijn, blijven Justin en ik van mening dat uw antwoord aan Alexandra er een was vol van veronderstellingen, aannames en eigen invulling. Samengevat: onzin, of meer eufemistisch, het geluid voortgebracht door een bepaalde hoeveelheid schapen!

Jan

Ik hoop dat u meer verstand van vogels heeft want uit u bijdrage blijkt, dat u zich zeer weinig verdiept in hoe alles nu werkelijk gaat.

Een Provincie stelt beleid op in samenspraak met maatschappelijke organisaties.
Dan geven die organisaties die echt met de voeten in de modderstaan inhoud aan dat beleid d.m.v. een faunabeheerplan.

Dit Faunabeheerplan regelt alles en moet bovendien goedgekeurd worden door GS.

Natuurlijk zijn er anders dekkende die een provincie voor de rechter slepen zo is dat ook gebeurd met de ganzen ontheffing op Texel. Echter de actiegroep heeft verloren.

Dus ja alles wat u roept kan is of is gebeurd.  Dan toch zo blijven reageren is beslist niet opbouwend dat is jammer.

Goed inlezen in de materie voordat u een "grote mond" open trekt zou mij welgemeende advies zijn !

Groet,


Grutto
Ik weet donders goed hoe een en ander in zijn werk gaat.
Inderdaad weet ik van vogels meer af, maar als ik die opgedane kennis als maat zou nemen, dan zou ik over alle andere dingen moeten zwijgen. Maar ik verdiep me ook in andere zaken, teveel om hier op te noemen. Ik pretendeer echter niet de wijsheid in pacht te hebben, allerminst.
Nogmaals, u gaat in uw antwoord uit van veronderstellingen en aannames, nl dat alles zo gegaan is.
Alexandrina vroeg zich terecht af of je zomaar naast een natuurgebied ganzen kunt gaan neerschieten. Justin en ik vroegen ons af of de vergunning terecht zou zijn verleend.

Ik loop al langer mee om te weten dat het niet altijd zo gaat, zoals u het schetst, praktijkvoorbeelden te over. Deze voorbeelden zijn bijna dagelijks te lezen op de emailgroep EBNNL. Ik ben echter geen lid meer, omdat ik gedeprimeerd raakte over de hoeveelheid praktijkvoorbeelden waarin jachtvergunningen werden uitgegeven waar ze helemaal niet hadden uitgegeven hadden mogen worden. Of stukgemaaid openbaar groen, of de totale onttakeling van de Flora en Fauna wet (motie Schrijer-Pierik nov 2003, weet u nog?).

O, ja, een tip. Maak wat meer gebruik van komma's, punten of eventueel andere leestekens. En lees uw postings eerst voor u ze verzendt. Dat zou de leesbaarheid kunnen vergroten.

Groeten, Jan

U weet net zo goed als ik als ik u voorbeelden vraag waaruit veroordelingen zijn gekomen dit niet of nauwelijks aan de orde is. (slechts dan waren ze klachtwaardig)
Echter er wordt hier en daar veel geroepen maar 99% is emotie.

En u kent het Nederlandse spreekwoord wel dat emotie in erg veel gevallen een gebrek aan kennis is.

Ik kan me goed voorstellen dat u abonnement dan ook gestopt heeft op die site.

Groet,

Grutto

 
Groet
Tjeerd

snwja3

#24
Tjeerd, met alle respect, maar je bent een voorbeeld van het feit waar het vaak fout gaat.
Betrap mijzelf er ook op, dus eigenlijk moet/kan ik mijzelf er ook op aanspreken.

We zien iets en vragen ons af of dat wel kan.
We redeneren dan (gemakzuchtig) alles zal wel goed geregeld zijn, het staat zo en zo allemaal omschreven en iedere NL-er dient zich aan de wet te houden.
Helaas is de praktijk in ons 'prachtig' landje anders.
Gelukkig zijn er ook mensen die wel de moeite nemen om te checken en na te zoeken of dat alles maar zomaar kan/mag en of alles wel aan de omschreven voorwaarden voldoet.
Helaas moeten we dan vast stellen dat de wet te vaak dik met beide voeten overtreden wordt. Dat teveel mensen al die regels gewoon aan hun laars lappen.
En als ze dat niet doen, dan proberen ze rechters, de publieke opinie en mensen zoals Tjeerd/ik met drogredenen en onjuiste argumenten te doen geloven dat het wel zo moet.
En ja, als rechters uitspraken moeten doen op verkeerde en onjuiste informatie ...... dan moet je je terdege afvragen of die uitspraak uiteindelijk wel juist is!
De Texelse ganzenmoord is een 'mooi' (tussen dikke aanhalingstekens) voorbeeld daarvan. Lees de mail (en daarop volgende reakties) die Jan hierboven quote eens na, je gaat jezelf bijna schamen als je lid bent van een van deze organisaties.

Dus laten we niet te gemakkelijk uitgaan dat alles wel goed geregeld is, maar laten we kritisch blijven.
Niet het lidmaatschap opzeggen van NM/SSB, maar goede/juiste en vooral opbouwende kritiek blijven geven, en dan maar hopen dat ze luisteren.
Bij die 2 dikke directeuren heb ik weinig hoop, ze zeggen maar wat hen het beste uitkomt en verkondigen niet de mening van hun leden.
Ze kunnen uren/dagen lang vergaderen met jagers/boeren en hun visie verkondigen, maar het lijkt dat ze het contact met hun eigen achterban compleet kwijt zijn en zelfs ongewensd (ofwel lastig) is.
Maar er zitten verder nog veel goede mensen in deze organisaties...... laten we hen dan maar aanspreken.
Wietze Janse

Zonnekoning

CiteerIn mijn maatschap (dikke van dale; de samenleving) dus deze virtuale wereld voor mij welke waarneming.nl heet (want waarneming.nl is een uitsnede van deze maatschappij), is niemand voor vergassen van ganzen.
Ik ben iemand die, in bepaalde gevallen, WEL een voorstander is voor beheersmaatregelen tegen ganzen.
SBB houdt zich alleen bezig met problemen en beheer in hun eigen gebieden en trekt zich niet zo veel aan van het geklaag van boeren.
Op Terschelling probeert SBB ook de populatie Grauwe Ganzen te reduceren en heeft daar goede redenen voor.
Dat heeft te maken met de vele kwetsbare soorten (flora en fauna) die in de gebieden voorkomen.
Ze hebben daar echter gekozen voor een andere methode (eieren prikken en afschot in de zomer). Het prikken van de eieren heeft daar wel degelijk effect.
Er waren veel minder pullen in mei, dan vorig jaar.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat SBB op Texel ook iets aan de populatie GG's wil doen en het zelfde geld voor het gebied Waverhoek/Botshol.
Ik ken beide gebieden niet, weet dus ook niet wat er zoal voorkomt en kan het dus ook niet met goede argumenten onderbouwen. Ik neem aan dat SBB dat wel kan.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Justin Jansen

#26
Citeer
CiteerIn mijn maatschap (dikke van dale; de samenleving) dus deze virtuale wereld voor mij welke waarneming.nl heet (want waarneming.nl is een uitsnede van deze maatschappij), is niemand voor vergassen van ganzen.
Ik ben iemand die, in bepaalde gevallen, WEL een voorstander is voor beheersmaatregelen tegen ganzen.
SBB houdt zich alleen bezig met problemen en beheer in hun eigen gebieden en trekt zich niet zo veel aan van het geklaag van boeren.
Op Terschelling probeert SBB ook de populatie Grauwe Ganzen te reduceren en heeft daar goede redenen voor.
Dat heeft te maken met de vele kwetsbare soorten (flora en fauna) die in de gebieden voorkomen.
Ze hebben daar echter gekozen voor een andere methode (eieren prikken en afschot in de zomer). Het prikken van de eieren heeft daar wel degelijk effect.
Er waren veel minder pullen in mei, dan vorig jaar.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat SBB op Texel ook iets aan de populatie GG's wil doen en het zelfde geld voor het gebied Waverhoek/Botshol.
Ik ken beide gebieden niet, weet dus ook niet wat er zoal voorkomt en kan het dus ook niet met goede argumenten onderbouwen. Ik neem aan dat SBB dat wel kan.
Beste Lodewijk,
Een van die argumenten op Texel was de volgende, Grauwe Ganzen vertrappen belangrijke fauna zoals de Harlekijn. Dus massaal werd alles geruimd aan Grauwe ganzen hier.
En nu op dit moment, is Natuurmonumenten bezig op de bloei en groeiplaats van de grootste populatie Harlekijn (De Bol) op Texel bagger te storten centimeters dik, terwijl een maand geleden de ganzen hier nog gevangen werden omdat ze Harlekijn vertrapten.....
Ik vind de argumenten van SBB en NM zeer slecht (zie op eerder discussie lijsten terugkomend), en niet onderbouwd. Als deze beter onderbouwd waren dan zouden ze me zeker kunnen overtuigen van het nut van het vergassen van deze dieren, maar dat kan in zijn geheel nu niet. Dus ik ben nu tegen, tot ik voldoende argumenten heb gehoord die wel hout snijden.
M.v.g., Justin Jansen


Zonnekoning

#27
Beste Justin,

Ik heb even gekeken op internet waar NM mee bezig is in De Bol.
De baggerwerkzaamheden blijken een onderdeel te zijn van een natuurherstelproject en ik neem aan dat het gebied bij de IJsdijk ligt.
Het lijkt mij sterk dat men de bagger op de groeiplaatsen stort, maar dan zou ik daar eens moeten kijken. Ik weet het dus niet.
Het zou heel goed kunnen dat de uitvoerder een blunder maakt (en dus de toezichthouder NM!).
Het is maar een relatief klein gebied en heb dus mijn twijfel of het wel de grootste populatie is van het eiland.
Misschien wel in aantal, maar zeker niet in oppervlak. Als ik de boeken erbij pak zijn het maar 2 KMblokken waar de Harlekijn daar voorkomt.

Het eiland is veel groter dan dat, en is dus geen argument de maatregelen tegen de GG's te veroordelen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

BramtK

Hmmm, weer iets te veel veronderstellingen en aannamen en ik ben wel benieuwd hoe dit nu eigenlijk zit. De populatie Harlekijn op De Bol is natuurlijk wel de grootste van het eiland, het gebied staat namelijk van voor tot achter vol met deze planten. Baggeren kan soms nodig zijn voor orchideeen. Wat mij betreft is vertrappen van deze populatie door Grauwe ganzen wel een argument om in te grijpen. De vraag is natuurlijk of het ook maar iets gaat helpen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

wimtegels

via deze link de antwoorden van de minister van LNV op vragen over het vergassen van ganzen op Texel:

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...p_file_id=29624
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels